Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

Det här är ju lite humor. Se nedan en resa 3:e juli.

Två inställda flyg, med A320 Neo, som ombokats till en direktflight med 737-700.

Visa bifogad bild 117960
Och kollar man flighterna den 3:e juli, så är direktflighten ARN-CPH (som du ombokats till) inte synlig i ExpertFlyer och inte bokningsbar på SAS.se.
Men de två "inställda" flighterna ser både korrekta och bokningsbara ut.

(edit: SK1423 ARN-CPH är synlig i EF, men med kryssade mittplatser = med största sannolikhet inställd)
 
Last edited:
Och enda alternativet som fanns på sas.se var 06:05. Bara att bita i den sura bananen och gå upp långt före tuppen.

Ringde in för att boka om, och då undrade killen jag pratade med om inte 9:55 direkt till Köpenhamn var bättre. Jovisst, svarade jag. Märkligt. Kul att bli positivt överraskad. Och nu dök biljetten upp. A320 Neo, bokningsklass I. Grymt!
 
Fick ett SMS nu på morgonen en ombokning till AMS i början av juli, har varit en 737-700 som enligt SAS Diamont supporten var fullbokad är nu ändrad från avgång från ca 17,00 till 08,10 SAS har även en avgång 14,55, en undran varför ombokas man inte till avgången närmast den inställda?
Reser tillsammans med en BC medlem skall kolla vad han tycker vi skall välja för avgång innan jag godkänner ombokningen.
 
Jag och en annan BC-medlem var bokad på ARN - SDL -ARN den 28 maj som har stått som 737-700 ett bra tag, i veckan kom en ombokning till SDL - ARN - SDL den 31 maj, hur tänkte dom där? Det är dessutom dubbelfel då dom inte planerar att flyga något till Sundsvall den 31 maj.

När jag ringde in och bokade av det, så försökte jag byta en avgång ARN-GOT den 3 juni som står som 737-700 och inte går att boka längre, agenten vägrade att boka om utan avgift och sa att han kan sälja 9 platser i C-klass på den.

Flighten finns dock inte längre (och inte innan samtalet heller) att boka i digitala kanaler, och alla mittplatser är blockade :D:D:D

Han sa (och det här kan möjligen vara sant) att vi nog om den blir inställd kommer att bli ombokade till nästa flight 55 minuter senare som i mitt tycke egentligen är bättre då det blir vändande flyg på Landvetter :)

Hela beloppet för den avbokade Sundsvallsresan syntes som kreditering på mitt Amex två dagar efter samtalet. BRA DÄR SAS !!!
 
Jag och en annan BC-medlem var bokad på ARN - SDL -ARN den 28 maj som har stått som 737-700 ett bra tag, i veckan kom en ombokning till SDL - ARN - SDL den 31 maj, hur tänkte dom där? Det är dessutom dubbelfel då dom inte planerar att flyga något till Sundsvall den 31 maj.

När jag ringde in och bokade av det, så försökte jag byta en avgång ARN-GOT den 3 juni som står som 737-700 och inte går att boka längre, agenten vägrade att boka om utan avgift och sa att han kan sälja 9 platser i C-klass på den.

Flighten finns dock inte längre (och inte innan samtalet heller) att boka i digitala kanaler, och alla mittplatser är blockade :D:D:D

Han sa (och det här kan möjligen vara sant) att vi nog om den blir inställd kommer att bli ombokade till nästa flight 55 minuter senare som i mitt tycke egentligen är bättre då det blir vändande flyg på Landvetter :)

Hela beloppet för den avbokade Sundsvallsresan syntes som kreditering på mitt Amex två dagar efter samtalet. BRA DÄR SAS !!!

Man kan i många fall boka dessa "dolda" avgångar via poäng+pengar digitalt, har inte testat själv men sett att några av mina 737-700 varit tillgängliga via den metoden men i övrigt otillgängligt. Relaterat till segment/mileage runs öppnar detta i kombination med tillgodoräknande vid inställda flyg för viss kreativ användning givet att man inte explicit bryter mot några villkor.
 
