Senaste nytt

SARS liknande virus (Corona) i Asien 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.

011430121

Medlem
Just nu innehåller många nyhets inslag både på TV, i Radio samt pressen inslag om det SARS liknade viruset som har brutit ut i Kina, fall finns även i USA, Taiwan, Thailand, Filipinerna.
Var själv i Taiwan i helgen och vid ankomsten fick man gå igenom en kontroll som kände av om man hade feber, minns liknade kontroller fanns när SARS viruset härjade förra gången.

Har sökt här på BC om hur flygbolagen agerade förra gången, fick man avboka/flytta ev. resa till området där man hade SARS men inte hittat någon information, det finns några inslag om SARS men handlar mest om munskyddets effektivitet eller inte, det finns ju experter på allt här på BC

Har två resor inbokat till Kina en om 5 veckor samt ytterligare en om några månader.
Känner ingen större or just nu men sådant här kan spridas snabbt med så mycket människor som i Asien.

Kina - Utrikes | Sveriges Radio
 

Quaddan

Medlem
Just nu innehåller många nyhets inslag både på TV, i Radio samt pressen inslag om det SARS liknade viruset som har brutit ut i Kina, fall finns även i USA, Taiwan, Thailand, Filipinerna.
Var själv i Taiwan i helgen och vid ankomsten fick man gå igenom en kontroll som kände av om man hade feber, minns liknade kontroller fanns när SARS viruset härjade förra gången.

Har sökt här på BC om hur flygbolagen agerade förra gången, fick man avboka/flytta ev. resa till området där man hade SARS men inte hittat någon information, det finns några inslag om SARS men handlar mest om munskyddets effektivitet eller inte, det finns ju experter på allt här på BC

Har två resor inbokat till Kina en om 5 veckor samt ytterligare en om några månader.
Känner ingen större or just nu men sådant här kan spridas snabbt med så mycket människor som i Asien.

Kina - Utrikes | Sveriges Radio

Jag var i Taiwan i maj förra året, de hade då liknande utrustning, så jag gissar att de har någon form av kontroll hela tiden?
Vill minnas att de även tog tempen med värmekameror i HKG?

Just vid den resan, så hade jag själv feber (pga en förkylning eller annat virus).. Var lite orolig för att bli tvungen att gå igenom en fullskalig läkarundersökning på flygplatsen..
En maxdos panodil och maxdos med ipren samtidigt fick ner febern ;)
 
Rapportering via företag och organisationer som har ett eget syfte att skrämma och desinformera allmänheten tycker jag vi kan skippa att rapportera. Är det inte bättre att vi rapporterar kring verifierad infomation så att alla resenärer kan skapa sig en korrekt bild av hur läget verkligen är?

Rubriker som "Så rädd ska du vara" etc hjälper ingen, (förutom de som säljer lösnummer och betallänkar).

Här är en den senaste sammanställning från WHO, daterad 21JAN2020
https://www.who.int/docs/default-so...ation-reports/20200121-sitrep-1-2019-ncov.pdf

Jag är mest nyfiken på varför WHO ska vänta till nästa vecka med att ha ett möte.
Idag, onsdag 22JAN, hålls mötet och ytterligare information kommer ang om det ska klassas som en internationell fara och därmed ge riktlijer för hur övriga länder skall ha beredskap. Anledningen till att man väntar är för att undersöka vart smittan kommer ifrån samt verifiera hur och hur lätt den sprids mellan människor.
 
Last edited:
Idag, onsdag 22JAN, hålls mötet och ytterligare information kommer ang om det ska klassas som en internationell fara och därmed ge riktlijer för hur övriga länder skall ha beredskap. Anledningen till att man väntar är för att undersöka vart smittan kommer ifrån samt verifiera hur och hur lätt den sprids mellan människor.

Haha... Sorry tänkte att det var nästa vecka. Måste ha kommit in i semestermoodet fortare än vad jag anade. :p;)
 
Jag var i Taiwan i maj förra året, de hade då liknande utrustning, så jag gissar att de har någon form av kontroll hela tiden?
Vill minnas att de även tog tempen med värmekameror i HKG?

Just vid den resan, så hade jag själv feber (pga en förkylning eller annat virus).. Var lite orolig för att bli tvungen att gå igenom en fullskalig läkarundersökning på flygplatsen..
En maxdos panodil och maxdos med ipren samtidigt fick ner febern ;)

Skulle också säga att de alltid har temperaturmätning på många ställen i Asien.

Hade precis samma när jag var i Kina. Feber o mådde sådär bra så fick bli samma dos för mig. Var ju inte direkt sugen att fastna i den där kontrollen =)
 

Thornado

Medlem
Jag åker till Kina (Beijing, håller mig iaf borta från Wuhan) och Thailand (Bangkok) om två veckor. Inte särskilt orolig, men följer onekligen rapportering kring detta med lite högre intresse än jag skulle gjort annars.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen