Senaste nytt

Saknade inresetillstånd till USA och blev nekade boarding

Det är väl inte så mycket annat du kan uppdatera? Men de sekunder du lägger på detta är totalt bortkastad tid av ditt liv.

Det är väl inte så mycket annat du kan uppdatera? Men de sekunder du lägger på detta är totalt bortkastad tid av ditt liv.

Kanske det, men vid min senaste resa till San Francisco så fick jag frågor av tjänstemannen var jag skulle bo, förutom om vad jag skulle göra i USA under veckan. Verkade som om han gjorde någon liten kontroll mot mina uppgifter i ESTA:n.... nåja, han tycktes nöjd ...

Not: förra året till Boston fick jag ingen fråga alls överhuvudtaget!

jag kan bekräfta att US CBP har lite koll i alla fall. Jag hade giltighetstid till 2014-10-11 på mitt förra pass. 30 dagar detta dyker ett mail upp från CBP.. Rätt bra att påminnas..

Kanske det, men vid min senaste resa till San Francisco så fick jag frågor av tjänstemannen var jag skulle bo, förutom om vad jag skulle göra i USA under veckan. Verkade som om han gjorde någon liten kontroll mot mina uppgifter i ESTA:n.... nåja, han tycktes nöjd ...

Not: förra året till Boston fick jag ingen fråga alls överhuvudtaget!

Ja, det är rätt standard att man får dessa frågor, men det innebär inte att du får mer eller mindre sådana frågor om du uppdaterar ESTA.

I nyaste numret av Råd & Rön skrev man om detta och ARN nekade ersättning.

"Stressig incheckning"

"Vid Air Berlins incheckningsdisk på Landvetter tornade problemen upp sig för Patrik. Han skulle med sin familj, fru och fyra barn, flyga till Miami via Berlin. Biljetterna för 29 550 kronor hade Patrik klara att visa upp. Men personalen ville även se deras inresetillstånd till USA, Esta. Några sådana hade Patrik inte. Han hade fått informationen om att det räckte att fylla i dem på flyget. Personalen krävde nu att han skulle fylla i ansökningarna på internet innan de fick checka in sitt bagage. Det var 70 minuter till avgång och krångliga forumlär. Han hann inte registrera hela familjen. De missade flyget och var tvungna att köpa nya och dyrare tur- och returbiljetter för 60 435 kronor. Alltsammans i onödan. När de väl kom fram till Miami stod personal i ankomsthallen och delade ut Esta-lappar att fylla i. Patrik krävde Air Berlin på 60 435 kronor, men bolaget sa nej. USA kräver att alla flygbolag kan lämna information om passagerarna före avång vid flygningar till och från landet. ARN säger att resenären ska ha med sig de resehandlingar som krävs. Patrik har inte kunnat bevisa att Esta kunde fyllas i efter incheckningen. Nämnden avslår hans krav."

Last edited by a moderator:
Det var dummaste jag hört sedan man beslutade att byta nummer på tolvans spårvagn i Bromma... Uppenbarligen lika dåliga journalister på Råd & Rön som i all annan media. :(

Jag tror det är vad han berättat. Alltså inte Råd & Rön.

Toppen