Senaste nytt

SAS ökar longhaul utbudet sommaren 2024

Plus

Medlem
Eftersom det sedan flera år tillbaka varit en minskande trend gällande långdistansflyg från Arlanda så är jag ganska säker på att SAS och flertalet andra flygbolag inte ser någon lönsamhet i det. Det kan ju aldrig vara ett flygbolags uppgift att hålla en flygplats under armarna om man inte får betalt för det.

Att svenska staten ger upp sitt ägande tror jag bara har betydelse på marginalen, dvs. ägandet har ingen direkt påverkan på vilka linjer som är lönsamma. Däremot så skulle det eventuellt kunna vara så att om det visar sig vara ungefär lika lönsamt att driva linjen från ARN som från CPH så kanske danska ägandet kan få det att väga över till CPH, men jag tror ärligt talat att det är ganska få linjer där det ser ut på det sättet.

Utan att ha satt mig in i detaljerna för sommarens tidtabell så är det väl ändå ganska logiskt att de flesta avgångarna ligger ganska tätt. Det måste ju vara mycket lättare då att erbjuda ett ganska snabbt och smidigt byte i CPH för alla "inmatade" passagerare från andra flygplatser, med rimliga avgångstider från första flygplatsen. Om man sedan har lagt tidtabellen för "inmatningsflygen" så vet jag inte, men det borde man ju göra.

Du tror nog alldeles för mycjet på marknadsmässiga skäl till etablering av flyglinjer. Vilket i sig är inte hela sanningen.
Politiken spelar in i allra högsta grad. Val av hur en långlinje ska gå är mer komplex än ”man kör där man tjänar mest pengar”
Valet kan ha att göra med avtal om avgifter vid flygplats, politiska överenskommelser, bilaterala avtal.
Självklart spelar politiken in och danska politiker är högst delaktiga. Sedan är det ju så att trafik föder trafik. Har man redan mer än andra så kommer man dra sig till mer.

CPH är störst för att SAS och danska politiker har bestämt så och därmed arbetat för att skapa det.
 

NotRyan

Medlem
The danes have taken over the company and as with other danish companies, Nordea for example, the danes see the advantages in keeping control/hq etc from Denmark.
It has no relevance for this thread, but just take it as a general knowledge update. Nordea moved their headquarter to Helsinki as it is based in Finland, not Denmark :cool: This relocation of the company to Finland came after Sweden introduced tougher demands on banks as we were forced to rescue both former Nordbanken and Swedbank from bankruptcy earler.
 
Last edited:
Du tror nog alldeles för mycjet på marknadsmässiga skäl till etablering av flyglinjer. Vilket i sig är inte hela sanningen.
Politiken spelar in i allra högsta grad. Val av hur en långlinje ska gå är mer komplex än ”man kör där man tjänar mest pengar”
Valet kan ha att göra med avtal om avgifter vid flygplats, politiska överenskommelser, bilaterala avtal.
Självklart spelar politiken in och danska politiker är högst delaktiga. Sedan är det ju så att trafik föder trafik. Har man redan mer än andra så kommer man dra sig till mer.

CPH är störst för att SAS och danska politiker har bestämt så och därmed arbetat för att skapa det.

Absolut, det håller jag med om. Politikerna skapar förutsättningar (eller inte) på olika sätt, men det kan de göra utan att staten är ägare.

Problemet med Arlanda är inte vem som äger SAS, utan att rätt förutsättningar inte finns för att göra det attraktivt att flyga dit. Det är fritt fram för politikerna att skapa förutsättningar för mer longhaul från Arlanda med avtal, avgifter etc. men de behöver inte äga SAS för det.

Återigen, så vill jag hävda att om avgifter är för höga eller att de bilaterala avtalen inte genererar ett ökat intresse för resor till en viss destination, så kommer inte flygbolagen att flyga eftersom det inte är lönsamt.

Om politikerna tycker att det av diverse skäl måste finnas en linje till Peking, pga en överenskommelse med Kina, eller för att underlätta vissa typer av transporter etc. då kommer de också att se till att flygtrafiken finns genom subventioner eller liknande för att flygbolag ska vara intresserade.

Om det är politiska beslut som bestämt vilka långlinjer SAS ska eller inte ska flyga och inte lönsamheten, då har vi ju förklaringen till varför SAS har hamnat där man hamnat.
 
Du tror nog alldeles för mycjet på marknadsmässiga skäl till etablering av flyglinjer. Vilket i sig är inte hela sanningen.
Politiken spelar in i allra högsta grad. Val av hur en långlinje ska gå är mer komplex än ”man kör där man tjänar mest pengar”
Valet kan ha att göra med avtal om avgifter vid flygplats, politiska överenskommelser, bilaterala avtal.
Självklart spelar politiken in och danska politiker är högst delaktiga. Sedan är det ju så att trafik föder trafik. Har man redan mer än andra så kommer man dra sig till mer.

CPH är störst för att SAS och danska politiker har bestämt så och därmed arbetat för att skapa det.
Mycket bra inlägg!
Håller med 100%!

