Senaste nytt

SARS liknande virus (Corona) i Asien 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.

onzai

Medlem
Kan det bli så att vissa länder nekar inträde om man har stämpel i passet från länder som är drabbade av detta hemska? Om man rest in i landet under vissa datum?

Nu ska vi säkert inte blåsa upp det här för mycket, men under SARS var jag själv tillsammans med anställda i min fabrik i Kina och vi klarade oss igenom det då och då ska vi göra det nu också. Dessutom denna gången har alla myndigheter mer erfarenhet "tack vare" vad som hände 2003.

Om nu alla kan följa råd om ansiktsmask, tvätta händer, undvika direkt kontakt osv tror jag säkert vi klarar det här också.
 
Är det bara jag som tycker uppståndet är lite lustigt ändå? Jag tittar på siffrorna från 2003, circa 8000 fall varav 600 dödsfall. Jag vill inte låta kallsinnig men i ett land av Kinas storlek så kan jag inte låta bli att känna att det är försvinnande små procent.
Fast en dödlighet på 7,5% är ju inte jätteroligt. Lyckas man inte begränsa utbredningen, och viruset muterar och blir effektivt att smitta mellan människor så blir det inte så roligt. Det är ju detta man försöker undvika.
 
Nu har jag passerat både Klia1 & Klia2, det är alltså både internationella och inrikes. Såg en obemannad värmekamera på 1’.
Jag känner mig helt lugn och hyser ingen oro. ;)
 

Quaddan

Medlem
Fast en dödlighet på 7,5% är ju inte jätteroligt. Lyckas man inte begränsa utbredningen, och viruset muterar och blir effektivt att smitta mellan människor så blir det inte så roligt. Det är ju detta man försöker undvika.

Finns säkerligen ett stort mörkertal i de som "överlever", gissar att många tar det som en vanlig influensa och ej söker läkarvård?
Dödligheten borde ligga mycket lägre än 7,5%.

Men visst är det som du säger mycket viktigt att begränsa utbredningen.
 
Fast en dödlighet på 7,5% är ju inte jätteroligt. Lyckas man inte begränsa utbredningen, och viruset muterar och blir effektivt att smitta mellan människor så blir det inte så roligt. Det är ju detta man försöker undvika.

Enligt experter är hypoteser om Mutation av virus helt taget ur luften. Det finns inga belägg eller erfarenheter av att virus har en benägenhet att mutera i detta skede, snarare tvärt om, att dom har muterat innan och därför sprids till människan, men att det sedan ligger stabilt utan förändring.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen