SAS ändrar till 737-700

smygarn skrev:Tror ni att man kan räkna med att detta ställs in? Ändrades till b 737 för ett par månader sen, går ej längre att boka. Gäller osd-arn 29 juni. Tycker det är märkligt att det veckan innan finns 6 bokningsbara avgångar men veckan efter midsommar när semestrarna är igång finns endast en eftermiddagsavgång, med den avgången missar jag nästa flyg. Kundtjänst både hos SAS och resebyrå hävdar att det ska gå men efter att ha läst denna tråd blir jag skeptisk till detVisa bifogad bild 129314Visa bifogad bild 129315Klicka för att utvidga...
Om de inte längre säljer biljetter är det extremt hög chans för att den ställs in. Kundtjänst eller resebyrå ser ju dock inget annat än att den är planerad att gå.

smygarn skrev:Tror ni att man kan räkna med att detta ställs in? Ändrades till b 737 för ett par månader sen, går ej längre att boka. Gäller osd-arn 29 juni. Tycker det är märkligt att det veckan innan finns 6 bokningsbara avgångar men veckan efter midsommar när semestrarna är igång finns endast en eftermiddagsavgång, med den avgången missar jag nästa flyg. Kundtjänst både hos SAS och resebyrå hävdar att det ska gå men efter att ha läst denna tråd blir jag skeptisk till detVisa bifogad bild 129314Visa bifogad bild 129315Klicka för att utvidga...
Om du skall åka med den maskinen SK073 vänta till i slutet av maj när SAS meddelar att avgången är inställd

då kommer du att erbjudas att boka om till SK061 om det finns plats på den avgången eller någon avgång som passar dig, alternativt att du får pengarna tillbaka.

011430121 skrev:Om du skall åka med den maskinen SK073 vänta till i slutet av maj när SAS meddelar att avgången är inställddå kommer du att erbjudas att boka om till SK061 om det finns plats på den avgången eller någon avgång som passar dig, alternativt att du får pengarna tillbaka.Klicka för att utvidga...

Problemet med sk061 är att jag missar nästa flyg från arn 14:15 Har dock kollat alternativ som passar med sk061. Finns avgångar från arn som tar mig till slutdestinationen med Austrian, Lufthansa och Turkish så borde väl då bli satt på någon av dessa

smygarn skrev:Problemet med sk061 är att jag missar nästa flyg från arn 14:15 Har dock kollat alternativ som passar med sk061. Finns avgångar från arn som tar mig till slutdestinationen med Austrian, Lufthansa och Turkish så borde väl då bli satt på någon av dessaKlicka för att utvidga...
Först @smygarn glömde att hälsa dig välkommen till BC

Det enklaste kommer vara att boka om dig med SAS till en avgång dagen före så att du kommer med den avgång som du är bokad på från ARN

Har du en biljett som du kan omboka?

En fråga, vilket bolag är det som skall flyga dig enligt bokningen från ARN till din slutdestination?

Har du hela resan bokad på samma bokningsnummer!

011430121 skrev:Först@smygarnglömde att hälsa dig välkommen till BCDet enklaste kommer vara att boka om dig med SAS till en avgång dagen före så att du kommer med den avgång som du är bokad på från ARNHar du en biljett som du kan omboka?En fråga, vilket bolag är det som skall flyga dig enligt bokningen från ARN till din slutdestination?Har du hela resan bokad på samma bokningsnummer!Klicka för att utvidga...

Tack. Det är med Thai till BKK. Biljetten står i Thai:s namn. Hela resan på samma bokningsnummer.

smygarn skrev:Tack. Det är med Thai till BKK. Biljetten står i Thai:s namn. Hela resan på samma bokningsnummer.Klicka för att utvidga...
Välkommen!

Vart har du bokat biljetten?

Du nämnde någon resebyrå, Vilken isf?

Vid tidtabellsändring/inställt flyg (långt i förväg) är resebyrå din PoC (point of contact)

henke12 skrev:Välkommen!Vart har du bokat biljetten?Du nämnde någon resebyrå, Vilken isf?Vid tidtabellsändring/inställt flyg (långt i förväg) är resebyrå din PoC (point of contact)Klicka för att utvidga...

Köpt hos Ticket, men deras kundtjänst säger såklart samma sak som SAS, att det ska gå eftersom det officiellt inte är inställt ännu.

Hur lång tid innan brukar SAS avisera att ett flyg är inställt? Är bokad 27/6 Malta-Arlanda och det står att det skall vara en 737-700 och när jag går in på sas.se och ser om det går att boka något på den flighten så kommer den inte upp.

Det är väl bara avvakta tills vidare men som sagt hur långt innan brukar dom meddela att flighten är inställd?

