Senaste nytt

Saknade inresetillstånd till USA och blev nekade boarding

johansch

Medlem
Det finns två vinklar på det här.

Personlig vinkel: Ja, tills EU/USA fått tummen ur är det förstås förmånligt för varje individ att ha örnkoll på exakt vad som gäller.

En bredare, mer system-aktig vinkel: Det är totalkorkat att kräva att en halv miljard människor ska undervisas i specifika länders inresevillkor, särskilt när det gäller så kulturellt närliggande länder. Jag tycker en analogi går att finna i nyttan av användbarhet i datorprogram/appar. För bara 5-10 år sedan fanns det ganska många som tyckte att lättanvändbarhet var överskattat. På ett vis så var det nästan bättre om det var krångligt, eftersom de som då hade engagerat sig att lära sig det krångliga kände sig mer värdefulla. Numera tror jag att de allra flesta har förstått att det är faktiskt allra oftast är programtillverkarens fel (och problem!) om användarna inte lyckas använda programmet/app:en.

tldr: Det här är ett systemfel.
 
Det är ju alltid varje individs ansvar att ta reda på lagar och regler, på samma sätt som om man kör bil i andra länder, eller vistas i dem överhuvudtaget. Det går inte att göra på något annat sätt. Och att vara irriterad på hur USA's byråkrati fungerar är ungefär lika produktivt som att vara arg på vädret.

Men whatever floats your boat...
 

AABack2ARN

Medlem
Visst kan man trycka in ännu mer information i bokningsdialoger och liknande men risken är att det skapar ännu mer falsk trygghet. Antingen behöver systemen bli tankeläsande eller så skall du mata in massor med information för att rätt slutsats skall kunna dras. Oavsett kommer du antingen irritera folk eller lura folk.

Det jag kan främst reta upp mig på är USAs attityd i denna fråga (och många andra). Om det är lika produktivt som att klaga på vädret vet jag inte - men det gör jag gärna också...
 

agehall

Medlem
Vill man resa har man ett ansvar att kolla upp vad som gäller. Punkt slut. Det faller helt på resenärens lott att informera sig om vad som gäller och det är i ärlighetens namn inte speciellt svårt idag heller. Det är rätt många länder man måste ha någon form av "visum" till, både Australien och USA har tex ESTA. Vi är lite bortskämda med Schengen och visumfrihet, men det är imho absolut ingen självklarhet.
 

Dr. Miles

Expert
Det är nog en av få fördelar att använda en resebyrå (manuell bokning på deras kontor) för de brukar att påminna kunden om eventuellt visumkrav på resmålet.
Påminnelse på en webbsida kan man missa lätt men om någon säger till en face-to-face är risken mindre att missa informationen. (däremot kan det hända att man glömmer att ansöka visum/ESTA dylikt ändå...)
 

NyfikenGrau

Medlem
Måste säga att jag är lite förvånad/besviken över de flestas inställning i den här tråden. Är det alltså för mycket begärt att bolaget under bokningsprocessen explicit ska upplysa om vad de själva kräver att få se vid incheckningen? Jag förstår inte på vilket sätt det är förvirrande eller onödigt?

Air Berlin och flera andra bolag har däremot inget emot att gödsla bokningsprocessen med färgglada blinkande erbjudanden om hotell och hyrbilar på destinationen, eller ännu värre, kräva att man både kryssar i att man inte vill ha någon reseförsäkring och att man trots detta har läst och förstått bokningssidans erbjudande om en sådan!

En rad info med kryssruta, det är allt som behövs för att minimera risken att sådana här tråkiga situationer uppstår. Jag tror nämligen situationen som beskrivs är betydligt vanligare än vad man först skulle kunna tro...som medveten resenär.

Och att fylla i ESTA för 5 pers kan ta en jäkla tid om man inte ens vet vad det är, googlar och får upp sajter som vill ha typ 100 USD per person. Skulle tippa på att det tog min far och mig typ 15 minuter (för 1 person) att först hitta rätt officiell sida, fylla i alla uppgifter samt betala (vilket var en nyhet även för mig att man behövde). Då visste jag ändå ungefär vad det var och att vi måste hamnat fel när vi såg de första avgifterna.

Whatever, det centrala för mig här är att det är bolaget som kräver att få se det vid incheckningen och då tycker jag det är väldigt logiskt att de uttryckligen upplyser om detta vid bokningsprocessen. Som sagt, motsvarande infotext finns redan för de som bokar biljetter till Ryssland, och detta är också något som kollas av AB vid incheckningen.
 
