Senaste nytt

SAS öppnar ny rutt till Mumbai från Köpenhamn. Trafikstart 2 juni 2026

Flygplan levereras inte i en följd. Skulle ett bolag beställa - säg 60 maskiner så levereras de inte 1 - 60 på en gång. Det finns inget flygbolag i världen som vill ta emot flygplan på det sättet. Istället sprids leveranserna ut under många år. Därmed finns det utrymme i orderböckerna som ännu inte har någon kund.

Likaså så beställer ibland leasing bolag en stor mängd nya maskiner som de i sin tur leasar ut till olika flygbolag - direkt från fabrik. Majoriteten av SAS flygplan är på leasing.

Sen finns det alltid bolag som avbeställer/flyttar fram leveranser och då kan de planen gå till något annat bolag.

Med detta sagt så kan SAS om de önskar få tillgång till nya plan snabbare :)

Och dessutom kan ju bolag knipa optioner från lagda beställningar vars leverans är styrda i det första avtalet.
 
Flygplan levereras inte i en följd. Skulle ett bolag beställa - säg 60 maskiner så levereras de inte 1 - 60 på en gång. Det finns inget flygbolag i världen som vill ta emot flygplan på det sättet. Istället sprids leveranserna ut under många år. Därmed finns det utrymme i orderböckerna som ännu inte har någon kund.
Jag har samma bild som en del av det du skriver, som att leasingbolag beställer en del plan utan att ha kund klar, och det du skriver om leveranstakt är ganska självklart. När SAS 2013 beställde 4 A330 och 8 A350 var det inte de första 12 leveransslottarna som de "bokade in", utan leveranser under åren 2015 (A330)/2019 (A350)-2023, som efter leveransförseningar och avsiktliga förskjutningar (p.g.a. svag flygmarknad och SAS ekonomiska problem i samband covid) ser ut att ha blivit till 2026. Notera att 2013 var året efter en av de gånger då SAS var nära att gå i konkurs (2012), så de hade garanterat inte de ekonomiska möjligheterna att ta emot flygplan i alltför hög takt, och att delvis använda leasing (snarare än regelrätt köp) var en nödvändighet även då.

Kanske finns det rätt stor likhet med det dåvarande läget för SAS (2013) och det nuvarande? "Nu har vi precis överlevt ett konkurshot, så nu är det dags att titta på framtida förnyelse av flygplanflottan, för det har vi inte kunnat göra på några år." Min gissning är att detta handlar lika mycket om ett behov av att fundera på vad de så småningom ska göra med de tre äldsta A330, som är levererade 2012-2013, och inte bara om en offensiv expansion av flottan. Ska dessa A330 finnas kvar i flottan till de är 20-25+ år gamla eller ska de ersättas i början av 2030-talet när de börjar bli 18-20 år gamla? Ska de i så fall ersättas med widebodies eller en blandning av widebodies och narrowbodies (A321LR/A321XLR)? Och ska eventuella nya widebodies vara A350, A330, A330neo eller något annat?

Med risk för att låta tjatig: du har väl tittat på hur Airbus samlade order- och leveransläge faktiskt ser ut, som de redovisar offentligt varje månad?
Läget efter maj månad var att det fanns en backlog av 733 beställda A350 och 5288 A321neo (LR och XLR separatredovisas ej; totalt 7174 i A320-neofamiljen inklusive A319neo och A320neo). I maj levererades 3 A350 och 28 A321neo (40 ur hela A320neo-familjen), vilket är en god bit under den leveranstakt Airbus hoppats på. Och som en tidigare länkad artikel noterade, håller Airbus redan på att meddela kunder med leveransslots under 2027/2028 att deras leveranser försenas ytterligare. Om det fanns lediga leveransslots mellan nu och 2028, skulle de rimligen inte behöva meddela det? Jag tror att knappt någon vågar säga när första lediga leveransslot är (2029? 2030? 2032? ännu senare?), eftersom det varit så svårt för Airbus själva att göra bra prognoser för leveranstakten p.g.a. allehanda leveransproblem från underleverantörer.

Tillägg: ja, man kan förmodligen komma åt flygplan som leasingbolag har beställt utan att ha en bestämd kund, eller "köpa loss" beställda flygplan från andra bolag som hamnat i svårighet. Men att komma "före i kön" i ett läge där det är stor brist på leveranser från både Airbus och Boeing lär väl kräva att man bjuder över andra potentiella kunder? Det låter för mig inte som SAS ekonomiska situation, men jag har gärna fel.
 
