Senaste nytt

SAS öppnar ny linje till Bangkok 30 oktober 2023

På tal om crew, finns väl egentligen inget som skulle hindra SAS för att göra som Finnair och stoppa in lokal personal på flygningen. Åtminstone för eco-pax som prioriterar låga biljettpriser. Skulle drastiskt sänka kostnader för övernattningar, traktamenten och löner.
Den personalen behöver väl då istället övernatta på CPH där hotellen är betydligt dyrare. Även traktamente nivå är väl mycket högre i Danmark, förutsatt att Thailand har några liknande regler.

Däremot är såklart lönenivån betydlig lägre..

Hur hade man det när man flög på bkk tidigare? För Tokyo tex har man ju haft en eller ett par japanska CC länge - om man fortsatt med det efter pandemin. Men det har ju varit, vad jag förstått, av serviceskäl snarare än besparing.

På tal om crew, finns väl egentligen inget som skulle hindra SAS för att göra som Finnair och stoppa in lokal personal på flygningen. Åtminstone för eco-pax som prioriterar låga biljettpriser. Skulle drastiskt sänka kostnader för övernattningar, traktamenten och löner.
Nu är det ju "SAS Mainline" som flyger alla long haul-rutter (snart med tillfälligt undantag av en inhyrd A330 från Hifly), och således är det deras avtal som gäller. Vill man anställa personal under annat avtal behöver man förhandla med sina fackföreningar, som inte nödvändigtvis brukar säga ja till allt. ;) Återkommande strejker trots flera omgångar av akut konkurshot har visat hur "enkelt" det har varit för SAS att anpassa sig. o_O
För att kunna ha personal med andra villkor/avtal har SAS därför behövt starta andra dotterbolag (SAS Ireland/SAS Connect och SAS Link) respektive använda sig av wetlease.
Så det är nog inte alldeles enkelt att få till andra avtal/villkor för en enstaka linje, men kanske finns det andra kreativa lösningar inom ramen för gällande avtal som sparar vissa kostnader.

Hur hade man det när man flög på bkk tidigare? För Tokyo tex har man ju haft en eller ett par japanska CC länge - om man fortsatt med det efter pandemin. Men det har ju varit, vad jag förstått, av serviceskäl snarare än besparing.
Lite OT, men när jag flög HND-CPH i april lade jag märke till en flygvärdinna som pratade japanska med några passagerare, och som i övrigt lät norsk. Hon syntes inte i business hela tiden, så jag antar att hon ambulerade i hela flygplanet eller åtminstone business + plus. Så ja, det verkar ha fortsatt, men kravprofilen är kanske kunskaper i japanska snarare att vara japansk och bosatt i Japan?

Jag vet att tidigare hade SAS visa CC som var anställda i Kina/Japan och skulle vara med på deras linjer därifrån.

CPH - BKK economy: Thai enkel väg går på ca 7000:-. SAS enkel väg ca 23000:-.
Flyger man t&r med SAS går en economy på ca 7000:-
Varför höjer man priset så mycket på enkelbiljetterna?

Toppen