Senaste nytt

Sökes: Star Alliance award i business till Australien/Nya Zeeland hösten 2019

2. Hur hårda är Tallinn med att enbart göra 1 byte i Asien på väg till Australien?

Läs i tråden med bokade bonusresor så ser du att de inte är så hårda längre och flera personer har fått till flera stop. Skriver på telefonen så för krångligt att länka just nu men den ligger under Övriga flygbolag-gruppen.
 
Eftersom SYD och AKL ligger så långt bort så spelar routing inte så stor roll om man bara byter en gång, är ingen större skillnad på dessa heller, men reglerna tillåter väl inte routing via US

2 segment path:
ARN LAX 324° (NW) 318° (NW) 5,521 mi
LAX AKL 228° (SW) 216° (SW) 6,504 mi
12,025 mi
3 segment path:
AKL SIN 283° (W) 263° (W) 5,225 mi
SIN DME 327° (NW) 327° (NW) 5,217 mi
DME ARN 300° (NW) 289° (W) 796 mi
11,238 mi
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Fast det blir ju lite missvisande om du bara tar upp de som exempel och jämför med FRA.

GOT-ARN-BKK-SYD: 10 066 miles
GOT-ARN-DME-SIN-SYD: 10 166 miles
GOT-CPH-NRT-SYD: 10 415 miles

www.gcmap.com

Edit: 2:a på bollen

Sen skall väl tilläggas att det inte går att flyga med Star Alliance GOT-CPH-NRT-SYD, då enbart JAL flyger NRT-SYD så du måste byta till Haneda alt. flyga direkt till HND men då kan du inte flyga från CPH så då blir rutten GOT-FRA-HND-SYD = 11 217 miles jämfört med GOT-ARN-BKK-SYD = 10 066 alltså en omväg på 1151 miles = 184,4 mil = avståndet Stockholm-Dubrovnik.

Om du skall flyga via Japan så blir alltså ett flygplatsbyte i Tokyo kortaste rutten.
 
Eftersom SYD och AKL ligger så långt bort så spelar routing inte så stor roll om man bara byter en gång, är ingen större skillnad på dessa heller, men reglerna tillåter väl inte routing via US

2 segment path:
ARN LAX 324° (NW) 318° (NW) 5,521 mi
LAX AKL 228° (SW) 216° (SW) 6,504 mi
12,025 mi
3 segment path:
AKL SIN 283° (W) 263° (W) 5,225 mi
SIN DME 327° (NW) 327° (NW) 5,217 mi
DME ARN 300° (NW) 289° (W) 796 mi
11,238 mi

Faktiskt, du passerar inte någon dyrare zon då "Pacific" är den dyraste zonen fast med den där regeln "most reasonable routing" verkar SAS kunna hitta på lite vad de tycker är lämpligt. T.ex. så var de under en period i år restrektiva med byten i Asien och hävdade att det var "most reasonable routing" och nu verkar de släppt på detta. De nya Ultra Long-Haul flighterna gör att helt plötsligt så når du Auckland och Sydney på ett stopp i Nord Amerika.

Observera att SIN-DME-ARN räknas som ett segment i Amadeus iaf. om det nu har någon betydelse för SAS när de gör bokningen.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus
Sen skall väl tilläggas att det inte går att flyga med Star Alliance GOT-CPH-NRT-SYD, då enbart JAL flyger NRT-SYD så du måste byta till Haneda alt. flyga direkt till HND men då kan du inte flyga från CPH så då blir rutten GOT-FRA-HND-SYD = 11 217 miles jämfört med GOT-ARN-BKK-SYD = 10 066 alltså en omväg på 1151 miles = 184,4 mil = avståndet Stockholm-Dubrovnik.

Om du skall flyga via Japan så blir alltså ett flygplatsbyte i Tokyo kortaste rutten.
Helt rätt men Air New Zealand flyger t.ex. från Narita till Auckland. Diskussionen handlar dock om att det inte behöver vara en rejäl omväg i miles att flyga via Tokyo på väg till Australien/Nya Zealand, precis som @ekf skrev i sitt inlägg.
 
Toppen