Det har ju varit tre länder som varit huvudägare genom sina stater. Ett nationellt flygbolag är en prestigefråga i allra högsta avseende. Sen att vi i Sverige har valt att skambelägga branschen har naturligtvis spelat in i valet att sluta finansiera SAS. Danskarna såg naturligtvis till såväl prestigefrågan som affärsmöjligheterna när Sverige lämnade walk over. Och med affärsmöjligheterna menas inte sista raden i SAS resultaträkning utan också värdet av arbetstillfällen på Kastrup/regionen när man genom kontroll på bolaget kunde flytta navet från Stockholm till Köpenhamn.
Bra spelat av danskarna. Sämre av Sverige.
 

HansO

Medlem
Landade med planet från Arlanda i Köpenhamn i går.

Det var många som skulle vidare och döm om min förvåning så hamnar planet på gate A12?

Ni som tycker att Köpenhamns flygplats är så mycket bättre än Arlanda hur tänker ni?

Det är förbaskat långt från A till E där de flesta av SAS långlinjer går ifrån!! Kanske är det så att flygplatsen inte bryr sig nu när SAS bestämt sig att Köpenhamn blir huvudflygplats.

Nu när SAS förlägger alla sina långlinjer till Köpenhamn borde de ha ett större tryck och möjligheter på flygplatsen så att byte till anslutningsflyg blir så enkelt som möjligt.

Annars finns det ju Andra flygplatser som jag är övertygad om fixar det.
 

Hachans

Medlem
Det finns tusen olika anledningar till att en gate används. Jag kan nästan garantera dig att det inte sitter någon och tänker kring hur de ska göra det så krångligt som möjligt.

Men visst, vissa flygplatser tar ju betalt lite olika för vilka gater som används och har olika krav på hur länge du får vara parkerad vid gaten och olika service tillgängligt. Jag vet exempelvis att F-gaterna är billiga men man får bara parkera 45 minuter. Är det så att planet ska stå en längre tid så kanske det får stå vid en mer avlägsen gate.
 

Hafermann

Medlem
Landade med planet från Arlanda i Köpenhamn i går.

Det var många som skulle vidare och döm om min förvåning så hamnar planet på gate A12?

Ni som tycker att Köpenhamns flygplats är så mycket bättre än Arlanda hur tänker ni?

Det är förbaskat långt från A till E där de flesta av SAS långlinjer går ifrån!! Kanske är det så att flygplatsen inte bryr sig nu när SAS bestämt sig att Köpenhamn blir huvudflygplats.

Nu när SAS förlägger alla sina långlinjer till Köpenhamn borde de ha ett större tryck och möjligheter på flygplatsen så att byte till anslutningsflyg blir så enkelt som möjligt.

Annars finns det ju Andra flygplatser som jag är övertygad om fixar det.
Det är gaaaanska långt från gamla 4an på ARN till F också. Känner inte till någon flygplats i världen med ok utbud av longhauls, där man kan garantera att samtliga passagerare på matarflyg deboardar bara några gater bort från sin nästa flight.

Märkligt inlägg i mitt tycke.
 

Rickard_O

Medlem
Det är gaaaanska långt från gamla 4an på ARN till F också. Känner inte till någon flygplats i världen med ok utbud av longhauls, där man kan garantera att samtliga passagerare på matarflyg deboardar bara några gater bort från sin nästa flight.

Märkligt inlägg i mitt tycke.
Så märkligt är det inte, lite legitim frågeställning ändå.

Jag har själv tänkt samma sak som @HansO när jag mellanlandat på CPH och man sitter i loungen så får man gaten längst bort på A och du får promenera tills du är halvvägs till Istedgade innan man kan boarda.

Det är väl inga mängder som SAS använder sig utav C-gaterna på Arlanda även om det händer, troligen mer än jag skulle gissa på, jag personligen har sluppit det med SAS som tur är!

Tror heller inte Hans kräver att gaterna ska vara grannar, men ibland blir man ju irriterad på att landa på A-gates på CPH och genast tänker man "Why always me?"

Svårt att göra alla nöjda, bästa är väl om alla får vara lite missnöjda istället :)
 
Jag hamnade längst ut på C-gaten efter en försenad SK från OSL. Till på köpet var det sardinburken dvs CRJ. Det var på håret jag hann med expressen kl 01.05…
 

mha321

Medlem
Så märkligt är det inte, lite legitim frågeställning ändå.

Jag har själv tänkt samma sak som @HansO när jag mellanlandat på CPH och man sitter i loungen så får man gaten längst bort på A och du får promenera tills du är halvvägs till Istedgade innan man kan boarda.

Det är väl inga mängder som SAS använder sig utav C-gaterna på Arlanda även om det händer, troligen mer än jag skulle gissa på, jag personligen har sluppit det med SAS som tur är!

Tror heller inte Hans kräver att gaterna ska vara grannar, men ibland blir man ju irriterad på att landa på A-gates på CPH och genast tänker man "Why always me?"

Svårt att göra alla nöjda, bästa är väl om alla får vara lite missnöjda istället :)

Spontant tycker jag det är betydligt vanligare att man får C gate på Arlanda än att man får A gate på Kastrup. Det är dessutom jäkligt långt til de yttre gästerna på F på Arlanda när man startar från loungen. (för att inte tala om hur långt det är till det mesta med nya säkerhetskontrollen, särskilt om man jämför tex säkerhet till loungen mellan ARN och CPH. Men det påverkar ju inte transfer)

Bottom line är att har man otur med gate så blir det en rejäl motion på de flesta flygplatser, särskilt vid transfer där man kan få dubbel otur.
 
Toppen