Senaste nytt

SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs"

Yes! Äntligen kan man kanske slappna av och koncentrera sig på annat än SAS! Eller...?

Tack alla som bidragit till att hålla mig uppdaterad genom den här tråden.
 
Hade ju helt klart underlättat att konka nuvarande bolag o i samma veva flytta över allt av dignitet till ett nytt bolag inom koncernen, ex SAS Finland och låtit dessa ta över den operativa verksamheten. Renodlat och anställt den personal som kunde acceptera nya villkor. Därefter driva det bolaget med vinst några kvartal/år och därefter sälja till högstbjudande! Det hade varit SAS enda egentliga räddning skulle jag påstå, nu är det konstgjord andning ett tag till!

Det finns både nu men även i det jag scenario jag beskrev ovan en hel drös av otrevligheter - flottan är ju ex så gammal att konkurrenterna skrattar (DY?) liksom en stor del av åtminstonde nuvarande personal (visst man kan debattera detta faktum men kostnadenra är därefter oavsett)! Att SAS dessutom redan under åren sålt ut saker som genererat kortsiktiga intäkter (som eldats upp direkt med tanke på kostnaderna) gör ju inte saken bättre heller, nu finns knappt något att sälja på kort sikt så vid nästa problemtid som garanterat kommer inom kort står dom där igen!
 
Last edited:
Krisen är långtifrån över, men nu har man iaf lite förutsättningar att börja ta tag i problemen. Men lyckas man inte radikalt förändra saker och ting kommer det att gå åt skogen inom en snar framtid.
 
Det här med att ett av pilotfacken ska ha medlemsomröstning om avtalet kanske är en formalitet, men... Av någon anledning har självsäkerheten i uttalandet nedan lite "famous last words"-varning över sig:


"Risken för konkurs är med de uppgörelser som nu har träffats i princip undanröjd, enligt Johan Dyrendahl.
– Rent formellt ska den här medlemsomröstningen göras. När den är överstökad har vi vårt kreditavtal och därmed har vi en stabil finansiell bas att stå på, säger han."

 
Toppen