Senaste nytt

SAS A350-900 XWB!

Det är mycket snack om stolarna och att de har blivit trängre. Om det är så att gångarna är lika breda som i A330/A340 och att avståndet mellan sätena är oförändrad så har sätena blivit maximalt 1,75 cm smalare. Inte särskilt mycket. Troligtvis så har man laborerat lite med gångens bredd och mellanrummet mellan stolarna och då har stolen troligtvis samma bredd som tidigare, eller blivit marginellt smalare.

Det jag ser som den stora förbättringen är att man har riktiga benstöd, inte bara fotstöd. Är det ingen här som ser det som ett riktigt lyft? Då gör det faktiskt ingenting om stolen har blivit lite smalare, tycker jag. Dessutom större IFE skärm.

Man kan självklart ha synpunkter på att det är 2-4-2, men ärligt talat så gör det ju ingen skillnad för den som är mittsätesryttare idag. Och för den som sitter på ett yttersäte så gör det ju inte heller någon skillnad att det sitter en till i mitten längre bort. Eftersom det är fyra rader PLUS så kan det maximalt bli 8 mittsätesryttare, vilket är lika många som i dagens A330. Andelen mittsäten blir dock 25% jämfört med drygt 14% i A330/A340.

Sammanfattningsvis så kan man då säga att det finns en större risk att hamna i ett mittsäte nu, jämfört med A330/A340, men när man väl sitter där så är det ingen direkt skillnad mot ett mittsäte någon annanstans. Och som sagt, man har ju större skärm och riktiga benstöd.

Totalt sett så tror jag att detta blir bra. Men jag är ju van att flyga GO, så mina krav kanske är lågt ställda. :)
 

sandek

Medlem
Det är mycket snack om stolarna och att de har blivit trängre. Om det är så att gångarna är lika breda som i A330/A340 och att avståndet mellan sätena är oförändrad så har sätena blivit maximalt 1,75 cm smalare. Inte särskilt mycket. Troligtvis så har man laborerat lite med gångens bredd och mellanrummet mellan stolarna och då har stolen troligtvis samma bredd som tidigare, eller blivit marginellt smalare.

Det jag ser som den stora förbättringen är att man har riktiga benstöd, inte bara fotstöd. Är det ingen här som ser det som ett riktigt lyft? Då gör det faktiskt ingenting om stolen har blivit lite smalare, tycker jag. Dessutom större IFE skärm.

Man kan självklart ha synpunkter på att det är 2-4-2, men ärligt talat så gör det ju ingen skillnad för den som är mittsätesryttare idag. Och för den som sitter på ett yttersäte så gör det ju inte heller någon skillnad att det sitter en till i mitten längre bort. Eftersom det är fyra rader PLUS så kan det maximalt bli 8 mittsätesryttare, vilket är lika många som i dagens A330. Andelen mittsäten blir dock 25% jämfört med drygt 14% i A330/A340.

Sammanfattningsvis så kan man då säga att det finns en större risk att hamna i ett mittsäte nu, jämfört med A330/A340, men när man väl sitter där så är det ingen direkt skillnad mot ett mittsäte någon annanstans. Och som sagt, man har ju större skärm och riktiga benstöd.

Totalt sett så tror jag att detta blir bra. Men jag är ju van att flyga GO, så mina krav kanske är lågt ställda. :)
Aldrig riktigt fattat grejen med fotstöd. Mina ben hamnar verkligen inte i en bekväm position tack vare, och det enda fotstödet adderar är omväxling.

Vet inte om benstödet kommer hjälpa nämnvärt heller? I teorin så låter det nice, man kan ju sova ganska fint i fåtöljer med benstöd utan att för den delen ligga ner, men det bygger ju på att fåtöljen bär hela kroppen inkl ben.
 

Tobbe.O

Medlem
Inskolning av piloter i full gång!? :)

Screenshot_20191212-155050.png
 

Hachans

Medlem
Aldrig riktigt fattat grejen med fotstöd. Mina ben hamnar verkligen inte i en bekväm position tack vare, och det enda fotstödet adderar är omväxling.

Vet inte om benstödet kommer hjälpa nämnvärt heller? I teorin så låter det nice, man kan ju sova ganska fint i fåtöljer med benstöd utan att för den delen ligga ner, men det bygger ju på att fåtöljen bär hela kroppen inkl ben.

Om benstödet är konstruerat på ett sådant sätt att det även bär fötterna är det bra. Och så att man kan ta spjärn mot det som man kan på nuvarande fotstöd för att öka blodflöde i ben och fötter.

Om benstödet å andra sidan bara lyfter vaderna kan det lika gärna vara. Då är det enda det åstadkommer DVT i värsta fall och kalla fötter i bästa fall.
 
Toppen