Senaste nytt

Söker sol semester 2024/25 Eurobonus resa.

eddo

Medlem
Nu blir det OT men jag skulle ändå vilja tillägga att det måste vara ok att fråga dessa frågor - varför finns mallen för denna typ av trådar ens isåfall? Många här sitter på oändlig kunskap och letar roliga routings som de själva aldrig åker på till slut.

Vi är jävligt bra på att gatekeepa saker som man själv inte har nytta av på det här forumet, varför inte dela med sig? Är inte det vad ett forum är till för? Trådstarten må vara klumpig, men va fan? Det räcker väl med att ge tips som @eddo gör? Ingen har bett dig att lägga tid på att leta specifika resor för just trådskaparen? Tror absolut ingen förväntar sig att folk på forumet ska agera resebyråer "gratis", men att skriva två rader med tips på routings som man upptäckt är fan inte mycket begärt.

Jag sitter själv och letar resor till samma destination som trådskaparen och har spenderat säkert 10h på att försöka hitta bra resor, har ännu inte hittat något, men ifall jag hade gjort det så hade jag delat med mig av detta i tråden då någon uppenbarligen skulle ha nytta av den informationen jag samlat på mig. Därför försöker jag dra ut tipsen från t ex @palmen som hintade om något.

Klart man kan fråga om hjälp, det handlar om på vilket sätt du gör det.
Varför mallen finns om du frågar mig så är det för liknande frågeställningar, men när det är det första man tar till för man ORKAR inte lära sig hur man bokar en resa då tycker jag den används på fel sätt.
Det ska vara en sista utväg, "Jag har sökt på det här sättet, jag har kollat i dom här kanalerna men jag kan inte hitta någonting" då kan man slänga upp en förfrågan.
Att skicka upp en mall med "Här, boka en resa åt mig 'Chatflights-Jr.' jag vill inte betala för det men jag vill gärna ha tjänsten" då tröttnar jag iaf.
Visst jag kan läsa och gå vidare med mitt liv, och det har jag gjort tusentals gånger, men nu tröttnade jag.

Jag anser helt enkelt att man får fan lägga ner lite jävla energi själv innan man ber om allt på ett silverfat, funkar ju uppenbarligen för jättemånga, men inte alla.

Det är arrogansen i det hela jag stör mig på, inte frågan i sig.
Tycker att ni båda har bra poänger. Visst, att visa att man åtminstone försökt lite själv innan man ber om hjälp kan väl vara rimligt. Annars kan man betala någon av alla resebyråer för att lösa bokningen som du säger @Rickard_O . Håller med om att det ibland nästan blir lite respektlöst att förvänta sig att andra ska lägga ned tid och lösa ens problem. Å andra sidan är det ju valfritt att hjälpa till och som nu hade jag inget emot att lägga en minut på att skriva ett inlägg med tips då jag ändå redan råkar ha lagt ned tiden att söka på destinationer i området som efterfrågas.

Så, vi kan väl låta folk fråga och är man inte intresserad av att läsa eller bidra med tips så scrollar man vidare. Och så får man kanske räkna med lite kritik ibland om man inte lagt ned något jobb själv innan man frågar. :)
 

MeddanSwe

Medlem
Finns hur mycket som helst till MEX tex. De flesta Lufthansa destinationer går att hitta med dessa sökningar.
Missade att det frågades om Mexiko - trodde det var Asien only. Tack!

Klart man kan fråga om hjälp, det handlar om på vilket sätt du gör det.
Varför mallen finns om du frågar mig så är det för liknande frågeställningar, men när det är det första man tar till för man ORKAR inte lära sig hur man bokar en resa då tycker jag den används på fel sätt.
Det ska vara en sista utväg, "Jag har sökt på det här sättet, jag har kollat i dom här kanalerna men jag kan inte hitta någonting" då kan man slänga upp en förfrågan.
Att skicka upp en mall med "Här, boka en resa åt mig 'Chatflights-Jr.' jag vill inte betala för det men jag vill gärna ha tjänsten" då tröttnar jag iaf.
Visst jag kan läsa och gå vidare med mitt liv, och det har jag gjort tusentals gånger, men nu tröttnade jag.

Jag anser helt enkelt att man får fan lägga ner lite jävla energi själv innan man ber om allt på ett silverfat, funkar ju uppenbarligen för jättemånga, men inte alla.

