Senaste nytt

SARS liknande virus (Corona) i Asien 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visa bifogad bild 105131 Hej!
Jag åkte till Bali från Shanghai för kinesiska nyåret och skulle åka tillbaka på söndag. Jag skulle åka med Singapore Airlines och Air China via Singapore och Tokyo på en SAS AMEX 2-4-1 biljett. Den är ju inte ändringsbar efter påbörjad resa. Allt verkar ju ombokningsbart just nu men ringde SAS och de sa att det bara gällde SAS biljetter. Har dock inte ringt Tallinn ännu. Shanghai är stängt till 10 februari men flygen går.
Om någon har tips på hur man kan boka om är jag tacksam annars får jag köpa en ny biljett. Inte fel med en extra vecka på Bali iallafall.
Vilka skulle du ha flugit med?

Efter att ha kommit med buss till Chengdu idag och passerat minst ett halvt dussin tempkoller. Det känns ju bra att få sin temp kollad var fjärde timme...

Jag skulle åka nästa vecka med Air China CTU-PVG men åkte ut direkt till flygplatsen efter att ha hämtat ett kolli på Sofitel. De hade i stort sett ingen mat på hotellet, du kunde få lite nudlar eller nån annan lokal mat. Eftersom det var fyra flighter till PVG ikväll chansade jag. Och visade mitt EBD vid disken på CTU. Och fick plats på nästa flight till PVG.

I loungen är det sparsmakat, det ligger packade kex och liknande samt burkläsk etc. Med skylt om att använda mask när man tar mat!

Nästa steg är att finna en AF flight hem men det borde väl inte vara något problem om inte heller AF KLM ställer in sina flighter på samma sätt som BA gjort till fastlandskina...

SAS har uppdaterat datumen för omboking. Nu gäller det biljetter fram till och med 29.e Februari.
Message - Traffic Information | SAS

"Voluntary change of flight
We are offering our customers travelling to/from/via Beijing, Shanghai and Hongkong to voluntary change their reservation. We also offer a refund.

You have the possibility to rebook your flight to another travel date or refund your ticket according to below options:

Is the departure date of your flight to/from/via Beijing, Hong Kong or Shanghai on 26 January 2020 – 29 February 2020 and your ticket number starts with 117 issued on/before 28 January 2020 on a SAS operated flight? Then your new departure date should be no later than 31 May 2020.

You can change your travel dates only if the same airlines and travel class is available as mentioned in your original ticket. You will not have to pay the change fee."

British Airways, Lion Air och nu Lufthansa ställer in alla sina Kina-flyg. UD utreder evakuering av svenskar | SVT Nyheter

Antalet smittade i coronaviruset är nu uppe i 6 072 och antalet döda 132, enligt de senaste officiella siffrorna från Europeiskt centrum för förebyggande och kontroll av sjukdomar (ECDC). Från Europa finns fyra smittade i Frankrike och fyra fall i Tyskland.

Evakueringar påbörjade
USA och Japan har evakuerat ett hundratal av sina invånare med flyg. Två flygplan kommer också att skickas för att evakuera EU-medborgare. det första lyfte från Frankrike i dag för att hämta 250 franska medborgare. Senare i veckan lyfter ett andra flygplan som ska hämta 100 medborgare från andra länder.

Svenska UD har kontakt med ett 15-tal svenskar i Wuhan. I nuläget pågår diskussioner med andra EU-länder representerade i Kina samt med Folkhälsomyndigheten om en samordnad evakuering, enligt presskommunikatör Buster Mirow Emitslöf.

– Det är viktigt att det blir en ordnad process i hela kedjan, inklusive vidare transporter och behov av uppföljande hälsokontroller. Det är det som pågår nu, säger han.

Många inställda flyg
Tyska Lufthansa, brittiska British Airways och indonesiska Lion Air har beslutat att stoppa alla flyg till Kina tills vidare. Flera andra bolag har dragit ned på sina rutter. Svenska SAS har kvar sina direktflyg tilll Peking och Shanghai, men uppger att man följer utvecklingen och myndigheters rekommendationer noga.

Sedan i söndags avråder UD från icke nödvändiga resor till Hubei-regionen, där Wuhan ligger. Men det beror inte på risken för smitta utan på den ansträngda infrastrukturen, säger Buster Mirow Emitslöf på UD.

– Det handlar dels om reserestriktioner och det gör det svårt för vår ambassad i Peking att bistå med konsulär hjälp. Dessutom är sjukvården hårt belastad och då kan det vara svårt att få vård om något skulle hända, säger han.