Last edited:
Jag har samma bild som en del av det du skriver, som att leasingbolag beställer en del plan utan att ha kund klar, och det du skriver om leveranstakt är ganska självklart. När SAS 2013 beställde 4 A330 och 8 A350 var det inte de första 12 leveransslottarna som de "bokade in", utan leveranser under åren 2015 (A330)/2019 (A350)-2023, som efter leveransförseningar och avsiktliga förskjutningar (p.g.a. svag flygmarknad och SAS ekonomiska problem i samband covid) ser ut att ha blivit till 2026. Notera att 2013 var året efter en av de gånger då SAS var nära att gå i konkurs (2012), så de hade garanterat inte de ekonomiska möjligheterna att ta emot flygplan i alltför hög takt, och att delvis använda leasing (snarare än regelrätt köp) var en nödvändighet även då.

Kanske finns det rätt stor likhet med det dåvarande läget för SAS (2013) och det nuvarande? "Nu har vi precis överlevt ett konkurshot, så nu är det dags att titta på framtida förnyelse av flygplanflottan, för det har vi inte kunnat göra på några år." Min gissning är att detta handlar lika mycket om ett behov av att fundera på vad de så småningom ska göra med de tre äldsta A330, som är levererade 2012-2013, och inte bara om en offensiv expansion av flottan. Ska dessa A330 finnas kvar i flottan till de är 20-25+ år gamla eller ska de ersättas i början av 2030-talet när de börjar bli 18-20 år gamla? Ska de i så fall ersättas med widebodies eller en blandning av widebodies och narrowbodies (A321LR/A321XLR)? Och ska eventuella nya widebodies vara A350, A330, A330neo eller något annat?

Med risk för att låta tjatig: du har väl tittat på hur Airbus samlade order- och leveransläge faktiskt ser ut, som de redovisar offentligt varje månad?
Läget efter maj månad var att det fanns en backlog av 733 beställda A350 och 5288 A321neo (LR och XLR separatredovisas ej; totalt 7174 i A320-neofamiljen inklusive A319neo och A320neo). I maj levererades 3 A350 och 28 A321neo (40 ur hela A320neo-familjen), vilket är en god bit under den leveranstakt Airbus hoppats på. Och som en tidigare länkad artikel noterade, håller Airbus redan på att meddela kunder med leveransslots under 2027/2028 att deras leveranser försenas ytterligare. Om det fanns lediga leveransslots mellan nu och 2028, skulle de rimligen inte behöva meddela det? Jag tror att knappt någon vågar säga när första lediga leveransslot är (2029? 2030? 2032? ännu senare?), eftersom det varit så svårt för Airbus själva att göra bra prognoser för leveranstakten p.g.a. allehanda leveransproblem från underleverantörer.

Tillägg: ja, man kan förmodligen komma åt flygplan som leasingbolag har beställt utan att ha en bestämd kund, eller "köpa loss" beställda flygplan från andra bolag som hamnat i svårighet. Men att komma "före i kön" i ett läge där det är stor brist på leveranser från både Airbus och Boeing lär väl kräva att man bjuder över andra potentiella kunder? Det låter för mig inte som SAS ekonomiska situation, men jag har gärna fel.

Absolut att Airbus har välfyllda orderböcker men om Airbus enbart skulle ställa alla nya beställningar sist i kön - så hade inga nya ordrar kommit in pga långa väntan.

Det finns leasing bolag som har stora beställningar och som säkerligen har utrymme om SAS skulle vara intresserade.

Hur som helst är det komplext och inget vi har insyn i hur fördelningen ser ut eller fungerar :)
 
Det finns leasing bolag som har stora beställningar och som
Ja många av leasing bolagen bygger ju hela sin verksamhet just på detta. De bokar stora mängder leveranser långt innan de själva har kunder för dem, och kan sedan tillhandahålla dem för leasing med olika priser beroende på framförhållning och längd på avtal.
 
Sen är det ingen som tvingar SAS att köpa helt nya plan. Det finns en begagnatmarknad för A330, antingen om man vill köpa maskinerna eller göra en dry-lease på något/några år. Finnair är säkert sugna på att banta flottan något just nu exempelvis.
 
Ett annat scenario kan väl vara att man drar ned på någon annan linje. Frågan är om man inte är lite väl tunga på USA men allt är bara en gissning som så mycket annat
 
Toppen