Det är arrogansen i det hela jag stör mig på, inte frågan i sig.
Förstår vart du kommer ifrån och det är absolut klumpigt skrivet som sagt av trådskaparen. Problemet är att andra "sökes"-trådar har fått liknande kritik trots att trådskaparen har gjort ett grovjobb utifrån dennes kunskap, men inte utifrån din och min. Jag friar hellre än fäller och läser det som att trådskaparen i det här fallet ändå försökt söka lite själv men inte kunnat hitta något som ger honom en ledtråd på vad som funkar/inte funkar. Du och jag hade kanske inte gett upp i det läget och startat en tråd och bett om hjälp utan gnetat på tills fingrarna blöder, men vissa tycker nog att de har gjort allt i sin makt.

Att hitta och boka bonusresor är tyvärr ingen rättighet - men med den kunskap som finns på forumet gör det livet bra mycket enklare. Ser hellre att de som är på detta forum hittar de bästa resorna än andra "outsiders". Oavsett - ville bara lyfta att dessa trådar får ta emot onödigt mycket skit ibland.
 

Rickard_O

Medlem
Missade att det frågades om Mexiko - trodde det var Asien only. Tack!


Förstår vart du kommer ifrån och det är absolut klumpigt skrivet som sagt av trådskaparen. Problemet är att andra "sökes"-trådar har fått liknande kritik trots att trådskaparen har gjort ett grovjobb utifrån dennes kunskap, men inte utifrån din och min. Jag friar hellre än fäller och läser det som att trådskaparen i det här fallet ändå försökt söka lite själv men inte kunnat hitta något som ger honom en ledtråd på vad som funkar/inte funkar. Du och jag hade kanske inte gett upp i det läget och startat en tråd och bett om hjälp utan gnetat på tills fingrarna blöder, men vissa tycker nog att de har gjort allt i sin makt.

Att hitta och boka bonusresor är tyvärr ingen rättighet - men med den kunskap som finns på forumet gör det livet bra mycket enklare. Ser hellre att de som är på detta forum hittar de bästa resorna än andra "outsiders". Oavsett - ville bara lyfta att dessa trådar får ta emot onödigt mycket skit ibland.
Ja alla tycker vi ju olika, du tycker dom får onödigt mycket skit det tycker jag definitivt inte.
Tycker jag sällan se någon få speciellt mycket mothugg, hänt ett par ggr, sen är de ju vanligare att folk ställer frågan "Vad har du själv hittat?" eller "Har du sökt något själv?" vilket är helt legitima frågor.

Folk kan skylla på alla möjliga grejer varför JUST DOM inte har hunnit eller kunnat söka resor, som att ingen annan på forumet har ett liv utanför.
På samma sätt som jag har städhjälp hemma för jag inte pallar städa så betalar jag ju för den, jag ber ju inte mina grannar fixa det åt mig, finns exakt likadana tjänster för flyg/bonusresor.
Är det en dålig liknelse? Ja kanske må så vara, men du förstår poängen.

Ja jag känner mig rätt nöjd, om du vill fortsätta diskussionen kan du alltid PM'a mig ;)
 

Philip G

Medlem
Personligen är jag ORIMLIGT sugen på denna... Men vi körde Cancun istället så denna är free for all - det ni behöver göra är att hitta hemresa när den väl släpps!

1704379110673.png
 

eddo

Medlem
Personligen är jag ORIMLIGT sugen på denna... Men vi körde Cancun istället så denna är free for all - det ni behöver göra är att hitta hemresa när den väl släpps!

Visa bifogad bild 148996
Också varit sugen på den! Men valde en lite omständigare rutt på grund av den högre poängkostnaden till Filippinerna, är inte heller så sågen på att stanna där och det var ont om award connections vidare. Motiverar den längre/omständigare rutten med att lägre flygtid = hinner dricka mer champagne. ;)
 

ZZZebra

Medlem
Börja med att boka utresan för att sedan lägga till hemresan.

Ett exempel:

1704647785398.png



Lägger man sedan till ARN-FRA så blir utresan komplett.

1704647847777.png


I skrivande stund finns det tre biljetter på både korta och långa benen i Business.

Till nordamerika så kommer det att gå 130.000 poäng per person, med en Amex 2-4-1 så blir det totalt 260.000 poäng för tre personer när man även lagt till hemresan (som kommer att kräva 3 * 150 kr i ombokningsavgift).

Men som sagt, det är lite tidigt för att boka hemresa om man skall vara där i 14 dagar.
 