Carl skrev:Hur lång tid innan brukar SAS avisera att ett flyg är inställt? Är bokad 27/6 Malta-Arlanda och det står att det skall vara en 737-700 och när jag går in på sas.se och ser om det går att boka något på den flighten så kommer den inte upp.Det är väl bara avvakta tills vidare men som sagt hur långt innan brukar dom meddela att flighten är inställd?Klicka för att utvidga...
Ca 30 dagar innan planerad avgång brukar SAS ställa in.

Så nu blev sk73 29 juni inställt. Ombokad till ett senare flyg så jag missar avgången till bkk. Får höra vad ticket.se säger imorgon.

Då kom första 737-700 på några månader.

BCN-ARN 18 juli, SAS kommer förmodligen boka om till via CPH med ankomst ARN klockan 00.05

Upptäckte även en 737-700 till CPH flygningen är en anslutning med SAS till LAX

Känns som SAS har gjort en jätte revolution när de sätter in 737-700 de blockar inte längre mitt sätena, visst var det bättre förr!

011430121 skrev:Vad sa de?Klicka för att utvidga...

Att boka in mig på flyget en dag tidigare med övernattning på arn gick inte eftersom min bokningsklass inte finns kvar, att boka in hos något Star Alliance t.ex Lufthansa eller Austrian för vidare transport till bkk gick inte med biljetter från Thai. Då återstår två alternativ, att avboka helt och köpa nya biljetter med andra bolag eller att ta tåget och påbörja flygresan från arn. Eftersom biljetter med andra bolag som går att boka idag är mycket dyrare än den jag köpte i vintras väljer jag att ta tåget ner för ett par hundralappar och påbörjar flygresan från arn.

Hoppas även att SAS slutar med otyget att sälja biljetter till avgångar man aldrig tänkt att flyga.

smygarn skrev:Att boka in mig på flyget en dag tidigare med övernattning på arn gick inte eftersom min bokningsklass inte finns kvar, att boka in hos något Star Alliance t.ex Lufthansa eller Austrian för vidare transport till bkk gick inte med biljetter från Thai. Då återstår två alternativ, att avboka helt och köpa nya biljetter med andra bolag eller att ta tåget och påbörja flygresan från arn. Eftersom biljetter med andra bolag som går att boka idag är mycket dyrare än den jag köpte i vintras väljer jag att ta tåget ner för ett par hundralappar och påbörjar flygresan från arn.Hoppas även att SAS slutar med otyget att sälja biljetter till avgångar man aldrig tänkt att flyga.Klicka för att utvidga...
Fast där har du tyvärr hamnat hos en agent som ljuger. Det går utmärkt att boka om till andra sas flyg, även dagen innan. Du ska inte behöva ta tåget för egna pengarna till Arlanda.

palmen skrev:Fast där har du tyvärr hamnat hos en agent som ljuger. Det går utmärkt att boka om till andra sas flyg, även dagen innan. Du ska inte behöva ta tåget för egna pengarna till Arlanda.Klicka för att utvidga...

Även om det bara finns business class kvar?

smygarn skrev:Även om det bara finns business class kvar?Klicka för att utvidga...
SAS har inte business ombord, och det går utmärkt att boka in dig i economy och överboka så att någon bumpas till Plus.

Det är sas som ställer in, hur de löser att boka om dig är inte ditt problem, det är deras skyldighet att boka om dig så du hinner med nästa flight.

smygarn skrev:Att boka in mig på flyget en dag tidigare med övernattning på arn gick inte eftersom min bokningsklass inte finns kvar, att boka in hos något Star Alliance t.ex Lufthansa eller Austrian för vidare transport till bkk gick inte med biljetter från Thai. Då återstår två alternativ, att avboka helt och köpa nya biljetter med andra bolag eller att ta tåget och påbörja flygresan från arn. Eftersom biljetter med andra bolag som går att boka idag är mycket dyrare än den jag köpte i vintras väljer jag att ta tåget ner för ett par hundralappar och påbörjar flygresan från arn.Hoppas även att SAS slutar med otyget att sälja biljetter till avgångar man aldrig tänkt att flyga.Klicka för att utvidga...
Det var Ticket du hade kontakt med, vet du om de kontaktade SAS?

@smygarn Du kommer att få mängder med kommentarer här som kanske framstår som snorkiga. Min uppfattning, andra kan tycka annorlunda, är att resebyråer är bra - ibland eller ofta billigare - när det funkar problemfritt. Bekymret är att när det inte funkar, vilket tyvärr är för ofta så uppstår ett elände som tar på nerverna. Därför bokar jag alltid direkt med flygbolaget direkt och ser mellanskillnaden i pris som en försäkring. Har gjort en sammanställning, helt ovetenskaplig, som hittills visar att det har lönat sig (och då har jag inte omsatt stress i pekuniära termer,)

Back