Men har de verkligen beställt fler än de själva behöver? Och om det blir svagare efterfrågan på flygresor, så AF-KLM klarar sig med färre flygplan än de tänkt, kommer då SAS att ha de ekonomiska möjligheterna att beställa nytt?
När det gäller A321LR så indikerar Airbus egna siffror (som presenteras varje månad) en backlog på över 7000 beställda, icke levererade flygplan i A320-serien som helhet. Målet att nå produktionstakten 75 per månad har skjutits upp till tidigast 2027, och hittills har de haft svårt att nå över 60. Således en backlog på 8-10 års förväntad produktion! Airbus håller just nu på och meddelar kunder som skulle få flygplan 2027-2028 att de får vänta längre.
Jag säger inte att SAS absolut måste vänta till mitten av 2030-talet på nya Airbus utöver redan lagda beställningar, men om de ska få dem inom ett par år är jag nyfiken på hur det ska gå till.
Senast SAS shoppade widebodies var 2013, och då var den tänka leveransperioden 2019-2023. De två sista A350 som förmodas vara levererade 2026 är en del av den ordern. Således 6 år till första leverans och 13 år till sista. Och jag tror backloggen var kortare då:
www.sasgroup.net
Med de nuvarande tre A321LR är det lite lurigt. Vad jag förstår så bytte SAS ut tre A320neo ur en liggande order till tre A321LR. Det tillkännagavs 2019, och första leverans skedde i slutet av 2021 (efter att ha skjutits upp från 2020?), men även där lades ursprungsordern 2013, så 8 år.