Senaste nytt

SAS öppnar loungerna på nytt

Senator

Moderator
Är det någon som har kolla på SAS loungen i Oslo? Läste att den bara domestic är öppen, kan man ta sig dit om man endast har internationell transfer i Oslo?

Det stämmer att enbart inrikesloungen är öppen. Det kräver ett riktigt inträde i Norge som inte är ett problem om du har båda doser vaccin + sju dagar. Annars är det problematisk.

Jag antar att anledningen till att SAS väljer denna strategi är:
1. Inrikestrafiken är väsentligt högre än utrikes
2. Alla som är i transit Norge - Utlandet passerar loungen
3. Alla som börjar resan i Oslo är samma som 2.

Detta är ”enbart” ett bekymmer för den (troligtvis lilla) grupp som gör internationell transit i Oslo.
 

pohu

Medlem
Det stämmer att enbart inrikesloungen är öppen. Det kräver ett riktigt inträde i Norge som inte är ett problem om du har båda doser vaccin + sju dagar. Annars är det problematisk.

Jag antar att anledningen till att SAS väljer denna strategi är:
1. Inrikestrafiken är väsentligt högre än utrikes
2. Alla som är i transit Norge - Utlandet passerar loungen
3. Alla som börjar resan i Oslo är samma som 2.

Detta är ”enbart” ett bekymmer för den (troligtvis lilla) grupp som gör internationell transit i Oslo.
Toppen då vet jag, tack! Tyvärr så klassas jag väl som den lilla gruppen, så jag får väl köpa en korv o Cola istället.
 

Senator

Moderator
Toppen då vet jag, tack! Tyvärr så klassas jag väl som den lilla gruppen, så jag får väl köpa en korv o Cola istället.

Om du har AMEX Platinum eller Priority Pass så är OSL Premium Lounge öppet. Skall eventuellt ta ett besök på söndag. Vi kommer dock på inrikessidan så vi kan besöka SAS om vi önskar.
 

fcx

Medlem
Toppen då vet jag, tack! Tyvärr så klassas jag väl som den lilla gruppen, så jag får väl köpa en korv o Cola istället.
Med tanke på norska priser, norsk köttskatt, norsk sockerskatt, norsk korvskatt och norsk skattskatt så rekommenderar jag starkt att äta på den svenska sidan istället.

Alternativt plocka ut ett amex gold och få ett gratis matpaket i oslo (eller är det också på inrikes?).
 

M.K

Medlem
@fcxr Den är på inrikes :D

Dock väldigt billig NOK i väntan på valet som kompenserar stort. De rödgröna väntas vinna med nya skatter och restriktioner mot huvudexportnäringen.
 
Last edited:

JohanGE

Medlem
Med tanke på norska priser, norsk köttskatt, norsk sockerskatt, norsk korvskatt och norsk skattskatt så rekommenderar jag starkt att äta på den svenska sidan istället.

Alternativt plocka ut ett amex gold och få ett gratis matpaket i oslo (eller är det också på inrikes?).

sockerskatten är (för nu) ett minne blott. Priserna förblev dock höga :)
 
  • Gilla
Reactions: fcx

GOTBound

Medlem
Någon som vet om SAS Lounge i GOT är öppen och vilka tider? Tack

Den var stängd i fredags iallafall
Stängt tillsvidare [av omtanke för passagernas säkerhet och välmående].
LH busniess-passagerare kan nyttja Vinga Lounge, och vad som verkar även *A Gold som flyger LH i ekonomi.

Detta har diskuterat i en annan tråd, LH specifikt från inlägg #110 och framåt. Även tidigare i tråden avhandlas SAS loungen på GOT.
 
Toppen