Senaste nytt

SAS A330 under renovering i Zürich börjar twittra

Jag vet att man bara har en (1) plats i hangaren. Men min fundering var om SAS hade planerat uppehåll i renoveringen under påsk för att kunna nyttja alla plan. Men så verkar inte vara fallet. Veckan innan påsk är det 3st A330 planerade varav två har den nya kabinen (kollade ExpertFlyer för den 29MAR)

Avseende LN-RKP känns det som om det planerats in som ett reguljärt plan i flottan under högsäsongerna (dvs skolloven). Jag tror inte SAS hade klarat tidtabellen innan och efter jul om man inte använt LN-RKP som ett plan "i gänget".

Jag vet att man bara har en (1) plats i hangaren. Men min fundering var om SAS hade planerat uppehåll i renoveringen under påsk för att kunna nyttja alla plan. Men så verkar inte vara fallet. Veckan innan påsk är det 3st A330 planerade varav två har den nya kabinen (kollade ExpertFlyer för den 29MAR)

Avseende LN-RKP känns det som om det planerats in som ett reguljärt plan i flottan under högsäsongerna (dvs skolloven). Jag tror inte SAS hade klarat tidtabellen innan och efter jul om man inte använt LN-RKP som ett plan "i gänget".

RKP var før flåtefornyelsen planlagt som en reserve, og den har dertil en viktig posisjon i flåten mens flygene er ute til service.

Japp jag håller med om att LN-RKP togs in som en reserv och till mesta delen har agerat reserv, dvs planerat utbud av flyg har varit som om SAS hade ett plan färre till förfogande än vad de hade i verkligheten.

Men jag vill påstå att det planerade utbudet i julas (innan något plan var i Zurich för ny kabin) inte hade gått att genomföra om inte LN-RKP hade ansetts vara en "normal" resurs.

Därav min fundering om SAS hade gjort samma sak runt påsken (som är en annan högtid för långväga resenärer)? Dvs planerat för att samtliga (inklusive LN-RKP) plan skulle användas i trafik. SAS skulle med stor sannolikhet kunna fylla både ett och två ytterligare plan med resenärer just runt jul och påsk. Så verkar dock inte vara fallet.

Vet inte om SAS med sin lilla long-haul-flotta har sån flexibilitet i slot-tider, avgångar som kan klämmas in med åtföljande anslutningar etc. När jag åkte Erik Viking OSL-EWR 23 feb var 9.20-flighten ARN-OSL sen och Erik fick vänta på oss som anslöt. Det var exakt 50 personer det gällde. Till det kommer dem som kom från ARN med tidigare flighter. Så generellt är det nog 50-60 % som kommer från annan SAS-hub för att åka long-haul. Det blir ju ett kapacitets- och planeringsproblem om man lägger extraavgångar vid t ex påsk.
Per

Toppen