Senaste nytt

SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs"

Om man får spekulera så skulle SAS kunna lösa detta genom att låta ARN-basen köra mer av ARN-CPH linjen, låta produktionsbolaget Blue 1 köra ARN-SDL med B717, samt återanställa i Finland....

Eller det kanske blev ett inlägg för "I natt jag drömde..." :)

Mvh
/NotRyan

"Ägarna som inte kan något om branschen har tillsatt en styrelse som inte kan något om branschen som tillsatt chefer som inte kan något om branschen".

Flygande personalens favoritargument. Vad är det som krävs för att kunna branschen? Och är det en garant för någonting alls? Man vara den som kan branschen bäst av alla i hela världen, vill det sig illa så går det ändå åt h*lvete. Fråga Juan Trippe. Och Janne Carlzon (med hela sin karriär inom resebranschen) har oförtjänt gott rykte baserat mer på karisma än vad han gjorde för SAS i det långa loppet. Om styrelsen ska klandras för något så är det inte att de inte kan branschen. Externa styrelsemedlemmar är generellt sett bra att ha. Däremot borde man kunna förvänta sig att styrelseproffs kan lagar och ekonomi, och kartellbildningarna som SAS fått böta för är ett bevis på motsatsen.

Jag ser det som väldigt positivt att +70 danska flygvärdinnor har sagt upp sig.
Förhoppningsvis har SAS insett att det bästa nu är att anställa svensk kabinpersonal till CPH basen. Ungdomsarbetslösheten är stor i Sverige, det borde inte vara några större problem att rekrytera ny kabinpersonal från Malmö/Skåne regionen.

Jag tycker också styrelsen bör bytas ut under 2013. Jag hoppas regeringarna denna gång kommer försöka rekrytera ledamöter med god erfarenhet från flygbranschen. När det gäller Jacob Wallenberg är det svårare. Familjen har varit med sedan starten 1946. Som någon tidigare nämnt har familjen även lagt upp rejält med pengar genom åren för att hålla SAS flygande. Jag gissar att det kanske blir brorsan(?) Marcus Wallenberg som ersätter Jacob i SAS framtida styrelse.

Nu läste jag fel igen! Jag läste det som 70+ danska flygvärdinnor som har sagt upp sig.
Men det är kanske inte helt omöjligt att det finnas 70+ flygvärdinna inom SAS må jag tro?

Inte omöjligt, en del har ju varit med ett tag :cool:

t

oldies_2.preview.jpg

Danska flygvärdinnor säger upp sig | Kvällsposten

Kan det vara annat än positivt för SAS? Oavsett om man minskar personalstyrkan eller anställer nya danskor (till nya avtal med ingångslön och ev attraktivare utseende)/svenskor (samma, men troligen ännu billigare/snyggare) så är det ju en kostnadsbesparing...

SAS har gjort något bra för Sverige och Sveriges arbetslösheten. Vi som reser med SAS oftast gillar mer om den svenska besättningen så detta välkomnar vi. Jag är helt hundra att de kommer att anställa till ARN, GOT och MMA baser ny svensk kabinpersonal. SAS har så mycket avgångar från CPH så tror inte att det är något större problem att få bra schema ihop som t.ex. ARN-CPH-FCO-CPH-ARN som en arbetsdag för de som är anställda i ARN bas.

Det som jag inte förstå är detta att enligt Unionen (Sverige) har deras medlemmar haft bra stämning i tisdags på deras möte och i Danmark enligt CAU kan inte deras medlemmar få familjelivet att gå ihop. Skumt. Är detta ett bevis att vi som bor i Finland, Norge eller Sverige är helt enkelt bättre att planera vår liv och får det privata livet funka ihop med jobbet bättre? Så tolkar jag detta.

Trappor städas uppifrån...
En titt på styrelsens sammansättning får en att undra. Med all respekt för att norska prinsessorna kan vara jobbiga att managera ser jag inte att följande merit borgar för att man tillför något värdefullt för SAS "Head of Staff for the Norwegian Crown Prince and Princess at the Norwegian Royal Court. " (Gry Mölleskog).
Board of Directors - SAS Annual report 2011

Toppen