Senator
Moderator
Nu har inte jag läst alla inlägg i tråden, men det känns som det blev en del stärka åsikter såg jag 
En vinklingen var förmågan att resenärerna borde ha haft lite koll själva baserat på deras betalningsförmåga. Då tänkte jag berätta en historia från verkligheten..
Jag har en nära vän och affärsbekant. Han är en framgångsrik entreprenör och har rest ganska mycket i tjänsten. Förra året skulle ha ta med sig sin dotter (13 år) till New York. Resan var bokat på Finnair.se och utresan var code share med BA via London.
Frågor ställdes till nära och kära (observera, inte jag) "om det behövdes något visum". Svaret var nej. Inte något steg under bokningen hos Finnair eller i deras email kom frågan om ESTA upp.
Så vid 06.00 tiden en septembermorgon dyker denna vän upp med dottern på Arlanda.. "Har du ESTA?" Vadå? Finnar kröp till korset och bokade om till samma kväll med Norwegian direkt till New York..
Kontentan? Vuxna, erfarna, intelligenta människor har också svårt att hänga med i detaljerna. Skillnaden här? Ingen Aftonbladet artikel.
En vinklingen var förmågan att resenärerna borde ha haft lite koll själva baserat på deras betalningsförmåga. Då tänkte jag berätta en historia från verkligheten..
Jag har en nära vän och affärsbekant. Han är en framgångsrik entreprenör och har rest ganska mycket i tjänsten. Förra året skulle ha ta med sig sin dotter (13 år) till New York. Resan var bokat på Finnair.se och utresan var code share med BA via London.
Frågor ställdes till nära och kära (observera, inte jag) "om det behövdes något visum". Svaret var nej. Inte något steg under bokningen hos Finnair eller i deras email kom frågan om ESTA upp.
Så vid 06.00 tiden en septembermorgon dyker denna vän upp med dottern på Arlanda.. "Har du ESTA?" Vadå? Finnar kröp till korset och bokade om till samma kväll med Norwegian direkt till New York..
Kontentan? Vuxna, erfarna, intelligenta människor har också svårt att hänga med i detaljerna. Skillnaden här? Ingen Aftonbladet artikel.