Man kan i många fall boka dessa "dolda" avgångar via poäng+pengar digitalt, har inte testat själv men sett att några av mina 737-700 varit tillgängliga via den metoden men i övrigt otillgängligt. Relaterat till segment/mileage runs öppnar detta i kombination med tillgodoräknande vid inställda flyg för viss kreativ användning givet att man inte explicit bryter mot några villkor.
Jag har också noterat detta, och nyfiken som jag är försökt boka, man (iaf jag) fårett felmeddelande innan sista steget.. :(
 
Jag har också noterat detta, och nyfiken som jag är försökt boka, man (iaf jag) fårett felmeddelande innan sista steget.. :(

Testade nu och får (också) att biljettpris ej längre gäller. Sen är frågan om en agent i praktiken kan sälja eller bara tror att den kan.

Fick idag en bokning med 737-700 i slutet av juni ändrad där avgången blev inställd och ombokad men har fortfarande 737-700 i andra bokningar som är närmare i tid.
 
Jag har inte brytt mig så mycket under året om de ca 10 bokningar som har ändrats till 737-700.
Har reagerat nu när 6 avgångar under maj-juli har ändrats.
Jag skrev ett mail till SAS Diamond, och skrev alla bokningsreferenser som var ändrad, vissa bara på ett av leggen och andra båda leggen.
Fick ett god dag yxskaft svar att flygen var inte inställda utan planerade att flygas.
Skrev ett nytt mail där jag tog skärmbild och visade varför jag vet att flygen kommer att bli inställda

Här kommer redigerat utdrag av mailen

XXXXX - I den mån det går blockerar vi mittenplatserna på flygen, detta kan ske på alla olika flygplanstyper.
Det är inte enbart på 737-700 avgångarna, det sker på väldigt många avgångar i förstahand i Skandinavien och även Europa
.
Vist har jag som EBD fått blockat mittsäte men det sker först 5-1 dag före avgång inte har jag sett en hel maskin som har blockade mittsäten trotts pandemin!
Bifogade följande bild
Visa bifogad bild 117669

Undrade varför alla 737-700 var fullbokade och att det fanns platser på Airbus avgångarna fick inget svar

Visa bifogad bild 117670


XXXXX - Berlin till Arlande den 12:e juni är i dagsläget fullbokad, vi har endast en avgång denna dagen och den är slutsåld.
Samma som för föregående bokning, om ändring kring detta sker meddelar vi dig via mail men i dagsläget är denna avgång inte inställd
.

Jag bifogade följande bild, konstigt att alla lördagsavgångar är fulla även midsommardagen!
Visa bifogad bild 117668

Har fler av gångar med samma svar trotts att det inte finns avgångar på SAS hemsida, skickade skärmbilder
XXXXXX - Även här är alla avgångarna slutsålda för både tur och retur, om flyget ställs in meddelar vi dig via mail.

XXXXXX- Även här är alla avgångarna slutsålda för både tur och retur, om flyget ställs in meddelar vi dig via mail.

XXXXXX- Även här är alla avgångarna slutsålda för både tur och retur, om flyget ställs in meddelar vi dig via mail.


Avslutning på mailet som gjorde mig lite fundersam, uppenbarligen ville hon bli av med mig


Om du redan nu vill se på alternativ för ombokning behöver du ringa oss på 0770-727 727 då det är dem som hanterar ombokningar.
Men i dagsläget är ingen av dina avgångar inställda och om det ändras kommer vi att meddela dig via mail.

Jag förstår att du önskar ett annat svar men detta är all information vi har och det enda vi kan ge ut. Jag kan inte ge dig information som jag inte har.
Ingen hos oss har den information du söker, oavsett vem du kontaktar är detta den information vi har. Hade vi haft mer information så hade jag självfallet gett dig denna.


Om du har klagomål vänder du dig till Customer Care, dem når du här:
http://www.care.flysas.com/selfservice/feedbackform/

Ha en fin dag!

