Senaste nytt

Saknade inresetillstånd till USA och blev nekade boarding

Nu har inte jag läst alla inlägg i tråden, men det känns som det blev en del stärka åsikter såg jag :)

En vinklingen var förmågan att resenärerna borde ha haft lite koll själva baserat på deras betalningsförmåga. Då tänkte jag berätta en historia från verkligheten..

Jag har en nära vän och affärsbekant. Han är en framgångsrik entreprenör och har rest ganska mycket i tjänsten. Förra året skulle ha ta med sig sin dotter (13 år) till New York. Resan var bokat på Finnair.se och utresan var code share med BA via London.

Frågor ställdes till nära och kära (observera, inte jag) "om det behövdes något visum". Svaret var nej. Inte något steg under bokningen hos Finnair eller i deras email kom frågan om ESTA upp.

Så vid 06.00 tiden en septembermorgon dyker denna vän upp med dottern på Arlanda.. "Har du ESTA?" Vadå? Finnar kröp till korset och bokade om till samma kväll med Norwegian direkt till New York..

Kontentan? Vuxna, erfarna, intelligenta människor har också svårt att hänga med i detaljerna. Skillnaden här? Ingen Aftonbladet artikel.

Det var ju väldigt schysst gjort av Finnair måste man säga. Det hade dock blivit billigare för dem med kryssrutan... ;)

Historien förvånar mig inte heller, det är nog betydligt vanligare att missa ESTA än vad man kan tro. Den generella utvecklingen i världen är ju att visumkrav (eller inreseformaliteter då..) slopas/lindras och att det stämplas mindre. Då är det ganska överraskande för ovana resenärer att inresan till ett stort och traditionellt västland snarare blir krångligare med åren.

Finns andra små teknikaliteter som kan sätta käppar i hjulet och som dessutom kan
vara svåra att hitta: 6 månaders giltighet på passet vid inresa i landet (ibland gäller
utresan från landet) eller varför inte Sydafrikas krav på minst en tom sida i passet.
Det senare drabbar kanske inte de som reser sällan men jag har i Frankfurt (där LH
kollade passet) lyckats hävda att insidan av pärmen i passet är tom.. Passkontrollen
i JNB hade inga synpunkter.

Till USA är det väl tre olika uppgifter som skall fyllas i: SecureFlight Data (födelsedatum, kön, namn enligt pass). APIS inklusive adress första natten och utöver det ett ESTA. Att det är förvirrande kan man minst sagt hålla med om.

En annan lite oroväckande sak är att man lägger mer och mer ansvar på incheckningsagenterna med hot om att hela flygbolagets existens (och därmed agentens jobb och framtid) står på spel om de gör ett (1) enda misstag. Detta leder till att agenterna måste bli hårdare och kanske i vissa fall blir övernitiska.

Så kombinationen av att vi är ganska bortskämda i många fall och samtidigt ändras regelverket kontinuerligt kan absolut få den mest vane resenären att göra ett misstag och flygbolagen borde kunna hjälpa till bättre i denna fråga.

På Lufthansas sida ligger länken till Esta i högerspalt när man ser på sin bokning. Vet man inte vad ESTA är så är det väl i och försig inte helt uppenbart på hemsidan att man förväntas fylla i den. Det finns en egen rubrik för "Visa and emigration data" dvs APIS, men där nämns inte att man också måste fylla i en ESTA ansökan. Har för mig att SAS hemsida har något liknande.

ESTA-infon dyker alltid upp när jag bokar biljetter ... lite irriterande kan tyckas om jag ska till ett annat land än USA. Så jag lägger knappt märke till den längre ... Men, den finns där varje gång jag har med AMEX resebyrå att göra. AF/KLM har ett fett litet stycke en bit ned om ESTA och att jag är ansvarig för att ha nödvändiga viseringar och tillstånd för inresa till USA ...

Har förlängt ESTA så fort påminnelsen kom - vill inte vara med om att stå där utan ... sedan går den ju att uppdatera så ofta som behövs. Om jag förstått rätt så får min godkända ESTA samma giltighetstid som mitt pass?

Tyckle det var lite väl surt av agenten vid incheckningen att inte låta familjen åka till Berlin. Men, det kanske är ett reglemente som hindrar passagerare från att ens påbörja resan??

Och, tipset att kolla och fråga runt - ja, finns det något bättre ställe än denna sajt!?

ESTA-infon dyker alltid upp när jag bokar biljetter ... lite irriterande kan tyckas om jag ska till ett annat land än USA. Så jag lägger knappt märke till den längre ... Men, den finns där varje gång jag har med AMEX resebyrå att göra. AF/KLM har ett fett litet stycke en bit ned om ESTA och att jag är ansvarig för att ha nödvändiga viseringar och tillstånd för inresa till USA ...

Har förlängt ESTA så fort påminnelsen kom - vill inte vara med om att stå där utan ... sedan går den ju att uppdatera så ofta som behövs. Om jag förstått rätt så får min godkända ESTA samma giltighetstid som mitt pass?

Tyckle det var lite väl surt av agenten vid incheckningen att inte låta familjen åka till Berlin. Men, det kanske är ett reglemente som hindrar passagerare från att ens påbörja resan??

Och, tipset att kolla och fråga runt - ja, finns det något bättre ställe än denna sajt!?
ESTA är giltigt i 2 år, inte lika länge som ditt pass.

ESTA har max samma giltighet som ditt pass eller 2 år, vilket som nu är kortast. Man brukar få en påminnelse om att förnya den. Är man osäker går det även att plocka upp sin ESTA status mha lite grundläggande uppgifter.

Observera att man INTE behöver uppdatera sin ESTA. Visserligen går det, men det finns ingen vits med att göra det och USA skriver själva på sina officiella sidor att man inte behöver göra det.

edit: och om det gått att skriva i realtid, så hade jag hunnit före @Golfkillen.

...
Observera att man INTE behöver uppdatera sin ESTA. Visserligen går det, men det finns ingen vits med att göra det och USA skriver själva på sina officiella sidor att man inte behöver göra det.

edit: och om det gått att skriva i realtid, så hade jag hunnit före @Golfkillen.

Ok - jag har bara ändrat adressen, hotellet, där jag kommer bo de första nätterna ...

... och, kul att det blev lite "fajt" över att få citera!! :)

Toppen