Senaste nytt

Saknade inresetillstånd till USA och blev nekade boarding

Jag har själv väldigt svårt för det här med att någon annan hela tiden ska ta ansvar åt andra. Ibland måste faktiskt individer ta sitt eget ansvar och dubbelkolla hur saker fungerar.

Generellt är jag helt med på detta, men å andra sidan, om jag är köparen och du är säljaren i en deal så vill jag ju gärna att du informerar mig om vad jag måste uppfylla för att du ska kunna utföra din tjänst åt mig, i synnerhet om du bara har 3-4 krav, som pass, boardingkort, returbiljett och ESTA-beviljan. Av dessa får vi väl anta att pass/boardingkort är triviala även för ovana resenärer, däremot är ESTA ett relativt nytt påfund som exempelvis inte fanns vid de 5 USA-resor jag gjort tidigare.

Det är väl inget motsatsförhållande? Självklart bör bolagen ha den typen av info och självklart är man som resenär i slutändan själv skyldig att kolla upp all information. Jag kan väl tycka lite synd om familjen, men de har ju ingen annan än sig själva att skylla.

Det tycker inte jag heller att det är, men det är långt ifrån alla som tycker det fetmarkerade är någon självklarhet, som det verkar.

Generellt är jag helt med på detta, men å andra sidan, om jag är köparen och du är säljaren i en deal så vill jag ju gärna att du informerar mig om vad jag måste uppfylla för att du ska kunna utföra din tjänst åt mig, i synnerhet om du bara har 3-4 krav, som pass, boardingkort, returbiljett och ESTA-beviljan.

Problemet är att jag inte nödvändigtvis vet vilka krav jag ska ställa på just dig. Du kanske är amerikansk medborgare. Eller har visum. Etc etc.

Av dessa får vi väl anta att pass/boardingkort är triviala även för ovana resenärer, däremot är ESTA ett relativt nytt påfund som exempelvis inte fanns vid de 5 USA-resor jag gjort tidigare.

Det har funnits sedan början av 2009. Jag skulle inte kalla det nytt längre. Nu är jag iofs ganska van resenär, men har jag inte varit i ett land på 12 månader så kollar jag upp vad som gäller då saker och ting ändras.

Problemet är att jag inte nödvändigtvis vet vilka krav jag ska ställa på just dig. Du kanske är amerikansk medborgare. Eller har visum. Etc etc.

Fast jag föreslår ju bara att de ska ha en "Jag har läst och förstått texten ovan om inresa till xy etc."-kryssruta. Jag tror inte det behöver vara särskilt komplicerat. Och framför allt tillämpas det ju redan på ryska destinationer, trots att Ryssland aldrig (mig veterligen) varit visumfritt för västeuropéer.

Det har funnits sedan början av 2009. Jag skulle inte kalla det nytt längre. Nu är jag iofs ganska van resenär, men har jag inte varit i ett land på 12 månader så kollar jag upp vad som gäller då saker och ting ändras.

"ganska van" får väl ses som ett understatement, för de flesta människor är det inte ovanligt att det går 6-7 år mellan återbesöken på interkontinentala destinationer ;)

Visst finns det medvetna resenärer som sent omsider kommer på att deras pass går ut inom 6 månader och strax ska boarda ett plan till ett land som kräver längre giltighetstid, men skyller de detta på flygbolaget?
Familjen verkade lätt ordnat fram 60.000 kronor, så det borde inte heller ha varit alltför omöjligt krav att ta eget ansvar och tänka tanken på pass, visum och inresebestämmelser. Har man missat det är det ju bra att berätta för andra att man behöver ESTA som svensk till USA. Men gnälla på flygbolaget?
Det är inte så svårt att hitta infon hos AirBerlin. Gå till Tjänster -> Nyttig information -> Inresebestämmelser -> USA -> ESTA
ESTA - Welcome to the Electronic System for Travel Authorization

image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg

Familjen verkade lätt ordnat fram 60.000 kronor, så det borde inte heller ha varit alltför omöjligt krav att ta eget ansvar och tänka tanken på pass, visum och inresebestämmelser.
Jag förstår inte vad deras betalningsförmåga har att göra med vilka krav på "eget ansvar" som bör ställas.

Sen vet vi väl inte hur "lätt" de ordnade 60 tkr heller. Snabbt möjligen.

Jag förstår inte vad deras betalningsförmåga har att göra med vilka krav på "eget ansvar" som bör ställas.
Sen vet vi väl inte hur "lätt" de ordnade 60 tkr heller. Snabbt möjligen.
Har du intellektuell förmåga (för att lyckats ha ordnat med välfyllt bankkonto och/eller krediter) att snabbt ordna fram 60 kkr så har du troligen intellektuell förmåga att ta reda på villkoren för en resa. Och intellektuell förmåga att inse sitt eget ansvar och inte skylla ifrån sig.

Har du intellektuell förmåga (för att lyckats ha ordnat med välfyllt bankkonto och/eller krediter) att snabbt ordna fram 60 kkr
Eller så har man godtrogna vänner, täta föräldrar, varit "duktig" på lotto eller nyss fått ett gigantiskt arv. Tycker det känns rätt meningslöst att spekulera kring deras betalningsförmåga och eventuella kopplingar till deras intellektuella förmåga. Dessutom rätt OT så detta räcker för mig.

Det är inte så svårt att hitta infon hos AirBerlin. Gå till Tjänster -> Nyttig information -> Inresebestämmelser -> USA -> ESTA

Jag förmodar att du nu letade specifikt efter just ESTA-info hos Air Berlin?

Jag gissar på att i princip 0 kunder hittar ESTA den där vägen om de inte aktivt söker efter det.

Den enkla frågan jag ställer är bara: OM nu Air Berlin (eller vilket bolag det gäller) kontrollerar ESTA vid incheckning, varför ska de då INTE explicit upplysa om det under bokningsprocessen, som de redan gör angående visumplikt till Ryssland?

FYI: När jag söker efter ESTA på google så kommer rätt länk upp som första svar.

Med detta påstår jag inte att så var fallet för familjen, bara att det varierar och att din sökhistorik kan spela roll.

Sedan är det skillnad på faktiska visum och ESTA. ESTA är på inget sätt ett visum, även om många (inkl undertecknad) ibland jämställer dessa eftersom båda är ett slags krav för att komma in i ett land. Men egentligen är det ganska stor skillnad.

Toppen