Senaste nytt

SAS ökar longhaul utbudet sommaren 2024

guwonder

Medlem
No more late night departures from New York. Interesting.

Almost everything out of CPH runs roughly at the same time. The giant Orvar in passport control.
Exakt. And it is already so messy for me at CPH passport control on the way to the US that I often minimize or skip time in the SAS lounge because of that.

I will miss the evening departure from CPH to get myself into NYC. Clustering all the flights to the US may work for the cruise and charter bus traveling crowd going around Scandinavia, but it doesn’t work for me as well as the evening CPH-JFK flight.

SAS used both C and E gates for US-bound flights this month too. Going to E gate passport control to get to C gates is a walk and also unfortunately not always a guaranteed quicker way to do it when C passport control is backed up.
 
SAS ger upp ARN fullständigt. Lösenordet för F&F-kampanjen säger allt om vad strategin är...
Vi i Stockholm får hoppas på att Finnair eller LH ser potentialen och ger oss ett annat bolag att resa med.
 

guwonder

Medlem
SAS ger upp ARN fullständigt. Lösenordet för F&F-kampanjen säger allt om vad strategin är...
Vi i Stockholm får hoppas på att Finnair eller LH ser potentialen och ger oss ett annat bolag att resa med.

ARN-YYZ remains along with ARN-EWR for now, but maybe ARN-YYZ could
stick around longer if SAS were to codeshare with WestJet.

When it comes to long-haul flights, doesn’t it seem like SAS is moving more toward becoming CopenhagenAir than it is already? Maybe eventually SAS will decide to take a gamble and experiment with ARN-DL hub flights, but then I hope it doesn’t turn out to just be seasonal flights.
 
ARN-YYZ remains along with ARN-EWR for now, but maybe ARN-YYZ could
stick around longer if SAS were to codeshare with WestJet.

When it comes to long-haul flights, doesn’t it seem like SAS is moving more toward becoming CopenhagenAir than it is already? Maybe eventually SAS will decide to take a gamble and experiment with ARN-DL hub flights, but then I hope it doesn’t turn out to just be seasonal flights.
They already did. The long hauls to LA for example used to be from ARN and now they are closing down Chicago.
The danes have taken over the company and as with other danish companies, Nordea for example, the danes see the advantages in keeping control/hq etc from Denmark. The swedish politicians decided to give up being a part of a national airline so we cant blame the danes. But sad of course that we no longer have national ambitions within the airline industry. Too...
 

Johan Hbg

Medlem
SAS ger upp ARN fullständigt. Lösenordet för F&F-kampanjen säger allt om vad strategin är...
Vi i Stockholm får hoppas på att Finnair eller LH ser potentialen och ger oss ett annat bolag att resa med.
Alltid nyfiken på detta resonemang. Hur skall det bli bättre med dem? Om inte de då flyger direkt från Arlanda till USA, vilket verkar tveksamt just nu iaf.
 

mha321

Medlem
Alltid nyfiken på detta resonemang. Hur skall det bli bättre med dem? Om inte de då flyger direkt från Arlanda till USA, vilket verkar tveksamt just nu iaf.
Möjligen en Eurowings Discover till Florida eller så? De säljer ju iaf vidare med Connections på LH.

Men å andra sidan måste de klara sig utan den inrikes transfer volym som sas har så de är ju ett ännu svagare utgångsläget.
 
Eftersom det sedan flera år tillbaka varit en minskande trend gällande långdistansflyg från Arlanda så är jag ganska säker på att SAS och flertalet andra flygbolag inte ser någon lönsamhet i det. Det kan ju aldrig vara ett flygbolags uppgift att hålla en flygplats under armarna om man inte får betalt för det.

Att svenska staten ger upp sitt ägande tror jag bara har betydelse på marginalen, dvs. ägandet har ingen direkt påverkan på vilka linjer som är lönsamma. Däremot så skulle det eventuellt kunna vara så att om det visar sig vara ungefär lika lönsamt att driva linjen från ARN som från CPH så kanske danska ägandet kan få det att väga över till CPH, men jag tror ärligt talat att det är ganska få linjer där det ser ut på det sättet.

Utan att ha satt mig in i detaljerna för sommarens tidtabell så är det väl ändå ganska logiskt att de flesta avgångarna ligger ganska tätt. Det måste ju vara mycket lättare då att erbjuda ett ganska snabbt och smidigt byte i CPH för alla "inmatade" passagerare från andra flygplatser, med rimliga avgångstider från första flygplatsen. Om man sedan har lagt tidtabellen för "inmatningsflygen" så vet jag inte, men det borde man ju göra.
 

spritfet

Medlem
Eftersom det sedan flera år tillbaka varit en minskande trend gällande långdistansflyg från Arlanda så är jag ganska säker på att SAS och flertalet andra flygbolag inte ser någon lönsamhet i det.
Flera år tillbaka = pre covid?

Tråkig utveckling med färre långlinjer för SAS, men det var rätt väntat. Man får se det positivt och spännande att se hur andra bolag kommer agera och nya möjligheter/alternativ.
 
Toppen