Senaste nytt

SAS ändrar struktur och poängintjäning i EuroBonus

Jag är på T5 ca 3gr /vecka och baserar därför mitt uttalande på detta. SAS vill mycket men tyvärr så är ingen av de större förändringarna genomtänkta. Någon på ekonomi avd ansåg helt enkelt att "ok om vi kapar halva här så ökar vi vinsten" extremt efterblivet men det är resultatet. Reser du privat eller som företag?

Vet inte hur du reser men ta tex fast track på Cph och hel två helt olika produkter då på HEL är den oftast STÄNGD!?

Ja HEL fast track är grymt irriterande, bara öppen några timmar dagligen men råkar du komma samtidigt som något charterplan så står du lätt 20 min i kö. ARN T4 tycker jag fungerar bra och CPH är toppklass.

Jag tycker det är en försämring men jag kan förstå det hela. Har länge tyckt att vissa resor genererat höga poäng men varit glad. Men jag är sur över att dom inte har sin julkalender i år. Hade sett fram emot den.

De flesta företag i världen använder en resebyrå och just därför kan man med lätthet säga att just norwegian är oftast mer än hälften så dyrt.

Okej, inga priser jag kan se. Har du några konkreta prisexempel? Av vad jag kan läsa i den här tråden bör det inte finnas några större skillnader. http://www.businessclass.se/forum/threads/resebyråavtal-vad-är-poängen-inte-en-krona-billigare.8563/

Enligt Direktrabattavtal - Norwegian
"2 % rabatt på alla Lågprisbiljetter (på nettoflygpriset)
8 % rabatt på alla Fullflexbiljetter (på nettoflygpriset)"

Flygresor - Avropa.se

Om du endast flyger inom SE och Norden så tycker jag nog att dina upplevelser är begränsade.

Begränsade i vad? Vi pratar säkerhetskontroller på Arlanda?

Last edited by a moderator:
En sak vill jag säga till arga medlemmar.
Vänligen skriv inte inlägg i affekt. Det kommer sååååå många felaktigheter och/eller osanningar med i inlägget.

Om SAS säger att det är rea i Go så går jag in på SAS.se för att kolla priserna i priskalendern och få en överiskt av rean. Jag sitter inte på andra sajter och skriver matematiska formler för att få priser i Plus för att få en översikt på rean i Go.
Du som älskar att boka via resebyrå, varför ska du boka på flygbolagets webbsida? Dessutom du vet att SAS webbsida inte har fungerat bra minst sista 5 år...
Det spelar ingen roll om det kostar 2200 i Go eller 2300 i Plus för en enkel resa till Spanien. Jag kommer inte boka SAS till dessa priser.
Läs mitt inlägg noggrant. Det är ca 2.500 SEK inkl. skatter&bränsletillägg (incheckad väska ingår också) i SAS Plus Tur och Retur.
* Jag skiter i fast track, kön är typ lika lång
Kön för Fast track och vanlig kö är i stort sett aldrig "lika" långa.
Om du reser mellan kl. 11-13 på vardagar varje gång, kan det nog gå lika fort med vanliga kön men på morgon och sen eftermiddag är det nästan alltid kortare kö på Fast track.
* Valde SAS innan p.g.a. poängen. Nu blir det Norwegian tack vare WiFi.
När jag åkte med Norwegian sist (Stockholm-Berlin/Prag-Stockholm) fick jag upp Wifi på min mobil men jag inte kunde surfa. Jag fick inte ens upp Nya inlägg på BC innan jag landade.
Priserna idag är anpassade till 2014 och hur marknaden ser ut. Idag har vi Norwegian med sina nya plan och WiFi ombord samt halva biljettpriserna av vad har SAS att erbjuda.
När du säger halva priser, är det generellt på alla destinationer eller bara på några dagar du har kollat på en viss destination?
Jag kan ta fram många exemplar som visar tvärtom "också" (Jag säger inte det är alltid billigare hos SAS).
För att inte glömma, vad kommer bonusresorna att kosta med nya poängsystemet? Kommer det att kosta varje resenär 40k till USA i economy med nya poängintjäningssystemet? Det vill säga, ska det kosta x1 guldkort att köpa en resa i economy till USA?
Vad vill du säga? SAS har inte ändrat uttagstabell "den här gången". Det kostar fortfarande 60.000 EB poäng för en resa mellan Norden-Nordamerika med SAS i SAS Go.
Om du ska prata om eventuell försämringar finns det risk på alla bonusprogram.
Tyvärr kommer jag nog byta till Norwegian nu efter snart 10år som EBG och EBD sedan EB 2.0.
Här igen. Hellre ingen poäng än mindre poäng?

Dr. Miles jag håller med dig till fullo, du är klok som vanligt. :)

Det enda jag inte håller med om så är det Spanien. Mina Spanienresor i SAS Plus snittat på 3801kr.Jag vill inte åka till Alicante off season jämt. ;) Jag älskar Malaga & Barcelona och står för min åsikt att det borde finnas EU3, helt gnällfritt. ;)

Nu undrar jag lite frågande gällande SAS Business, på SAS hemsida står det att man tjänar mer poäng där. Jag har en kommande New York-resa för den skulle jag enligt gamla tabellen få 16 000 + 4 000 (bonus) poäng på, nu enligt nya tabellen får jag 12 000 + 3 000 poäng, detta på business saver så det är ju mindre poäng än tidigare. Inte heller på Business full flex får man mer poäng där poängen är 16 000 + bonus, inte heller det är mer än tidigare, vad menar SAS?

Nu undrar jag lite frågande gällande SAS Business, på SAS hemsida står det att man tjänar mer poäng där. Jag har en kommande New York-resa för den skulle jag enligt gamla tabellen få 16 000 + 4 000 (bonus) poäng på, nu enligt nya tabellen får jag 12 000 + 3 000 poäng, detta på business saver så det är ju mindre poäng än tidigare. Inte heller på Business full flex får man mer poäng där poängen är 16 000 + bonus, inte heller det är mer än tidigare, vad menar SAS?
Fram till 2014-DEC-31 tjänar man avstånd (runda upp till närmaste 100 tal), sedan tjänar man 200% av detta i SAS Business och SAS Plus.
Fr o m 2015-JAN-01 inför SAS fast poängsumma så just Stockholm-New York råkar att vara oförändrad. Om man flyger Oslo-New York tjänar man lite mer än nu i SAS Business Flex.

Det kunde de varit tydligare med i texten. Det är bara onödigt att vara lite missvisande och folk blir sura. Givetvis kollade jag direkt i tabellen. Läste detta i efterhand. Kommunikation är viktigt!

Att Norwegian konsekvent inte skulle vara billigare än SAS är ju bara trams. Jag bokar i Amadeus från Amex på jobbet och Norwegian är billigare 9 ggr av 10. Oavsett om det är utrikes eller inrikes. Ofta så stora skillnader så att jag måste välja Norwegian fast jag hellre flyger SAS.

Men jag har full förståelse för ändringarna man gjort nu. Förstår däremot inte alla som är upprörda. Att få en femtedels guldkort för en enda tor till ALC för 3000 kronor är ju inte hållbart. Inte heller ett halvt guldkort på en enda tor till Asien.

Tycker snarare det är märkligt att de inte snålar än mer på baspoängen.

Last edited:
Toppen