famhanssons
Medlem
Anekdotiskt men dock en enskild beskrivning
Sondmat i handbagaget?
Sön 8 jan 2012 13:20#7
Det går jättebra att ta med sondmat på flyget i handbagaget men man måste höra av sig till flygbolaget innan så att de skriver ut ett intyg om att det är ok och hur mycket extra vikt det blir som man tar med sig.
Vi flög till Turkiet i somras och då hade vi hela veckans sondmat i handbagage. Blev MYCKET att bära på men eftersom hon inte får i sig mat på annat sätt så var vi livrädda att bagaget skulle försvinna på vägen, så att bära med sig allt kändes säkrast! Det enda som man skulle tänka på är att varje handbagage helst bara ska väga max 5 kg så vi fick dela upp det på flera väskor (är en säkerhets grej).
Vi kontaktade flygbolaget vi skulle åka med och berättade hur mycket mat vi behövde ha med och hur mycket extra vikt det blir, plus ett intyg för att få ha matpump igång på flygningen. Fick ett intyg direkt via mail som vi bara visade upp vid incheckningarna och säkerhetskontrollen.
Här återger du väldigt tydligt vilket problem jag beskriver. Jag undrar om detta faktiskt är personen jag frågar kring. Vid detta tillfälle reste hela släkten för att kunna dela upp maten. Hennes önskan är att kunna resa på tu man hand med sin pojkvän. Det gör det hela lite besvärlig med den vikten som handbagage.