Senaste nytt

SAS återvänder till Linköping

Nu är det väl SAAB som äger LPI, och de tänker nog inte lägga ned den så länge de bygger flygplan.

Det är helt korrekt att det är Saab som äger banan, men det är kommunen som driver den civila flygverksamheten där och står för alla kostnader som är förknippade med den.

Det har du alldelles rätt i. Istället för att samarbeta och komma fram till något tillsammans väljer Norrköping och Linköping att konkurrera mot varandra vilket är väldigt synd. Det gäller iofs allt och inte bara flygplats frågan.

Vi får hoppas på allians seger i Norrköping valet 2014 så kanske det blir annorlunda.

Inte en chans till ändring. I denna infekterade fråga är M och S i NRK rörande överens trots förlustbidrag via skattsedeln på massor av miljoner. Man säger ju ofta att marknadskrafterna får styra och just nu ser det ut att bli så. Man säger politiskt man skall samarbeta mellan flygplatserna och en utredning har tidigare föreslaget ett gemensamt flygplatsbolag men inget har hänt. Just nu tror jag det löser sig själv, med SAS på LPI kommer många i området att åka till LPI för att åka med SAS. Det tar ju faktiskt bara 20 min extra att åka till LPI istället för NRK om man bor i Norrköping.

Beträffande samarbetet tror jag inte ens att SAS och DAT samordnar tidtabellen utan man flyger nog nästan i rote till CPH på samma tider. Hade man samarbetat hade vi fått 4 frekvenser per dag istället för två i området.

Det som blir intressant att se, är hur detta påverkar KLM's lönsamma linje till AMS... Vill det sig illa så kanske den går ner i frekvens igen.

Det som blir intressant att se, är hur detta påverkar KLM's lönsamma linje till AMS... Vill det sig illa så kanske den går ner i frekvens igen.

En helt berättigad kommentar. På KLM plussida är att AMS är en bättre flygplats om man skall vidare samt att KLM flyger med bättre flygplan, jet. Nackdel för KLM är sitt ålderdomliga biljettsystem som inte ger möjlighet till att köpa enkelbiljetter till bra priser samt att dom ingår i en sämre flygallians. Just nu leder KLM på att dom har tre frekvenser till AMS.

Jag tror dock att intresset för SAS linje blir så pass stort att dom snart kommer upp i 3-4 frekvenser per dag.

A320 och B737 bör inte vara uteslutna. B737 var på LPI för drygt 1,5 år sedan och flög Combitech anställda till Malta.

Då har man flugit på dispans och det kan man inte räkna på för reguljärflyg.

Man flyger A330 från NRK någon gång per år när det gäller charter och det är också på dispans.

Tänkte detsamma, men jag förmodar att KLM behåller de "globala" resenärerna. Dels gissar jag att det redan finns en del företagsavtal med KLM i regionen, dels skulle jag om jag vore globalt verksam affärsresenär aldrig i livet byta AMS mot CPH.

Jag gissar istället att man kommer att sno flest från "sig själva", dvs sådana som åkt tåg/bil till Arlanda hittills och flugit SAS därifrån.

Men skulle vara intressant att höra från någon med insyn i Linköping-regionens resandemönster eftersom jag själv bara gissar fullständigt ogrundat ;)

Någon som vet hur många ATR SAS ska leasa från Jet Time?
Det hade ju varit en dröm om de återkom till stationer som de la ner under 2000-talet, såsom Växjö t.ex.

Någon som vet hur många ATR SAS ska leasa från Jet Time?
Det hade ju varit en dröm om de återkom till stationer som de la ner under 2000-talet, såsom Växjö t.ex.

Verkligen! Jag tror det är där man kan hitta konkurrensfördelar gentemot t.e.x. DY & utländska bolag. Utländska bolagen har inget intresse av expansion på små flygplatser, och DY har ju en homogen flotta som inte tillåter flygningarna.

Linköping, Växjö, Västerås & Karlstad borde vara de uppenbara platser där det kan bära sig. Orter med så mycket invånare borde inte förpassas till ohemult dyra Nextjet.

Nextjet borde givetvis finnas kvar med codeshare - men kanske är de mer anpassade för linjer som Hemavan ?

Toppen