Senaste nytt

SAS ändrar tidtabell men vill ej boka om biljett

SAS har totalt kastat om mina bokningar till Hong Kong en del flighter stämmer inte ens tidsmässigt.. Åker ut samma dag, men nu med transfer på Arlanda i 14h och hem en dag senare, detta är tyvärr inte förenligt med mitt arbete. Har inte fått något mail utan upptäckte allt av en slump i appen. Vad har man för rättigheter vid ombokning när de gör såhär?

läs några inlägg högre upp så har det svarats på den frågan ;)

SAS har totalt kastat om mina bokningar till Hong Kong en del flighter stämmer inte ens tidsmässigt.. Åker ut samma dag, men nu med transfer på Arlanda i 14h och hem en dag senare, detta är tyvärr inte förenligt med mitt arbete. Har inte fått något mail utan upptäckte allt av en slump i appen. Vad har man för rättigheter vid ombokning när de gör såhär?

Återkoppling efter samtal med SAS kundtjänst, ombokad till följande
KLR-ARN-CPH-PEK-HKG T&R
Original var KLR-ARN-CPH-HKG
Förlorar 4h första dagen och sista dagen. Direktflygen från HKG-CPH passade mig inte alls då jag måste komma hem den planerade dagen.

Väldigt nöjd med bemötandet från SAS kundtjänst!

Jag har en bokning i april till Miami där flyget istället för att avgå 07:00 från Göteborg blev ändrat till 06:20. Eftersom jag inte har möjlighet att vara i tid på flygplatsen till 06:20, och inget senare flyg går så att jag hinner med flighten till Miami, så föreslog jag att hela resan inkl hemresan kunde tidigareläggas en dag istället, så första flighten avgår kl 07:25 istället. SAS kundtjänst nixade, med hänvisning till att den långa flighten skulle avgå på ordinarie tid. (Här får jag ändå ge dem cred för att de är kreativa med att komma på riktigt konstiga ursäkter.) Även +/- 2 dagar nekades.
Jag föreslog då att jag kunde avboka hela resan och få hela resan återbetald, men de nixade de också med hänvisning till att biljetten inte är avbokningsbar. Också fel såklart, men inte lika kreativt som den första ursäkten.

Avboka med full återbetalning har jag rätt att göra, men däremot ombokning till en eller två dagar senare eller tidigare hade ju löst problemet. Jag tycker inte att det är en orimlig begäran. Får jag medhåll av BC-gänget här?

Har man alltid rätt till full ersättning om SAS ändrar flygtider?

Du har väl alltid rätt att avboka utan kostnad om de nya tiderna inte passar.
Men det måste ske inom 10 dagar, annars gäller den nya resplanen.
Fick själv ett mejl från SAS i går, med följande formulering:

"Passar inte de nya tiderna? Kontakta kundservice så hjälper de dig att hitta alternativ. Ring 0770-727 727 (+46 8 797 4000).
Om vi inte har hört ifrån dig inom 10 dagar anser vi att du har accepterat den nya resan och att detta är vårt nya avtal med dig.
Läs mer i våra resevillkor https://www.flysas.com/content/dam/sas/pdfs/travel-info/conditions-of-carriage-en.pdf
Vi ser fram emot att hälsa dig välkommen ombord!"

I mitt fall handlar det om en tidtabellsjustering på 5 minuter (tidigare ankomst vid transfer i Köpenhamn) så det var inte mycket att bråka om.
5 minuter extra i loungen - inte illa! :D

Du har väl alltid rätt att avboka utan kostnad om de nya tiderna inte passar.
Men det måste ske inom 10 dagar, annars gäller den nya resplanen.
Fick själv ett mejl från SAS i går, med följande formulering:

"Passar inte de nya tiderna? Kontakta kundservice så hjälper de dig att hitta alternativ. Ring 0770-727 727 (+46 8 797 4000).
Om vi inte har hört ifrån dig inom 10 dagar anser vi att du har accepterat den nya resan och att detta är vårt nya avtal med dig.
Läs mer i våra resevillkor https://www.flysas.com/content/dam/sas/pdfs/travel-info/conditions-of-carriage-en.pdf
Vi ser fram emot att hälsa dig välkommen ombord!"

I mitt fall handlar det om en tidtabellsjustering på 5 minuter (tidigare ankomst vid transfer i Köpenhamn) så det var inte mycket att bråka om.
5 minuter extra i loungen - inte illa! :D

I mitt fall var det närmare 2 timmar, vilket inte passade för oss. Så en trevlig norrman vid namn Jens vid supporten avbokade biljetterna med full återbetalning :)

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen