Senaste nytt

SAS öppnar Toronto dagligen mixat från Arlanda och Köpenhamn

Jag har en 10.5 timmar lång mellanlandning i Toronto YYZ på väg hem till ARN från Las Vegas. Och jag har två frågor:

1. Behöver jag plocka ut och checka om mitt incheckade bagage?

2. Kan jag lämna flygplatsen och åka in och köra lite sightseeing i stan? Eller är jag fast på flygplatsen i 10,5 timmar?

Väldigt tacksam för svar!
Genomgående biljett? Troligen behöver du inte checka om bagaget, kolla vid incheckningen i Las Vegas. (https://www.torontopearson.com/en/connections#:~:text=Arriving from within Canada connecting,in for your first flight.)

Du kan lämna flygplatsen, men du måste ha ett Kanadensiskt Eta - https://www.canada.ca/en/immigration-refugees-citizenship/services/visit-canada/eta.htm

Last edited:
eTA behövs väl även om du bara flyger igenom Kanada via två internationella flyg (om du är svensk medborgare)? Vet inte vad som gäller om du är kandensisk eller amerikansk medborgare.

10 timmar borde räcka till en heldag i Toronto. Betydligt trevligare än att sitta på flygplatsen. Har för mig att det ska finnas tåg in till stan som inte tar så lång tid. Har inte provat det själv dock.

eTA behövs väl även om du bara flyger igenom Kanada via två internationella flyg (om du är svensk medborgare)? Vet inte vad som gäller om du är kandensisk eller amerikansk medborgare.

10 timmar borde räcka till en heldag i Toronto. Betydligt trevligare än att sitta på flygplatsen. Har för mig att det ska finnas tåg in till stan som inte tar så lång tid. Har inte provat det själv dock.
https://www.torontopearson.com/en/transportation-and-parking/up-express riktigt smidigt!

Ja. Om du använder ett europeiskt pass som turist kommer flygbolaget att kräva en kanadensisk ETA (eller bevis på ETA-befrielse) även för att transitera Kanadas flygsida.

Canadian and US citizens using a Canadian or US passport don’t need a Canadian ETA to visit/transit Canada by air at least. It’s the main exemption category to Canadian ETA requirement (alongside having a traditional Canadian visa in the passport or proof of Canadian resident status).

Har för mig att det ska finnas tåg in till stan som inte tar så lång tid. Har inte provat det själv dock.
@Soetflyg

UP Express som sagt, tar ca 25 minuter.

Betalas med fördel med kreditkort direkt mot Presto-läsarna (lokaltrafikens betalsystem heter Presto), kostar då 9,25 CAD per enkel väg, vilket är ca 3 CAD billigare än att köpa enkel biljett i automaten.
(Eller gör som jag, testa att skapa ett prestokort i Apple Wallet för skojs skull, för att senare upptäcka att det bara går att ladda med jämna CAD :confused:)

Du bör också kunna välja alternativet ”Long layover return”, kostar 12,35 CAD och gäller t&r inom 7h om jag förstått rätt.

Det går även att åka flygbuss 900 till Kipling och därifrån ta tunnelbanan till downtown, kostar 3,30 CAD hela vägen, per väg (egentligen per 2h). Betala med kort direkt på läsaren, enligt ovan.

Lokaltrafikens reseplanerare hittar du här:

Och tunnelbanekarta (inkl ”streetcars” (spårvagn)) här:

Beroende på flygtider så kan det också gå att trycka in en t&r till Niagarafallen. Såg häromdagen att Flixbus kör dit för en rimlig mängd pengar, både från Union bus station och från flygplatsen, resorna går att hitta (och köpa tror jag) i svenska Flixbus-appen. Från flygplatsen tar det ca 1h40m enkel väg.

Vet inte om jag skulle våga mig på att åka så långt bort under en layover, men möjligheten finns ju.

Beroende på flygtider så kan det också gå att trycka in en t&r till Niagarafallen. Såg häromdagen att Flixbus kör dit för en rimlig mängd pengar, både från Union bus station och från flygplatsen, resorna går att hitta (och köpa tror jag) i svenska Flixbus-appen. Från flygplatsen tar det ca 1h40m enkel väg.

Vet inte om jag skulle våga mig på att åka så långt bort under en layover, men möjligheten finns ju.
Skulle ta hyrbil i så fall för att minimera risken.

Bussarna över gränsen kan stoppas för längre passkontroll och tullkontroller än bilarna.

Jag brukade vara stammis på BUF och gjorde resor till och från Kanada över broarna. Den kanadensiska sidan av fallen är bättre för att titta på fallen och för att vara turist. Niagara Falls, NY är inte lika trevligt som att vara i Kanada. Detta från en Buffalo Bills och Buffalo Sabres fan.

Toppen