Måste säga att jag är lite förvånad/besviken över de flestas inställning i den här tråden. Är det alltså för mycket begärt att bolaget under bokningsprocessen explicit ska upplysa om vad de själva kräver att få se vid incheckningen? Jag förstår inte på vilket sätt det är förvirrande eller onödigt?

Air Berlin och flera andra bolag har däremot inget emot att gödsla bokningsprocessen med färgglada blinkande erbjudanden om hotell och hyrbilar på destinationen, eller ännu värre, kräva att man både kryssar i att man inte vill ha någon reseförsäkring och att man trots detta har läst och förstått bokningssidans erbjudande om en sådan!

En rad info med kryssruta, det är allt som behövs för att minimera risken att sådana här tråkiga situationer uppstår. Jag tror nämligen situationen som beskrivs är betydligt vanligare än vad man först skulle kunna tro...som medveten resenär.

Och att fylla i ESTA för 5 pers kan ta en jäkla tid om man inte ens vet vad det är, googlar och får upp sajter som vill ha typ 100 USD per person. Skulle tippa på att det tog min far och mig typ 15 minuter (för 1 person) att först hitta rätt officiell sida, fylla i alla uppgifter samt betala (vilket var en nyhet även för mig att man behövde). Då visste jag ändå ungefär vad det var och att vi måste hamnat fel när vi såg de första avgifterna.

Whatever, det centrala för mig här är att det är bolaget som kräver att få se det vid incheckningen och då tycker jag det är väldigt logiskt att de uttryckligen upplyser om detta vid bokningsprocessen. Som sagt, motsvarande infotext finns redan för de som bokar biljetter till Ryssland, och detta är också något som kollas av AB vid incheckningen.

För det första vet inte du eller vi om dom verkligen inte fått informationen men glömt, missat eller skitit att ta till sig den informationen. Men om jag till exempel reser med AF/KLM informerar dom detta direkt, dom säger till och med till om passen håller på att gå ut. Sen måste jag fråga hur du söker på nätet. Om jag skriver in ESTA så är de två första sökresultaten de officiella varav en på svenska.

För det andra "bolaget" kräver detta därför att USA kräver att alla har detta innan dom kliver på flygplanet annars får "bolaget" dryga böter och får själv utöver detta bekosta biljetten hem för resenärerna.

Man kan informera hur mycket som helst men det kommer alltid att finnas människor som inte vill ta eget ansvar och skylla sina missar på andra och gråta ut i media.
 

NyfikenGrau

Medlem
För det första vet inte du eller vi om dom verkligen inte fått informationen men glömt, missat eller skitit att ta till sig den informationen. Men om jag till exempel reser med AF/KLM informerar dom detta direkt, dom säger till och med till om passen håller på att gå ut. Sen måste jag fråga hur du söker på nätet. Om jag skriver in ESTA så är de två första sökresultaten de officiella varav en på svenska.

Absolut, men jag kan ju bara utgå ifrån vad som faktiskt står i artikeln. Det är sådant du nämner om AF/KL jag vill se mer av, OM det efterfrågas/kontrolleras redan vid incheckning/boarding etc. Sedan kan naturligtvis inte flygbolag åläggas att informera om valutor, Gula Febern och vad det nu kan vara, så länge det är saker de INTE kontrollerar själva vid t.ex. incheckning.

Om googling: Andra träffen jag får upp när jag söker på ESTA är den första på svenska och ligger på https://www.esta.us . Det var denna vi gick in på först och som är "falsk", men det upptäckte vi inte förrän det var dags för betalning, därav den extra tiden som gick åt.

För det andra "bolaget" kräver detta därför att USA kräver att alla har detta innan dom kliver på flygplanet annars får "bolaget" dryga böter och får själv utöver detta bekosta biljetten hem för resenärerna.

Jo det är ju självklart att bolagen inte kräver inresedokument för egen del, men jag tycker det är en självklarhet att de bör informera resenärer om vad som måste visas upp vid incheckning när de själva sköter denna. Som sagt, i fallet AB gör de ju det inför resor till Ryssland.
 

johhenrik

Medlem
Det är väl inget motsatsförhållande? Självklart bör bolagen ha den typen av info och självklart är man som resenär i slutändan själv skyldig att kolla upp all information. Jag kan väl tycka lite synd om familjen, men de har ju ingen annan än sig själva att skylla.
 
Toppen