Senaste nytt

Samlingstråd: SAS evakueringsflighter under Covid-19 tider

Priserna till Peru var väl mellan 10-20k per person, säg ett snitt på 15k och 250 pers ombord. Det är 3.750.000 kronor som folk då betalade. Sen sponsrades väl en del från staten gissar jag. Till Peru kunde de flyga nonstop, det tror jag inte är möjligt till Söderhavet och därmed lär stopp i Hong Kong behövas.

Så en killgissning blir väl på åtminstone 5M som behöver täckas av de som åker med
Fyller på med en killgissning. Jag TROR att staten INTE delsponsrar något. Jag tror att UDs policy alltid är att de kan hjälpa till att samordna och underlätta men att man får betala själv.
Det är samma sak som att om man exempelvis är hjälplös och fast utan pengar i ett land och lyckas ta sig till en svensk ambassad så kan man få hjälp där. Men hjälpen kan bestå i att få kontakt med bekanta hemma eller en bank och underlätta överföring av pengar. Ambassaden är varken bank eller hotell.

På samma sätt kan jag tänka mig att UD fått många förfrågningar om hjälp och tagit på sig att samordna en transport hem till självkostnadspris i det här fallet.

Fyller på med en killgissning. Jag TROR att staten INTE delsponsrar något. Jag tror att UDs policy alltid är att de kan hjälpa till att samordna och underlätta men att man får betala själv.
Det är samma sak som att om man exempelvis är hjälplös och fast utan pengar i ett land och lyckas ta sig till en svensk ambassad så kan man få hjälp där. Men hjälpen kan bestå i att få kontakt med bekanta hemma eller en bank och underlätta överföring av pengar. Ambassaden är varken bank eller hotell.

På samma sätt kan jag tänka mig att UD fått många förfrågningar om hjälp och tagit på sig att samordna en transport hem till självkostnadspris i det här fallet.
Låter rimligt och håller med din gissning.

Ibland är det ganska underhållande att en del tror att staten ska rädda en oavsett vad som sker.

Jo men varför flög dom inte bara Islamabad-London-Oslo?

1. Det är kanske väldigt många som behöver komma hem
2. Den enda flighten Islamabad-London jag hittar är PK785 - den verkar inte vara så stabil? (se bild)
3. Hur ska de ta sig London-Oslo? Den linjen flygs ju väl inte nu?

Lättast, och bäst för Norges medborgare var nog att fixa en direktflight från Islamabad till Oslo.

Skärmavbild 2020-04-12 kl. 18.36.45.png

Toppen