Senaste nytt

SAS ändrar struktur och poängintjäning i EuroBonus

Det där är väl ändå att fara med osanning.

Nej, Men om du endast bokar på SAS.se så antar jag att du har noll koll på läget.

Håller absolut inte med. Vet inte hur många gånger jag varit på väg till Terminal 5 på Arlanda och sett världens mega kö i vanliga säkerhetskontrollen och i princip tomt i FT. För att inte tala om nya till Terminal 4 som fungerar galant.

Jag är på T5 ca 3gr /vecka och baserar därför mitt uttalande på detta. SAS vill mycket men tyvärr så är ingen av de större förändringarna genomtänkta. Någon på ekonomi avd ansåg helt enkelt att "ok om vi kapar halva här så ökar vi vinsten" extremt efterblivet men det är resultatet. Reser du privat eller som företag?

Vet inte hur du reser men ta tex fast track på Cph och hel två helt olika produkter då på HEL är den oftast STÄNGD!?

På det stora hela är detta positivt för flyget i Skandinavien.

Fick man dessa val - vilka skulle man välja?
1. Fungerande operativ verksamhet o ett sämre bonusprogram
2. Bra bonusprogram och en ej fungerande verksamhet

När jag tittar på SAS-koncernen ser det ut som om man går framåt med verksamheten, och bakåt med bonusprogrammet. Känns som om en fungerande kärnverksamhet är en bra grund, för att sedan kunna göra revideringar i ett bonusprogram som självfallet aldrig kan göra alla till lags.

Vill man kunna flyga ut i världen från Sundsvall får man nog göra avkall på lite krav. Har svårt att se en situation där en ny stor spelare går in på tunna Skandinavien-linjer. Kanske med dyra point to point-biljetter, men inte en alliansmedlem.
Att aktiekursen stiger är ju också positivt för SAS, och ett bevis på att dess aktieägare tycker att man följer den utarbetade räddningsplanen.

Problematiken i det hela är ju att vi ändå kommer flyga SAS, om vi har ett sådant resmönster. Vem här kommer, ärligt, byta ut sina inrikesresor till Direktflyg o Nextjet?
Troligen förlorar SAS några av oss hardcore-resenärer (så som det förlorat mig) men hur många nya ströresenärer vinner man inte på tre nya Europalinjer (?) Jag vet att jag spenderar mycket pengar på flyg, men jag kan inte svär på att det är mer än vad det tjänar på 100 leisure-resnärer som förut flög Ryan o charter...

SAS är affärsmässiga klåpare, men kanske är detta första gången man gjort rätt? Har SAS någonsin gjort en mer ärlig förändring än detta? För första gången på 10 år har man tagit tjuren vid hornen, istället för att smyga in försämringar i allt från muffins till toalettpapper...

Aktieanalytikerna gillar iallafall SAS. Kan även ha att göra med de sjunkande bränslepriserna, vet dock ej i vilket utsträckning SAS har säkrat dessa.
+5% idag, +36% november månad.

Visa bifogad bild 29953

[IRONI PÅ]Självklart gillar analytikerna detta. SAS förlorar pengar på varje kund som stiger ombord. Om färre kunder går ombord borde väl förlusten minska ;) [IRONI AV]

Fast det är väl så att SAS visar överskott på driften?

Ett flagrant exempel är en t.o.r Stockholm - Las Palmas i A-klass (Plus) som minskar från 8000 poäng till 3000 poäng... (10.000 till 3.750 som EBG)

Den sträckan är 2695 miles enkel (5390 miles t.o.r)

Och flyger man från ARN via CPH eller OSL så går intjäningen ner från 10000p till 4500p (eller 12500p till 5625p). Förvisso kan vi nog alla hålla med om att det var lite väl lönsamt i nuvarande system, men ändå... :(

Nej, Men om du endast bokar på SAS.se så antar jag att du har noll koll på läget.

Tydligen har jag någon koll då jag vet att det inte stämmer. Varför fara med osanning om halva biljettpriser är fortfarande min fråga? Att Norwegian i regel är billigare kan jag köpa, men att komma med något "halva priset" känns inte rätt. Jämför även produkten du får och inte bara priset som visas vid första anblick. Kanske dax att göra en prisfight? :D

Reser du privat eller som företag? Vet inte hur du reser men ta tex fast track på Cph och hel två helt olika produkter då på HEL är den oftast STÄNGD!?

Reser privat. Har mycket svårt att se att du som reser 3 ggr i veckan inte ser några köer i vanliga säkerhetskontrollen. Men hey! Är det så så är det så. HEL kan jag inte uttala mig om då jag bara satt min fot där 1 ggr. Men även i Köpenhamn tycker jag det fungerade bra, även smidigt att komma in i loungen i direkt anslutning.

Tydligen har jag någon koll då jag vet att det inte stämmer. Varför fara med osanning om halva biljettpriser är fortfarande min fråga? Att Norwegian i regel är billigare kan jag köpa, men att komma med något "halva priset" känns inte rätt. Jämför även produkten du får och inte bara priset som visas vid första anblick. Kanske dax att göra en prisfight? :D

Reser privat. Har mycket svårt att se att du som reser 3 ggr i veckan inte ser några köer i vanliga säkerhetskontrollen. Men hey! Är det så så är det så. HEL kan jag inte uttala mig om då jag bara satt min fot där 1 ggr. Men även i Köpenhamn tycker jag det fungerade bra, även smidigt att komma in i loungen i direkt anslutning.

Sa just upp mitt Amex Elite kort då det är helt meningslöst att fortsätta stödja SAS. De flesta företag i världen använder en resebyrå och just därför kan man med lätthet säga att just norwegian är oftast mer än hälften så dyrt. Att vi har valt att stödja SAS är av flera anledningar men denna ändring gör det helt meningslöst. SAS har inte i närheten av ett service upplägg som matchar något av de större bolagen, jag säger detta med historik av att flyga C med LH till ewr ett flertal gr. Med SAS ska man vara glad om förrätten inte är "slut". Tror tyvärr att SAS förlorar många affärsresenärer pga förändringar som denna.

Om du endast flyger inom SE och Norden så tycker jag nog att dina upplevelser är begränsade.

Toppen