Jag har samma bild som en del av det du skriver, som att leasingbolag beställer en del plan utan att ha kund klar, och det du skriver om leveranstakt är ganska självklart. När SAS 2013 beställde 4 A330 och 8 A350 var det inte de första 12 leveransslottarna som de "bokade in", utan leveranser under åren 2015 (A330)/2019 (A350)-2023, som efter leveransförseningar och avsiktliga förskjutningar (p.g.a. svag flygmarknad och SAS ekonomiska problem i samband covid) ser ut att ha blivit till 2026. Notera att 2013 var året efter en av de gånger då SAS var nära att gå i konkurs (2012), så de hade garanterat inte de ekonomiska möjligheterna att ta emot flygplan i alltför hög takt, och att delvis använda leasing (snarare än regelrätt köp) var en nödvändighet även då.
Kanske finns det rätt stor likhet med det dåvarande läget för SAS (2013) och det nuvarande? "Nu har vi precis överlevt ett konkurshot, så nu är det dags att titta på framtida förnyelse av flygplanflottan, för det har vi inte kunnat göra på några år." Min gissning är att detta handlar lika mycket om ett behov av att fundera på vad de så småningom ska göra med de tre äldsta A330, som är levererade 2012-2013, och inte bara om en offensiv expansion av flottan. Ska dessa A330 finnas kvar i flottan till de är 20-25+ år gamla eller ska de ersättas i början av 2030-talet när de börjar bli 18-20 år gamla? Ska de i så fall ersättas med widebodies eller en blandning av widebodies och narrowbodies (A321LR/A321XLR)? Och ska eventuella nya widebodies vara A350, A330, A330neo eller något annat?
Med risk för att låta tjatig: du har väl tittat på hur Airbus samlade order- och leveransläge faktiskt ser ut, som de redovisar offentligt varje månad?
Airbus releases commercial results in a monthly “Orders and Deliveries” report, which lists all firm aircraft transactions.
www.airbus.com
Läget efter maj månad var att det fanns en backlog av 733 beställda A350 och 5288 A321neo (LR och XLR separatredovisas ej; totalt 7174 i A320-neofamiljen inklusive A319neo och A320neo). I maj levererades 3 A350 och 28 A321neo (40 ur hela A320neo-familjen), vilket är en god bit under den leveranstakt Airbus hoppats på. Och som en tidigare länkad artikel noterade, håller Airbus redan på att meddela kunder med leveransslots under 2027/2028 att deras leveranser försenas ytterligare. Om det fanns lediga leveransslots mellan nu och 2028, skulle de rimligen inte behöva meddela det? Jag tror att knappt någon vågar säga när första lediga leveransslot är (2029? 2030? 2032? ännu senare?), eftersom det varit så svårt för Airbus själva att göra bra prognoser för leveranstakten p.g.a. allehanda leveransproblem från underleverantörer.
Tillägg: ja, man kan förmodligen komma åt flygplan som leasingbolag har beställt utan att ha en bestämd kund, eller "köpa loss" beställda flygplan från andra bolag som hamnat i svårighet. Men att komma "före i kön" i ett läge där det är stor brist på leveranser från både Airbus och Boeing lär väl kräva att man bjuder över andra potentiella kunder? Det låter för mig inte som SAS ekonomiska situation, men jag har gärna fel.