Senaste nytt

Samla poäng på dyra hotell, använda på billiga?

Rockefeller

Ny medlem
Under 2019 kommer jag ha 100-200 hotellnätter i tjänsten. Det kommer främst vara kedjor som Radisson, Best Western m fl i prisklassen 1000-2000 kr/natt. Givetvis tänker jag samla på mig rikligt med bonuspoäng att använda privat.

MEN privat är jag en budgetresenär - betalar sällan mer än 500 kr/natt. Det ger mig lyxproblemet att jag, om jag använder hotellens egna bonuskort, kommer få gratisnätter i en prisklass som egentligen inte intresserar mig. Verkar vara samma problem med Hotels.com, där gratisnätterna man får motsvarar snittpriset av nätterna man betalat för.

Jag skulle mycket hellre använda mina poäng på 3 gratisnätter värda 500 kr/natt än 1 gratisnatt värd 1500. Är detta överhuvudtaget genomförbart? Vilka bonusprogram/tjänster bör jag använda?

Jag är för dåligt insatt i Best Western och Radisson, men har inte båda olika klassificeringar av hotell så att antal poäng som krävs för att boka är olika beroende av standard? Med det menar jag att det ofta (inte alltid) finns en koppling mellan pris och klassificering. Så om du tjänar mycket poäng i tjänsten, kan du hitta hotell med låg uttag privat som matchar det du vill ha. T.ex. Hilton som jag använder kostar det från 5.000 till 90.000 för en natt, så det går att anpassa den vägen.

Sedan måste jag fråga eftersom jag alltid är nyfiken på hur andra tänker och resonerar. Hur har det sig att du vill gå "down market" på semestern? Är det helt enkelt en budgetfråga?

Alternativt,
Jag är för dåligt insatt i Best Western och Radisson, men har inte båda olika klassificeringar av hotell så att antal poäng som krävs för att boka är olika beroende av standard? Med det menar jag att det ofta (inte alltid) finns en koppling mellan pris och klassificering. Så om du tjänar mycket poäng i tjänsten, kan du hitta hotell med låg uttag privat som matchar det du vill ha. T.ex. Hilton som jag använder kostar det från 5.000 till 90.000 för en natt, så det går att anpassa den vägen.

Sedan måste jag fråga eftersom jag alltid är nyfiken på hur andra tänker och resonerar. Hur har det sig att du vill gå "down market" på semestern? Är det helt enkelt en budgetfråga?

Jaha, jag kände inte till att det är så flexibelt. Då antar jag att du via Hiltons program kan boka hotell som inte är Hilton, utan betydligt billigare?

Japp, en budgetfråga helt enkelt. När jag reser privat är jag nästan aldrig på hotellet - in, sova, ut - så det lönar sig inte riktigt att betala mer.

Alternativt,

Jaha, jag kände inte till att det är så flexibelt. Då antar jag att du via Hiltons program kan boka hotell som inte är Hilton, utan betydligt billigare?

Japp, en budgetfråga helt enkelt. När jag reser privat är jag nästan aldrig på hotellet - in, sova, ut - så det lönar sig inte riktigt att betala mer.
Du kan boka Hilton Garden Inn som eller Hilton Doubletree i Malaysia för 5000/10000 poäng natten exempelvis. Man kan använda Hiltonpoäng för att boka hotell inom Hiltonkedjan.

Alternativt,

Inom Hilton ingår väl en 5-6 olika hotellkedjor, samma med IHG som har något liknande.

Tittar man på IHG så har du de fina InterContinental, hippa Hotell Indigo, eller budgethotell holiday inn och holiday inn express. Finns lite andra brand som crown plaza, Kimpton mfl.

Med så många hotellnätter kommer du kunna nå toppstatus hos troligtvis 2 olika kedjor.
Om du berättar lite om vilka länder, delar av världen du kommer att bo på i jobbet samt var du vill semestra kan vi nog hjälpa dig rätt i hotellvalet.

Jag skulle säga att om du vill kunna spendera på det viset så kan du använda dig av Expedia Rewards i kombination med någon cashback sida.

Som du redan har konstaterat så är hotels.com nästan sämst i ditt fall då det "kräver" att gratisrummen du bokar kostar minst lika mycket som medelvärdet av nätterna du betalade för att få gratisnatten om du inte ska förlora värde. Andra har redan påpekat att de flesta hotellprogram har någon form av mappning mellan poängnivå och standard på hotellen, och en fördel med fasta poängpriser är att man ibland kan få riktigt bra värde om man lyckas hitta en poängnatt när priserna annars är väldigt höga (som exempel brukar jag ta att jag bott på Radisson Blu Aqua i Chicago de två senaste åren under Chicago Marathon när även de sämre hotellen börjar på 250 USD). Ett program som är ännu "lättare" att välja hur man vill spendera sina poäng är Accor LeClub - där är varje poäng värd en viss summa pengar (40 EUR per 2000 poäng har jag för mig), så då är det inget problem att (del)betala vilket Accorhotell som helst med sina poäng. De har också en väldigt stor spännvidd på sina hotell, från väldigt billiga ibis till Sofitel som kan vara rätt så dyrt.

En mycket viktig aspekt att ha i åtanke i ditt fall, och som talar emot hotels.com/Expedia rewards/liknande (förutom i fall när det är uppenbart att ett fristående icke-kedjehotell passar bäst för det du ska göra på en jobbresa), är att med så pass många nätter under ett år så börjar det bli rätt så viktigt att du faktiskt har en så bra och smidig upplevelse som möjligt då du trots allt ska bo halva året på hotell. Därmed är det väldigt bra att samla poängen hos ett eller flera av hotellens egna program då du kommer att få toppstatus på åtminstone en kedja, och kanske 2-3 kedjor, vilket gör saker och ting lite smidigare.

Tack för bra information! Låter som hotellens egna bonuskort är betydligt rimligare än Hotels.com m fl.

Hur ser det ut med andra alternativ? T ex att lägga poängen på flygbolagsbort, Rocketmiles, cashbacks och liknande. Jag behöver ju egentligen inte få just hotellnätter, utan vad som helst som har värde är av intresse. Finns det något rimligt eller får man avsevärt mindre tillbaka än via de egna bonuskorten?

I norden är Choice kedjan oslagbar med den strategi du nämner. Jag får en gratisnatt på endast tre dyrare Clarion nätter plus 125:- per natt som guld i hotellets bar/restaurang.

Väljer du Radisson så köp 200 aktier i Rezidor för Guld Status så får du fler poäng och bättre rum.

Väljer du Hilton så försök få Hilton Guld från början genom att någon Diamant erbjuder ett eller någon kampanj som de ofta har så får du frukost mer poäng, uppgradering och lounge tillgång redan från början.

Toppen