Senaste nytt

SAS öppnar ny rutt till Mumbai från Köpenhamn. Trafikstart 2 juni 2026

Jag ser frasen "selskabet vil have flere widebodies i flåden, og derudover overvejer man også muligheden for at anskaffe flere A321LR" innan paywallen slår till - står det något om hur de ska fixa fram de flygplanen eller när de räknar med att det ska vara fixat? Det är ju i nuläget många års väntetid på nybeställda Airbus just nu; en annan marknadssituation än de E195 som SAS leasar. Jag gissar att SAS inte har ekonomiska möjligheter att köpa ut andra bolag från deras "köplats"? Eller hoppas de att det finns de bolag som kan avstå från beställda A321LR för att senare ta en A321XLR istället, nu när den är i luften, så SAS på något sätt kan snappa upp någon LR i samband med något sådant?
 
Jag ser frasen "selskabet vil have flere widebodies i flåden, og derudover overvejer man også muligheden for at anskaffe flere A321LR" innan paywallen slår till - står det något om hur de ska fixa fram de flygplanen eller när de räknar med att det ska vara fixat? Det är ju i nuläget många års väntetid på nybeställda Airbus just nu; en annan marknadssituation än de E195 som SAS leasar. Jag gissar att SAS inte har ekonomiska möjligheter att köpa ut andra bolag från deras "köplats"? Eller hoppas de att det finns de bolag som kan avstå från beställda A321LR för att senare ta en A321XLR istället, nu när den är i luften, så SAS på något sätt kan snappa upp någon LR i samband med något sådant?
Har tyvärr inte betalversionen, skulle kanske skrivit den var bakom wall. Kanske kan nya delägaren Air France/KLM-gruppen skaka fram några plan som SAS får köpa/leasa av dem?

90 (med optioner) nya A350 beställda. Ett par kanske SAS kanske kan få ta del av (mot betalning inom gruppen)

 
Last edited:
Har tyvärr inte betalversionen, skulle kanske skrivit den var bakom wall. Kanske kan nya delägaren Air France/KLM-gruppen skaka fram några plan som SAS får köpa/leasa av dem?
Men har de verkligen beställt fler än de själva behöver? Och om det blir svagare efterfrågan på flygresor, så AF-KLM klarar sig med färre flygplan än de tänkt, kommer då SAS att ha de ekonomiska möjligheterna att beställa nytt?

När det gäller A321LR så indikerar Airbus egna siffror (som presenteras varje månad) en backlog på över 7000 beställda, icke levererade flygplan i A320-serien som helhet. Målet att nå produktionstakten 75 per månad har skjutits upp till tidigast 2027, och hittills har de haft svårt att nå över 60. Således en backlog på 8-10 års förväntad produktion! Airbus håller just nu på och meddelar kunder som skulle få flygplan 2027-2028 att de får vänta längre.

Jag säger inte att SAS absolut måste vänta till mitten av 2030-talet på nya Airbus utöver redan lagda beställningar, men om de ska få dem inom ett par år är jag nyfiken på hur det ska gå till.

Senast SAS shoppade widebodies var 2013, och då var den tänka leveransperioden 2019-2023. De två sista A350 som förmodas vara levererade 2026 är en del av den ordern. Således 6 år till första leverans och 13 år till sista. Och jag tror backloggen var kortare då:

Med de nuvarande tre A321LR är det lite lurigt. Vad jag förstår så bytte SAS ut tre A320neo ur en liggande order till tre A321LR. Det tillkännagavs 2019, och första leverans skedde i slutet av 2021 (efter att ha skjutits upp från 2020?), men även där lades ursprungsordern 2013, så 8 år.
 
Last edited:
Men har de verkligen beställt fler än de själva behöver? Och om det blir svagare efterfrågan på flygresor, så AF-KLM klarar sig med färre flygplan än de tänkt, kommer då SAS att ha de ekonomiska möjligheterna att beställa nytt?

När det gäller A321LR så indikerar Airbus egna siffror (som presenteras varje månad) en backlog på över 7000 beställda, icke levererade flygplan i A320-serien som helhet. Målet att nå produktionstakten 75 per månad har skjutits upp till tidigast 2027, och hittills har de haft svårt att nå över 60. Således en backlog på 8-10 års förväntad produktion! Airbus håller just nu på och meddelar kunder som skulle få flygplan 2027-2028 att de får vänta längre.

