Senaste nytt

SAS ändrar struktur och poängintjäning i EuroBonus

Man borde rimligtvis få det man betalt för. Eller så får de väl erbjuda återbetalning.

Ja, det blir ju väldigt märkligt annars. Ändrar man t.ex. bagageregler så gäller inköpsdatum och inte själva resdatumet.

Man behöver inte gilla, acceptera och förstå allt, det går bra att vara kritisk också.
Det är ju fantastiskt att vi har forum som Businessclass där vi kan föra en bra diskussion om detta.
 
Priserna idag är anpassade till 2014 och hur marknaden ser ut. Idag har vi Norwegian med sina nya plan och WiFi ombord samt halva biljettpriserna av vad har SAS att erbjuda. I ärlighetens namn så känner jag att mitt EBD-kort är helt värdelöst. Sedan starten med EBD har jag EN gång fått EN flaska vatten gratis när jag flög privat i economy. Nu med nya amex-kortet så lockas det med 20k poäng (bas EB som inte går att använda?!) men de är helt meningslösa då poängintjäningen enligt artikeln blir helt orimlig..
SAS har ingenting i sin produktportfölj värt att kalla premium. Om vi skulle jämföra LHs C-klass gentemot SAS så slår Lufthansa Sas med hästlängder? Eller är det helt enkelt så att alla andra bolag i Star Alliance har anmärkningsvärt bättre service samt produkter? Enligt mina erfarenheter är svaret ja.
Fast Track är meningslöst 9 av 10 gånger man använder de då det alltid är kö, så vad är poängen?
När det är boarding så är det ingen av marknvärdinnorna som upprätthåller att EBG/EBD "prioritets boardning?" ska ha företräde på planet. Jag poängterade detta en gång och fick till svar ”Jag är väl ingen polis heller” (konstigt att det funkar för andra företag). Att jag har tjänat in att bli EBD för att få åtnjuta förmånerna detta ska medföra känns relativt värdelöst när man får det bemötandet av så kallad servicepersonal. Vad är syftet med att uppnå en viss status om man inte får de förmåner och service som utlovats?
Loungerna är långt ifrån att hålla måttet likaså, likadant där, alltid fullsmockat med folk och ingen håller ordningen. Kaffemaskiner är ur funktion, mackorna är slut, pålägget ser ut att ha legat där i en vecka.
Jurassic Airlines

För att inte glömma, vad kommer bonusresorna att kosta med nya poängsystemet? Kommer det att kosta varje resenär 40k till USA i economy med nya poängintjäningssystemet? Det vill säga, ska det kosta x1 guldkort att köpa en resa i economy till USA?

Tyvärr kommer jag nog byta till Norwegian nu efter snart 10år som EBG och EBD sedan EB 2.0.
Gör om gör rätt SAS kommer förlora på detta. Som vanligt är det en Excel -nisse som har en "ide" men i praktiken faller det, då den personen aldrig träffat en resenär.
Jag kan bara hålla med då jag själv har Diamant men hos SAS fungerar varken Priority boarding eller Priority bagage samt det som erbjuds ombord i Plus är inte värt pengarna man betalar extra. Bättre om SAS fick saker att funka och att man i så fall ta lite mer betalt i PLUS och se till att sevice & mat i PLUS blir bättre.
 
På flygtorget.se står det idag att alla biljetter för 2015 som är bokade under 2014 får man den gamla poängintjäning men man får själv kontakta SAS så man får in rätt poäng efter varje sådan flygning 2015.
 
Idag har vi Norwegian med sina nya plan och WiFi ombord samt halva biljettpriserna av vad har SAS att erbjuda.

Det där är väl ändå att fara med osanning.

Fast Track är meningslöst 9 av 10 gånger man använder de då det alltid är kö, så vad är poängen?

Håller absolut inte med. Vet inte hur många gånger jag varit på väg till Terminal 5 på Arlanda och sett världens mega kö i vanliga säkerhetskontrollen och i princip tomt i FT. För att inte tala om nya till Terminal 4 som fungerar galant.
 
Kan någon göra en snygg sammanfattning av den praktiska skillnaden från 1:a Januari - lägre poängintjäning (exakt hur mycket?) och lägre gränser för EuroBonus Guld har jag förstått :)
 
Kan någon göra en snygg sammanfattning av den praktiska skillnaden från 1:a Januari - lägre poängintjäning (exakt hur mycket?) och lägre gränser för EuroBonus Guld har jag förstått :)

Före:
Screenshot20141201_1.png


Efter:
Screenshot20141201_2.png
 
Ett flagrant exempel är en t.o.r Stockholm - Las Palmas i A-klass (Plus) som minskar från 8000 poäng till 3000 poäng... (10.000 till 3.750 som EBG)

Den sträckan är 2695 miles enkel (5390 miles t.o.r)
 
Ett flagrant exempel är en t.o.r Stockholm - Las Palmas i A-klass (Plus) som minskar från 8000 poäng till 3000 poäng... (10.000 till 3.750 som EBG)

Den sträckan är 2695 miles enkel (5390 miles t.o.r)
Jo precis.. jag fattas 9.500 p till Mars 2015 så jag bokade Oslo-Alicante 28 jan med förhoppning att få 10.000p men det kan man ju fetglömma.. får ta 3 sådan resor nu istället :/
 
Toppen