Eftersom det sedan flera år tillbaka varit en minskande trend gällande långdistansflyg från Arlanda så är jag ganska säker på att SAS och flertalet andra flygbolag inte ser någon lönsamhet i det. Det kan ju aldrig vara ett flygbolags uppgift att hålla en flygplats under armarna om man inte får betalt för det.
Att svenska staten ger upp sitt ägande tror jag bara har betydelse på marginalen, dvs. ägandet har ingen direkt påverkan på vilka linjer som är lönsamma. Däremot så skulle det eventuellt kunna vara så att om det visar sig vara ungefär lika lönsamt att driva linjen från ARN som från CPH så kanske danska ägandet kan få det att väga över till CPH, men jag tror ärligt talat att det är ganska få linjer där det ser ut på det sättet.
Utan att ha satt mig in i detaljerna för sommarens tidtabell så är det väl ändå ganska logiskt att de flesta avgångarna ligger ganska tätt. Det måste ju vara mycket lättare då att erbjuda ett ganska snabbt och smidigt byte i CPH för alla "inmatade" passagerare från andra flygplatser, med rimliga avgångstider från första flygplatsen. Om man sedan har lagt tidtabellen för "inmatningsflygen" så vet jag inte, men det borde man ju göra.
Du tror nog alldeles för mycjet på marknadsmässiga skäl till etablering av flyglinjer. Vilket i sig är inte hela sanningen.
Politiken spelar in i allra högsta grad. Val av hur en långlinje ska gå är mer komplex än ”man kör där man tjänar mest pengar”
Valet kan ha att göra med avtal om avgifter vid flygplats, politiska överenskommelser, bilaterala avtal.
Självklart spelar politiken in och danska politiker är högst delaktiga. Sedan är det ju så att trafik föder trafik. Har man redan mer än andra så kommer man dra sig till mer.
CPH är störst för att SAS och danska politiker har bestämt så och därmed arbetat för att skapa det.