Lite OT och nostalgi för den som orkar läsa vad vi gamlingar upplevt. Scanair flög denna sträcka i tidernas begynnelse när banan förlängts så man kunde ta emot DC8. Scanairs flygningar utfördes av piloter från SAS som du nämner. Innan dess, när Gambia öppnat för turism flög Transair med sina B727. Jag åkte med Transair dit några gånger. Flygningen gjordes med mellanlandning i LPA på nervägen och besättningsbyte. Det var nattflygning för att man skulle landa i Gambia/Banjul när det blev ljust. Det fanns inga banljus vid den tiden på flygplatsen. Halva banan bestod av utlagda järnkonstruktioner som användes under andra världskriget när man byggde flygplatser i öknen.
Den som klagar på ojämna banor har inte upplevt dessa. Hemresan var tvungen att starta innan kl 10 på fm, sedan blev det för varmt med följd av temperaturen gjorde att man inte kunde lyfta med tillräckligt med bränsle och passagerare. Man startade med minimum av bränsle för att mellanlanda i LPA eller LIS och tanka fullt för hemresan.