Senaste nytt

SAS ämnar att börja flyga till Minneapolis framöver (efter inträde i Skyteam)

guwonder

Medlem
Det Delta saknade med Atlanta-linjerna tidigare var trafiken X-CPH-ATL-X. Genom att få tillgång till den skandinaviska marknadens alla destinationer (istället för att konkurera med SAS) så finns det betydligt fler resenärer att plocka upp som byter vidare till inrikesflyg i Atlanta. Samma sak med amerikaner som ska till skandinavien.

Det som talar emot det är, som du säger, att KLM:s möjligheter att ansluta mot skandinavien är stora. Dock så måste ju KLM minska antalet flygningar från AMS (och inte öka dem), och att då ha en partner i norra europa kan vara rätt fördelaktigt.

NL’s change of mind on scrapping flights at AMS:
 

fcx

Medlem
NL’s change of mind on scrapping flights at AMS:
Mm, men vi kan nog vänta oss något liknande inom kort därifrån. Oavsett vilket så är inte expansion på AMS något som lär ske.
 

Gnopps

Medlem
Det Delta saknade med Atlanta-linjerna tidigare var trafiken X-CPH-ATL-X. Genom att få tillgång till den skandinaviska marknadens alla destinationer (istället för att konkurera med SAS) så finns det betydligt fler resenärer att plocka upp som byter vidare till inrikesflyg i Atlanta. Samma sak med amerikaner som ska till skandinavien.
Detta var min första tanke också. Men om jag minns rätt tillät DL på den tiden (~2010) att man hade 1 SK (eller nästan vilket annat flygbolag som helst) som matare till avgångsorten för DL-flyget från Europa. Det gick alltså att boka GOT-SK-CPH-DL-ATL utan problem. Klart att det blev dyrt för DL dock jämfört med en riktigt partner, nuförtiden tillåter deras priser det inte.
 

AABack2ARN

Medlem
Vet inte exakt vad som gällde för Delta, men American Airlines tillät SK, LH, LX som matarflyg på sina biljetter till USA från Sverige trots att AA även då hade ett nära samarbete med British Airways och Finnair. Numera måste dock flygen utföras av de bolag som ingår i JV.
 

poseidon

Ny medlem
Noterade att Minneapolis med Delta ligger inne på Swedavias hemsida för Arlanda - Destinations: https://www.swedavia.com/arlanda/destinations2/
1707844372426.png
 

guwonder

Medlem
Aer Lingus and Lufthansa had already publicly informed before the AF/KL and Cargill guys’ bid for SAS that they would start regular service from MSP to DUB and FRA respectively. First time Lufthansa would have regularly scheduled flights from MSP to Germany, and it would give Condor a bit of a run for the money on MSP-Germany and also take some traffic from the other carriers serving MSP-Europe. [Despite a common misperception, there are more people of German heritage than Scandinavian heritage in Minnesota (or the even more German area that is Wisconsin which also feeds MSP-originating traffic too).]

MSP will this year be having regular European service not only from DL/AF/KL, but also from Aer Lingus, Condor, Icelandair and Lufthansa. Can SAS make even MSP-CPH fly with all this service in the picture? Not sure, since MSP is not for air cargo in the way ORD is — as we are also talking inter-modal logistics, freight traffic patterns and manufacturing distribution that support ORD in a way that they don’t support MSP. MSP-ARN won’t fly so well as MSP-CPH, but with some cruise contracts there are limited seasonal possibilities with charters for one or both of these Scandinavian capitals.
 
Last edited:
Toppen