Senaste nytt

[Sökes]Award till solen i juni/juli - 4 PAX

Gizmokvack

Medlem
BAKGRUND

Jag hade bokat min allra första award efter tips här på forumet för ett tag sedan om god tillgång på platser med Turkish till Mauritius. Resan skulle gått 26 juni från Göteborg och hemresa en vecka senare. Fick ett tråkigt SMS om cancelled för två veckor sedan. Resan var borta från Turkish officiella hemsida men dök tillbaka efter några dagar igen. Ringt Turkish totalt 5 ggr, 4 gånger säger de att endast min ”booking agency” kan röra biljetterna. De hävdar dock att det inte måste finnas några award utan jag är fri att boka om till vilket flyg jag vill eftersom det var de som cancelled”. Vid samtal 2 av 5 till Turkish sa hon även att de kan ändra om de får skriftligt att min egna booking agency refuse to rebook. Det funkade dock tyvärr inte i praktiken.

SAS har jag ringt 8 ggr och samtliga påstår att de endast kan boka om till nya award (vilket såklart är slut). Två veckor har gått idag sedan jag mottog sms och enligt SAS kommer de ikväll att avbokas och jag får tillbaka poäng, skatter och 2 voucher.

RESMÅL

Jag har sökt som en tok efter nya biljetter till Mauritius. Endast en resa från Arlanda med Ethiopian Airlines hittad (29 juni) men då inga returbiljetter. Jag har sökt vidare timtals till Seychellerna och Kapstaden men jag hittar ingenting (massa ekonomi, men inte business).

Jag förstår att det ser mörkt ut men söker tips på resmål där det brukas släppas extrabiljetter.
Har väl egentligen följande krav:
  • 4 personer
  • Minst det långa benet i business
  • Utanför europa
  • Sol och bad
Avslutningsvis, den fina mallen.

· Varifrån vill du börja din resa?
Göteborg i första hand. Annars allt söker om Arlanda (inklusive Arlanda förstås).
· Var är din destination?
Mauritius? Seychellerna? Sydafrika? Maldiverna? Sydamerika? Öppen för förslag.
· När vill/behöver du resa ut?
Helst vecka 26, annars när som helst efter 19 juni.
· När vill/behöver du komma hem?
Senast mitten av juli
· Hur länge vill du vara borta?
En vecka (6-9 dagar)
· Hur många personer som skall resa?
4 personer (2 vuxna + 2 barn)
· I vilken kabinklass?
Business
· Med vilka flygbolag vill du flyga med?
Drömmer om A380 men den kan få vänta.
· Vad är din budget? (per person)
500k poäng + 2 voucher
· Vad är det viktigaste för dig?
Tryggt resmål
· Vill du stanna annanstans utöver destinationen?
Nej

BAKGRUND

Jag hade bokat min allra första award efter tips här på forumet för ett tag sedan om god tillgång på platser med Turkish till Mauritius. Resan skulle gått 26 juni från Göteborg och hemresa en vecka senare. Fick ett tråkigt SMS om cancelled för två veckor sedan. Resan var borta från Turkish officiella hemsida men dök tillbaka efter några dagar igen. Ringt Turkish totalt 5 ggr, 4 gånger säger de att endast min ”booking agency” kan röra biljetterna. De hävdar dock att det inte måste finnas några award utan jag är fri att boka om till vilket flyg jag vill eftersom det var de som cancelled”. Vid samtal 2 av 5 till Turkish sa hon även att de kan ändra om de får skriftligt att min egna booking agency refuse to rebook. Det funkade dock tyvärr inte i praktiken.

SAS har jag ringt 8 ggr och samtliga påstår att de endast kan boka om till nya award (vilket såklart är slut). Två veckor har gått idag sedan jag mottog sms och enligt SAS kommer de ikväll att avbokas och jag får tillbaka poäng, skatter och 2 voucher.

RESMÅL

Jag har sökt som en tok efter nya biljetter till Mauritius. Endast en resa från Arlanda med Ethiopian Airlines hittad (29 juni) men då inga returbiljetter. Jag har sökt vidare timtals till Seychellerna och Kapstaden men jag hittar ingenting (massa ekonomi, men inte business).

Jag förstår att det ser mörkt ut men söker tips på resmål där det brukas släppas extrabiljetter.
Har väl egentligen följande krav:
  • 4 personer
  • Minst det långa benet i business
  • Utanför europa
  • Sol och bad
Avslutningsvis, den fina mallen.

