Senaste nytt

SAS ändrar sista bag drop till 40 min innan avgång

mha321

Medlem
Känns som det egentligen är en ändring de behöver/vill ha på större flygplatser. Och så har man bestämt att man vill ha en som gäller överallt och då får småflygplatserna betala...

Bra har ju korta tider på inrikes men tex på Oslo och Helsingfors har de 45 minuter. Det är säkert en viss extra komplexitet att ha dem olika, men bras usp ligger ju i just sådant. Medans sas kör samma överallt som är enklare på ett annat sätt.
 
Ja, men den skillnaden finns ju redan med 15 minuter vs 30 minuter?
Ja, men nu har skillnaden gått från 15 minuter till 25 minuter. När den är tillräckligt liten bryr man sig inte så mycket men nu börjar det bli en allt viktigare aspekt.

Försökte redigera mitt tidigare inlägg för att förtydliga det men hann visst inte med innan du läste :)
 

maswan

Medlem
Ja, men den skillnaden finns ju redan med 15 minuter vs 30 minuter?
30 minuter har också hanterats rätt flexibelt på småflygplatser, även om det formellt sett inte har garanterats att väskan kommer med. 30 minuter innan är ju oftast när vändande flyg landar, och då är det ett tag kvar innan väskan behöver vara på bagagevagnen i praktiken.
 

guwonder

Medlem
Cost cut or cost containment, different sides of the same coin — but yes it’s about costs. When I have seen this kind of adjustment done that adversely impacts customers at smaller airports, there is a cost benefit to it for the airline and/or ground services companies since then they can try to reduce their costs of service recovery for misconnecting/mishandled bags and to shave a bit on labor costs too.

SAS needs to improve its game for customers, but this kind of thing is about the money. Money is the airline’s primary motivation for such changes. Talk about better managing customer expectations and better baggage delivery this way is PR cover for a money-driven effort by the airline.
 

airac

Medlem
Uppföljning på Östersund:
IMG_2931.jpeg
 
Toppen