Jag säger inte att SAS absolut måste vänta till mitten av 2030-talet på nya Airbus utöver redan lagda beställningar, men om de ska få dem inom ett par år är jag nyfiken på hur det ska gå till.

Senast SAS shoppade widebodies var 2013, och då var den tänka leveranstiden 2019-2023. De två sista A350 som förmodas vara levererade 2026 är en del av den ordern. Således 6 år till första leverans och 13 år till sista. Och jag tror backloggen var kortare då:

Med de nuvarande tre A321LR är det lite lurigt. Vad jag förstår så bytte SAS ut tre A320neo ur en liggande order till tre A321LR. Det tillkännagavs 2019, och första leverans skedde i slutet av 2021 (efter att ha skjutits upp från 2020?), men även där lades ursprungsordern 2013, så 8 år.
Det är ju det optionerna är till för.
 
Det är ju det optionerna är till för.
Såg att pressmeddelandet från 2013 nämner option på sex ytterligare A350. Har inte sett något om detta de senaste åren, när SAS skrivit i årsredovisningar m.m. om de sista två, uppskjuta A350, att det skulle finnas några gällande optioner på ytterligare flygplan. Så min gissning är att optionerna i det kontraktet tyvärr har löpt ut för länge sedan.

Backloggen på A350 är f.ö. drygt 700 beställda, icke levererade flygplan. Förväntad leveranstakt är 6 per månad under 2025, men de hoppas komma upp i 10 per månad under 2026:

Och ja, jag känner mig som en tråkig "party pooper" när jag kommer dragande med information om hur långa ledtiderna ser ut att vara vid nybeställning från Airbus. :)
 
Men har de verkligen beställt fler än de själva behöver? Och om det blir svagare efterfrågan på flygresor, så AF-KLM klarar sig med färre flygplan än de tänkt, kommer då SAS att ha de ekonomiska möjligheterna att beställa nytt?

När det gäller A321LR så indikerar Airbus egna siffror (som presenteras varje månad) en backlog på över 7000 beställda, icke levererade flygplan i A320-serien som helhet. Målet att nå produktionstakten 75 per månad har skjutits upp till tidigast 2027, och hittills har de haft svårt att nå över 60. Således en backlog på 8-10 års förväntad produktion! Airbus håller just nu på och meddelar kunder som skulle få flygplan 2027-2028 att de får vänta längre.

Jag säger inte att SAS absolut måste vänta till mitten av 2030-talet på nya Airbus utöver redan lagda beställningar, men om de ska få dem inom ett par år är jag nyfiken på hur det ska gå till.

Senast SAS shoppade widebodies var 2013, och då var den tänka leveransperioden 2019-2023. De två sista A350 som förmodas vara levererade 2026 är en del av den ordern. Således 6 år till första leverans och 13 år till sista. Och jag tror backloggen var kortare då:

Med de nuvarande tre A321LR är det lite lurigt. Vad jag förstår så bytte SAS ut tre A320neo ur en liggande order till tre A321LR. Det tillkännagavs 2019, och första leverans skedde i slutet av 2021 (efter att ha skjutits upp från 2020?), men även där lades ursprungsordern 2013, så 8 år.
Har tyvärr inte betalversionen, skulle kanske skrivit den var bakom wall. Kanske kan nya delägaren Air France/KLM-gruppen skaka fram några plan som SAS får köpa/leasa av dem?

90 (med optioner) nya A350 beställda. Ett par kanske SAS kanske kan få ta del av (mot betalning inom gruppen)


Flygplan levereras inte i en följd. Skulle ett bolag beställa - säg 60 maskiner så levereras de inte 1 - 60 på en gång. Det finns inget flygbolag i världen som vill ta emot flygplan på det sättet. Istället sprids leveranserna ut under många år. Därmed finns det utrymme i orderböckerna som ännu inte har någon kund.

Likaså så beställer ibland leasing bolag en stor mängd nya maskiner som de i sin tur leasar ut till olika flygbolag - direkt från fabrik. Majoriteten av SAS flygplan är på leasing.

Sen finns det alltid bolag som avbeställer/flyttar fram leveranser och då kan de planen gå till något annat bolag.

Med detta sagt så kan SAS om de önskar få tillgång till nya plan snabbare :)
 
Toppen