· Varifrån vill du börja din resa?
Göteborg i första hand. Annars allt söker om Arlanda (inklusive Arlanda förstås).
· Var är din destination?
Mauritius? Seychellerna? Sydafrika? Maldiverna? Sydamerika? Öppen för förslag.
· När vill/behöver du resa ut?
Helst vecka 26, annars när som helst efter 19 juni.
· När vill/behöver du komma hem?
Senast mitten av juli
· Hur länge vill du vara borta?
En vecka (6-9 dagar)
· Hur många personer som skall resa?
4 personer (2 vuxna + 2 barn)
· I vilken kabinklass?
Business
· Med vilka flygbolag vill du flyga med?
Drömmer om A380 men den kan få vänta.
· Vad är din budget? (per person)
500k poäng + 2 voucher
· Vad är det viktigaste för dig?
Tryggt resmål
· Vill du stanna annanstans utöver destinationen?
Nej

Går det att planera någonting i resväg så långt fram just nu? Nej.

Om vi talar om resor under sommaren 2022 går det utmärkt att planera nu. Vi har själva hela året utstakat, sen måste man hålla förväntningar på att "tack vi kom iväg" :)

Sydafrika i juni...nja.. Inte sol och bad. Det är vinterhalvår. Ställen som är relativt enkelt att hitta fyra platser med:
Thailand (BKK och HKT) öppet
Vietnam (SGN och HAN) öppnar
Malaysia (KUL) öppnar
Mexiko (CUN) öppet. Finns en del varianter både via Kanada, Lissabon och Turkish
Brasilien (GRU) öppet. Finns en del med Swiss/Lufthansa, men även TAP via Portugal och Turkish
Sen har du hela USAs östkust som är magisk på sommaren från Maine till Florida

Mauritius, Seychellerna och Maldiverna är svåra att hitta plats då det finns så få alternativ. Kanske Maldiverna via BKK eller SIN kan gå, men det är långt med två barn (ålder framgår inte).

A380 är det numera bara Singapore Airlines och kanske ANA av Star Alliance-bolagen som har kvar, så den ballongen behöver jag pysa direkt.

Om vi talar om resor under sommaren 2022 går det utmärkt att planera nu. Vi har själva hela året utstakat, sen måste man hålla förväntningar på att "tack vi kom iväg" :)
Stämmer fint, vi talar om 2022.

Sydafrika i juni...nja.. Inte sol och bad. Det är vinterhalvår.
Du har rätt (tvivlade såklart aldrig). Läste en resguide för några månader sedan som skrev att man kan åka året runt. Kollade nu genomsnittstemperaturen som visade 16-17 grader. Det behöver man ju inte flyga halva jordklotet för när man har här hemma...

Ställen som är relativt enkelt att hitta fyra platser med:
Thailand (BKK och HKT) öppet
Vietnam (SGN och HAN) öppnar
Malaysia (KUL) öppnar
Mexiko (CUN) öppet. Finns en del varianter både via Kanada, Lissabon och Turkish
Brasilien (GRU) öppet. Finns en del med Swiss/Lufthansa, men även TAP via Portugal och Turkish
Sen har du hela USAs östkust som är magisk på sommaren från Maine till Florida
Tusen tack. Inte varit på någon av ovanstående resmål. Nämnde dem för min fru som svarade med: Anledningen till att jag var sugen på Mauritius är att jag har läst att de inte har några farliga djur.
Spontant känns väl Vietnam eller Mexiko närmast till hands. Jag ska sätta igång och söka imorgon. Är det fortfarande United först och därefter kolla med SAS egna sökning om den finns där? Och slutligen ringa till dem för att boka?

Mauritius, Seychellerna och Maldiverna är svåra att hitta plats då det finns så få alternativ. Kanske Maldiverna via BKK eller SIN kan gå, men det är långt med två barn (ålder framgår inte).

A380 är det numera bara Singapore Airlines och kanske ANA av Star Alliance-bolagen som har kvar, så den ballongen behöver jag pysa direkt.
Det känns tyvärr lite väl långt. De är ganska stora, 10 och 8 år, så de klarar sig fint men vi har även yngre barn som vi lämnar hemma till barnvakt. Därför kan vi bara vara borta runt en vecka och då känns det ovärt att flyga via SIN tänker jag.

Är det fortfarande United först och därefter kolla med SAS egna sökning om den finns där? Och slutligen ringa till dem för att boka?.

Star alliance på SAS hemsida är öppen igen, annars kan Awardfares vara ett bra alternativ att köpa en månad och gå bananas. Lite mer avancerad filtrering där.

Återkoppling.

Min returresa dök helt plötsligt upp igen hos SAS. Jag ringde in och bokade upp den på samma biljett. Biljetten är alltså nu utformad som en trasig utresa och en komplett hemresa.
Efter @Senator s tips om andra resmål har jag kikat på södra Vietnam och såg att det fanns relativt god tillgång med biljetter dit så jag kommer att hålla utkik efter en utresa och i första hand ta mig till MRU och skulle inget dyka upp väljer jag andra godbitar ur Senators lista med kort varsel.

Tack för guidning!

Toppen