Senaste nytt

S-klass genom Swiss = SAS PLUS?

Hej och välkommen till code share-landets problem. S hos LX blir nästan helt garanterat INTE S hos SAS. Att Expedia och andra inte förstår det beror nog mest på att INGEN verkar veta exakt hur bokningsklasser översätts.

Mitt råd är som vanligt: Undvik code share om du inte vet varför du måste boka det.

Jag bokade för att jag behövde åka och det är en tricky route, sen så hade det inte skadat att få lite extra miles men ingen big deal och inget som stör mig :)

Tack för hjälpen alla

Har du EBG kort kan du säkert ta upp bokningen på sas hemsida och välja plats i förväg eller?

Jag skulle misstänka att hans biljett är utfärdad på SWISS bokningsnummer. Då de ej använder Amadeus så går det inte att hitta bokningen på SAS hemsida.

Finns ändå sällan anledning att boka code share.

Men det finns. Vi bör komma ihåg ett par saker:
1. Många medlemmar här inne jobbar för rätt stora bolag med avtalspriser. Där har man ofta inget val och t.ex. om man har ett avtal med SAS måste man boka SAS och inte LH eller LX trots att dessa kan vara Operating Carriers. Nu gäller det inte i detta fall, men det finns väldigt bra skäl att det blir sådär. "Buyers' rules, not travellers' rules".
2. Jag kan alldeles för lite om ScaryTeam. Men en jämförelsen mellan Star A och OneWorld säger att detta är till stor del ett Star problem, och knappt något problem på OneWorld då OneWorld använder (oftast) "Marketing Carrier" medan "Star A" använder Operating Carrier.

Så jag hade "begränsat" problemet till Star A med några exempel från OneWorld är att inte boka BA code share inrikes med AA, men annars kommer jag inte på något annat större problem.

Det är OW som står ut skulle jag säga. ST har precis samma problem där en KLM flight på AF-stock ses som jordens avskum och tvärt om.

Jag hävdar dock fortfarande att de flesta fares tillåter de riktiga flightnummren om det är så att man får boka dem. Så att undvika code share om man inte vet varför man ska ha dem är fortfarande en bra regel imho. :)

Jag skulle misstänka att hans biljett är utfärdad på SWISS bokningsnummer. Då de ej använder Amadeus så går det inte att hitta bokningen på SAS hemsida.

Ordnade fram en Amadeus-kod från SWISS eftersom en del av resan genomförs av SK. Den funkar endast på checkmytrip.com och självfallet står det inte vilken bokningsklass det är där. På SAS hemsida, såklart, visas resan men inte heller där bokningsklassen.

Men det finns. Vi bör komma ihåg ett par saker:
1. Många medlemmar här inne jobbar för rätt stora bolag med avtalspriser. Där har man ofta inget val och t.ex. om man har ett avtal med SAS måste man boka SAS och inte LH eller LX trots att dessa kan vara Operating Carriers. Nu gäller det inte i detta fall, men det finns väldigt bra skäl att det blir sådär. "Buyers' rules, not travellers' rules".
2. Jag kan alldeles för lite om ScaryTeam. Men en jämförelsen mellan Star A och OneWorld säger att detta är till stor del ett Star problem, och knappt något problem på OneWorld då OneWorld använder (oftast) "Marketing Carrier" medan "Star A" använder Operating Carrier.

Så jag hade "begränsat" problemet till Star A med några exempel från OneWorld är att inte boka BA code share inrikes med AA, men annars kommer jag inte på något annat större problem.

Kan pitcha in och säga att när vi bokar resor för företaget så gäller mer eller mindre bekvämlighet. Hellre att det är 1:15 connection än 6:30 connection, t.ex.

Visst är det kul med poängintjäning men det är ingen "Make-it-or-break-it" för mig och jag och även företaget jag jobbar för värderar tid betydligt mer :)

But each to their own.

Toppen