Så det du säger är att din tid är viktigare än alla andras så dom ska göra jobbet åt dig?
Du har ju inte ens försökt uppenbarligen och förlitar dig på att andra ska göra jobbet åt dig och sen får man inte kritisera? :D
Varit medlem i snart 9 år och har inte lyckats läsa dom väsentligaste trådarna i forumet om hur man hittar resor.

Det finns betaltjänster för sånt här om man själv inte orkar göra grovjobbet.

Du ville inte ha någon otrevlig kommentar, men nu fick du det ändå, grattis!
Toppen, tack för din input. Den är jätte värdefull !!

Det mesta går väl att lära sig på internet såklart. Men kan du förklara för mig varför denna mallen finns här på forumet, och har lagts upp som just en mall att använda när man skall fråga efter resor ??!!! Det lär du veta, du verkar ju vara en helt fantastisk människa! :)

Klart man kan fråga om hjälp, det handlar om på vilket sätt du gör det.
Varför mallen finns om du frågar mig så är det för liknande frågeställningar, men när det är det första man tar till för man ORKAR inte lära sig hur man bokar en resa då tycker jag den används på fel sätt.
Det ska vara en sista utväg, "Jag har sökt på det här sättet, jag har kollat i dom här kanalerna men jag kan inte hitta någonting" då kan man slänga upp en förfrågan.
Att skicka upp en mall med "Här, boka en resa åt mig 'Chatflights-Jr.' jag vill inte betala för det men jag vill gärna ha tjänsten" då tröttnar jag iaf.
Visst jag kan läsa och gå vidare med mitt liv, och det har jag gjort tusentals gånger, men nu tröttnade jag.

Jag anser helt enkelt att man får fan lägga ner lite jävla energi själv innan man ber om allt på ett silverfat, funkar ju uppenbarligen för jättemånga, men inte alla.

Det är arrogansen i det hela jag stör mig på, inte frågan i sig.
Härligt, men då är detta ditt forum du bestämmer vad det skall användas till ?? För jag fattar inte hur du ens orkar lägga tiden att skriva 2 svar i mitt inlägg dom du redan från rubriken kunde valt att gå vidare från?? Och har jag skrivit att jag inte ORKAR ??! Jag använder forumet till vad många tycker det är till för, be om hjälp !! Struntar faktiskt i din åsikt, och tycker bara det är sorligt att du tar dig tid och skriva om jag skall vara ärlig.

Börja med att boka utresan för att sedan lägga till hemresan.

Ett exempel:

Visa bifogad bild 149094


Lägger man sedan till ARN-FRA så blir utresan komplett.

Visa bifogad bild 149095

I skrivande stund finns det tre biljetter på både korta och långa benen i Business.

Till nordamerika så kommer det att gå 130.000 poäng per person, med en Amex 2-4-1 så blir det totalt 260.000 poäng för tre personer när man även lagt till hemresan (som kommer att kräva 3 * 150 kr i ombokningsavgift).

Men som sagt, det är lite tidigt för att boka hemresa om man skall vara där i 14 dagar.
Tack! Detta blir nog resan vi ska försöka få tag i. Ska bara se om jag kan ha ismagen och vänta på hemresan eller om jag behöver boka utresan först..
 

Rickard_O

Medlem
Toppen, tack för din input. Den är jätte värdefull !!

Det mesta går väl att lära sig på internet såklart. Men kan du förklara för mig varför denna mallen finns här på forumet, och har lagts upp som just en mall att använda när man skall fråga efter resor ??!!! Det lär du veta, du verkar ju vara en helt fantastisk människa! :)


Härligt, men då är detta ditt forum du bestämmer vad det skall användas till ?? För jag fattar inte hur du ens orkar lägga tiden att skriva 2 svar i mitt inlägg dom du redan från rubriken kunde valt att gå vidare från?? Och har jag skrivit att jag inte ORKAR ??! Jag använder forumet till vad många tycker det är till för, be om hjälp !! Struntar faktiskt i din åsikt, och tycker bara det är sorligt att du tar dig tid och skriva om jag skall vara ärlig.

På din första fråga finns mitt svar i ditt andra citerade inlägg från mig.
Och tack för din komplimang, uppskattas verkligen! <3

Nej jag bestämmer inte vad forumet ska användas till, jag uttryckte enbart en åsikt vad jag anser.

Nej du skrev uttryckligen inte att du inte orkar, det var en tolkning, men förklara gärna va det är som håller dig från att läsa på om hur man går tillväga? Jag väntar med spänning på det svaret!

Tråkigt att du känner så, nu ska jag gå och reflektera över vad jag kan göra annorlunda för att inte vara sorglig!
 
Toppen