Senaste nytt

SAS öppnar linje till Atlanta 17 juni 2024

ARN01

Medlem
Känns som om SAS håller på att ändra hur anslutningar inrikes i USA får ske med start i sommar.

På Stockholm-Nashville är det SK/DL/AS/AC som är giltiga från SAS amerikanska destinationer

Visa bifogad bild 149496

Stockholm-Honolulu: SK/DL/AS/HA/AC via SAS amerikanska destinationer

Överlag kan jag inte hitta UA eller AA längre. Väljer jag 2024-JAN-10 som biljettdatum är det följande carriers:

Visa bifogad bild 149497
Och för ett år sedan 2023-JAN-10 var det en annan partnerlista:

Visa bifogad bild 149498


Det verkar inte vara lätt för SAS att hitta och behålla sina lekkamrater i USA. Hoppas det går bättre med Delta ;)
Får hoppas de antingen hinner byta allians eller att de kan avtala till poäng för inrikesbenen. Åka till Hawaii från låt säga Atlanta tappar man rätt många poäng på. Ogillar verkligen partners utanför alliansen men detta är väl något som skulle bli bättre i en eventuell framtid med Flying Blue. Någon påstod att de ger poäng så länge det är codeshare, stämmer det?
 

mha321

Medlem
Får hoppas de antingen hinner byta allians eller att de kan avtala till poäng för inrikesbenen. Åka till Hawaii från låt säga Atlanta tappar man rätt många poäng på. Ogillar verkligen partners utanför alliansen men detta är väl något som skulle bli bättre i en eventuell framtid med Flying Blue. Någon påstod att de ger poäng så länge det är codeshare, stämmer det?

Du tänker att tjäna Eurobonus poäng på en flight som utförs av ett bolag som inte är med i star alliance, men som sas har codeshare med? Nej, inga poäng för det. Code share måste isåfall bada med ett annat star alliance bolag.

Enda undantagen till det idag är väl widerøe som är full Eurobonus partner utan att vara med i star, och Etihad som get extrapoäng (men inte baspoäng).

Jag är ingen expert på skyteam men jag tror samma gäller där. Med andra ord så är du alltid rökt om du blandar star och sky på samma resa och vill tjäna till ett program. Visst skulle sas kunna skriva ett special avtal med delta tex motsvarande det man har med Etihad, men det känns ytterst tveksamt att man skulle göra det för en förhoppningsvis relativt kort övergångsperiod.
 
Risken är ju ganska stor att SAS kommer stå utan allians helt en period och att vi då bara tjänar poäng till EuroBonus på SAS egna flygningar (och de andra bolag EB har egna avtal med som nämns ovan).
 

JacobGBG

Medlem
Vad finns det för attraktivt för en familj att uppleva inom bilavstånd från Atlanta? Slår mig inte som en självklar destination för Svensk publik. speciellt inte i dessa tider med svindyr dollar.
 

AABack2ARN

Medlem
Får hoppas de antingen hinner byta allians eller att de kan avtala till poäng för inrikesbenen. Åka till Hawaii från låt säga Atlanta tappar man rätt många poäng på. Ogillar verkligen partners utanför alliansen men detta är väl något som skulle bli bättre i en eventuell framtid med Flying Blue. Någon påstod att de ger poäng så länge det är codeshare, stämmer det?

SAS (eller snarare Star Alliance) har var varit hopplösa med poäng och code share eftersom det är utförande bolag som ger poäng. Så ett SAS-nummer på en DL-flight behöver inte ge poäng om inte SAS och DL har ett avtal om poängintjäning. Och är ett sådant avtal på plats då tror jag samtliga DL-utförda flighter ger poäng. Vi får väl se när SAS väl uppdaterat alla sina olika poängtabeller på de olika språksajterna...
 

011430121

Medlem
Bokade i november, och kommer att bo på Hilton Candler Curio det står så här om hotellet.

Experience Atlanta history firsthand​

Built by Coca-Cola magnate Asa Griggs Candler in 1906, the Candler Building is on the National Register of Historic Places. Classic style and art deco glamour infuse our hotel, located minutes from downtown Atlanta sights like the Georgia Aquarium, State Farm Arena, and Mercedes-Benz Stadium.
 
Toppen