Detta var mitt sista mail till SAS

Tack för svaret, tråkigt att ni inte säger sanningen till kunderna.
Eller är det så att du inte är informerad om 737-700, det kan vara svårt med interninformation i stora bolag.
Ha en trevlig vår


Jag har skrivit i en vänlig och trevlig torn, det som gör mig besviken på svaren både ni och jag vet att dessa avgångar kommer till 99,99% att annullerades .
Jag blir så besviken när SAS inte talar sanning till mig, jag har över 1500 flygningar med SAS och alltid försvarat bolaget när någon har klagat.

Jag tycker att ni som har fått ändringar till 737-700 skriver till SAS och ber om alternativ bokning , de måste då upptäcka att resenärerna har uppmärksammat detta med 737-700.

Jag är väldigt förvånad de flyg som SAS Diamond supporten så var fullbokade, ställer SAS in eller ändrar till andra dagar eller tider har fått 4 ändringar sedan i lördags

Resa till Amsterdam ändrades både ut och hem, helt vad jag skrev till Supporten, agenten fixade det på 1 minut.
Resa till CPH senare avgång en timme helt OK
Resa till Berlin returen flyttades från lördag till söndag, bokade om till resa i oktober inga problem med agenten knappade in och sa att den skulle skickas till avdelningen som har hand om ombokningar, kom mail efter ca 4 timmar att den var ombokad.

Idag upptäckte jag att vår resa till Paris i mitten av juni var ändrad hade inte fått något mail, utresan var tidigare lagt en dag och via CPH, kan inte åka den dagen på grund av jobbet, ringde och ville flytta resan till september, agenten sa att jag bara kunde flytta avgången efter som det var den som var inställd! Returen var tidigarelagd 5 timmar, på pekade att de var SAS som ställt in avgången, jo du kan bara tidigarelägga utresan sa agenten, jag bad honom att läsa reglerna han satte mig på väntan, tänkte att nu kopplar han bort mig men återkom efter 30sekunder och sa at vi bokar om för denna gång!

Har även två kollegor som skall åka med till Paris de ha egna bokningar, de ringde till SAS och fick ombokning utan något snack.

Jag blir så jäv... förba.. på alla dessa svar och rena lögner från SAS olika avdelningar.
 
Jag är väldigt förvånad de flyg som SAS Diamond supporten så var fullbokade, ställer SAS in eller ändrar till andra dagar eller tider har fått 4 ändringar sedan i lördags

Resa till Amsterdam ändrades både ut och hem, helt vad jag skrev till Supporten, agenten fixade det på 1 minut.
Resa till CPH senare avgång en timme helt OK
Resa till Berlin returen flyttades från lördag till söndag, bokade om till resa i oktober inga problem med agenten knappade in och sa att den skulle skickas till avdelningen som har hand om ombokningar, kom mail efter ca 4 timmar att den var ombokad.

Idag upptäckte jag att vår resa till Paris i mitten av juni var ändrad hade inte fått något mail, utresan var tidigare lagt en dag och via CPH, kan inte åka den dagen på grund av jobbet, ringde och ville flytta resan till september, agenten sa att jag bara kunde flytta avgången efter som det var den som var inställd! Returen var tidigarelagd 5 timmar, på pekade att de var SAS som ställt in avgången, jo du kan bara tidigarelägga utresan sa agenten, jag bad honom att läsa reglerna han satte mig på väntan, tänkte att nu kopplar han bort mig men återkom efter 30sekunder och sa at vi bokar om för denna gång!

Har även två kollegor som skall åka med till Paris de ha egna bokningar, de ringde till SAS och fick ombokning utan något snack.

Jag blir så jäv... förba.. på alla dessa svar och rena lögner från SAS olika avdelningar.
Ja, det känns som att, ursäkta språket, SAS "pissar" på dom kunder man har kvar!

När till och med du reagerar på det här sättet så är det illa!
 
Toppen