Första fallet i Norden blev också nyligen bekräftat. Bekräftat fall av coronavirus i Finland | SVT Nyheter

En kinesisk turist i Finland har bekräftats ha coronavirus, rapporterar svenska Yle.

Turisten är isolerad på Lapplands centralsjukhus i Rovaniemi i norra Finland.

Undrar hur flexibla Air China är med ändringar...
Jag har resa med dem med stop-over i Beijing och sen vidare till Bangkok som är destinationen. Såvitt jag har förstått så kommer de ju låta mig boka av resan om jag vill, men undrar om det går att boka om det så att man skippar stop-overn och åker vidare direkt och tillbringar lite längre tid i Bangkok. Biljetten är dock bokad på den mistake fare som var för ett tag sen, så det är kanske mer tveksamt om de vill tillåta några ändringar.

Har någon nån erfarenhet av att ringa till Air China i Sverige/Europa? Dvs, var hamnar man, hur är språkkunskaperna, och hur lätt är det att kommunicera med dem på ett tillfredställande sätt.

Det börjar ju kännas väldigt uppenbart att jag inte kommer att vilja utföra ovanstående resa enligt plan, så måste ringa till Air China imorgon.
Helst av allt skulle jag vilja boka om resan exakt enligt nuvarande resplan, men typ två månader framåt i tiden då man vet mer om hur detta utvecklar sig (och förhoppningsvis har det lugnat ner sig då). Ett annat alternativ som jag skulle överväga är om de låter mig boka om PEK-BKK till direkt efter min ARN-PEK-flight (alternativt senarelägga OSL-ARN-BKK några dagar) så att jag inte får någon stop over i PEK utan bara en transfer där och tillbringar hela tiden i Thailand. Kanske inte supersmart med transfer på PEK och Air China-flighter överhuvudtaget, men det känns ändå som en mer acceptabel risk.

Mest troligt är väl dock att de bara låter mig boka av. Lite surt i så fall då jag verkligen hade sett fram emot denna resa, och dessutom börjar mitt nya EB-år 1 feb, så det hade blivit en bra poängstart på det nya året.

För att slippa sitta hemma och tjura så spontanbokade jag iaf en SAS-award till Tokyo över den helgen, men nu överväger jag även att istället boka ARN-MUC-BKK-AMS-ARN med Thai och EVA Air i business på de långa benen...

Det börjar ju kännas väldigt uppenbart att jag inte kommer att vilja utföra ovanstående resa enligt plan, så måste ringa till Air China imorgon.
Helst av allt skulle jag vilja boka om resan exakt enligt nuvarande resplan, men typ två månader framåt i tiden då man vet mer om hur detta utvecklar sig (och förhoppningsvis har det lugnat ner sig då). Ett annat alternativ som jag skulle överväga är om de låter mig boka om PEK-BKK till direkt efter min ARN-PEK-flight (alternativt senarelägga OSL-ARN-BKK några dagar) så att jag inte får någon stop over i PEK utan bara en transfer där och tillbringar hela tiden i Thailand. Kanske inte supersmart med transfer på PEK och Air China-flighter överhuvudtaget, men det känns ändå som en mer acceptabel risk.

Mest troligt är väl dock att de bara låter mig boka av. Lite surt i så fall då jag verkligen hade sett fram emot denna resa, och dessutom börjar mitt nya EB-år 1 feb, så det hade blivit en bra poängstart på det nya året.

För att slippa sitta hemma och tjura så spontanbokade jag iaf en SAS-award till Tokyo över den helgen, men nu överväger jag även att istället boka ARN-MUC-BKK-AMS-ARN med Thai och EVA Air i business på de långa benen...

Informera gärna här efter att du pratat med Air China. Jag är i samma situation som du, med en resa bokad OSL-ARN-PEK-BKK på deras mistake fare. Min utresa är i slutet av februari och just nu känns det så där att åka. Vore intressant att höra vilka alternativ de ger dig.

Informera gärna här efter att du pratat med Air China. Jag är i samma situation som du, med en resa bokad OSL-ARN-PEK-BKK på deras mistake fare. Min utresa är i slutet av februari och just nu känns det så där att åka. Vore intressant att höra vilka alternativ de ger dig.

Absolut, ska återrapportera. Om din utresa inte är förrän i slutet av februari så har du ju iaf lite mer spelrum. Om ett par veckor så borde vi ju veta lite mer om hur detta utvecklar sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen