Senaste nytt

Söker Kontaktperson hos SAS för hjälp till sjuk person

Anekdotiskt men dock en enskild beskrivning
Sondmat i handbagaget?
Sön 8 jan 2012 13:20#7
Det går jättebra att ta med sondmat på flyget i handbagaget men man måste höra av sig till flygbolaget innan så att de skriver ut ett intyg om att det är ok och hur mycket extra vikt det blir som man tar med sig.
Vi flög till Turkiet i somras och då hade vi hela veckans sondmat i handbagage. Blev MYCKET att bära på men eftersom hon inte får i sig mat på annat sätt så var vi livrädda att bagaget skulle försvinna på vägen, så att bära med sig allt kändes säkrast! Det enda som man skulle tänka på är att varje handbagage helst bara ska väga max 5 kg så vi fick dela upp det på flera väskor (är en säkerhets grej).
Vi kontaktade flygbolaget vi skulle åka med och berättade hur mycket mat vi behövde ha med och hur mycket extra vikt det blir, plus ett intyg för att få ha matpump igång på flygningen. Fick ett intyg direkt via mail som vi bara visade upp vid incheckningarna och säkerhetskontrollen.

Här återger du väldigt tydligt vilket problem jag beskriver. Jag undrar om detta faktiskt är personen jag frågar kring. Vid detta tillfälle reste hela släkten för att kunna dela upp maten. Hennes önskan är att kunna resa på tu man hand med sin pojkvän. Det gör det hela lite besvärlig med den vikten som handbagage.

Här återger du väldigt tydligt vilket problem jag beskriver. Jag undrar om detta faktiskt är personen jag frågar kring. Vid detta tillfälle reste hela släkten för att kunna dela upp maten. Hennes önskan är att kunna resa på tu man hand med sin pojkvän. Det gör det hela lite besvärlig med den vikten som handbagage.
Börja med att ringa SAS medical. Skulle de krångla prata med patientföreningen om hur de brukar göra. Återkoppla gärna i tråden.

Det här öppnar ju onekligen upp för oseriösa "ISIS"-läkare att skriva intyg för att sedan låta någon ta med sig obegränsade mängder flytande sprängämne eller annat. Hur kontrolleras innehållet i sådana här fall?

I prkatiken tror jag det är enklast att dela upp maten i två kylväskor (2x20 kg mat) samt i två handbagage (2x4 kg mat). Kombinera det med backup-plan = läkarintyg + recept att hämta ut mat på apotek/sjukhus.

http://nutricia.se/produkter/kritisk-och-understoedjande-vard/nutrison/fragor-och-svar
Nutrison - Patienten ska ut och resa, vad ska jag tänka på?
Tips inför resa
- Se till att sondnäringen räcker för hela resan:

• www.nutricia.com, under "Local sites", finns information om vilka produkter som finns i sortiment i länder utanför Sverige och vem man kan kontakta för att få reda på vilka uttagsrutiner som gäller
  • Om man väljer att ta med sondnäring själv kan det vara bra att tänka på följande:
    - Det går bra att resa med Nutrison sondmatningspåsar som vanligt bagage. Det kan då vara bra att packa dem i en väska med hård utsida för att minska risken för påfrestning eller att påsarna går sönder.
    - Man kan också be flygbolaget om specialleverans
    - Alternativ till Nutrison i packpåse är att använda Nutrison Powder som man blandar till själv med vatten på plats i Flocare Container. Detta gör att man slipper släpa på vätska utan bara själva näringen.
- Se till att ta med tillräckligt med aggregat och andra tillbehör som kan tänkas behövas.

European Civil Aviation Handbook: Part I. Regulations and Directives - Transport
Förordning 1107/2006
EUR-Lex - 32006R1107 - EN - EUR-Lex
"(4)
In order to give disabled persons and persons with reduced mobility opportunities for air travel comparable to those of other citizens, assistance to meet their particular needs should be provided at the airport as well as on board aircraft, by employing the necessary staff and equipment. In the interests of social inclusion, the persons concerned should receive this assistance without additional charge."
"Article 2
Definitions
For the purposes of this Regulation the following definitions shall apply:
(a)‘disabled person’ or ‘person with reduced mobility’ means any person whose mobility when using transport is reduced due to any physical disability (sensory or locomotor, permanent or temporary), intellectual disability or impairment, or any other cause of disability, or age, and whose situation needs appropriate attention and the adaptation to his or her particular needs of the service made available to all passengers;"
"ANNEX II
Assistance by air carriers
Carriage of recognised assistance dogs in the cabin, subject to national regulations.
In addition to medical equipment, transport of up to two pieces of mobility equipment per disabled person or person with reduced mobility, including electric wheelchairs (subject to advance warning of 48 hours and to possible limitations of space on board the aircraft, and subject to the application of relevant legislation concerning dangerous goods."
Tolkning 2012
EUR-Lex - l24132 - EN - EUR-Lex samt
http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/prm/2012-06-11-swd-2012-171_en.pdf

Enligt vilken lag får man ta med sig obegränsat med medicin? Att det inte är förbjudet som tandkräm över 100ml är inte samma sak som att operatören behöver acceptera det. Jag skulle inte förlita mig på det.
Det är ganska starka rättigheter som vi medborgare har. Att det pågår epidemi av faktaresistenta personal gör visserligen att det kan bli motstånd, men det måste man ta sig igenom.
http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/prm/2012-06-11-swd-2012-171_en.pdf
"The Regulation recognises that disabled persons and persons with reduced mobility may need additional support in order to allow them to travel. Given the broad spectrum of passengers the legislation seeks to cover, there is no definition of medical equipment or the quantity of such items that may be carried (in contrast to mobility equipment, which is limited to two items). The circumstances of each request to carry such items should be considered on its individual merits taking into consideration the needs of the passenger.

Distinctions can be made between situations where a disabled person or person with reduced mobility needs an additional luggage allowance for medical equipment, and a passenger, who may also be a disabled person or a person with reduced mobility, who is carrying extra regular luggage for which a charge may be made.

(a) Information

Under Article 4(3) air carriers shall make passengers aware of the safety rules they apply and of any restrictions they may impose. All relevant information has to be in accessible formats and made publicly available free of charge, to minimise situations where disabled persons and persons with reduced mobility may be denied boarding due to a lack of preparation. Even where these passengers are not aware of any restrictions and do not prepare appropriately, air carriers have to endeavour to provide any necessary assistance.

Where a reservation or transportation is refused, Article 4(4) obliges the carrier to inform the passengers immediately of the reasons for that refusal. Furthermore, when requested to do so, the carrier must provide the passenger with a clear, written explanation as to the grounds for the refusal within 5 working days - with specific reference to the national, EU or international law applicable to the individual case. Non-specific answers will not be considered compliant with the Regulation
. "

Man får ju faktiskt bestämma sig om det är värt risken att skicka väskan som bagage eller inte. Den kan komma bort men risken är väldigt liten. Vill man inte ta risken så återstår allt som handbagage eller att inte flyga. Ett bra tips är att ringa till säkerhetskontrollen på Arlanda. Jag har gjort det ett par gånger och de var väldigt trevliga och hjälpsamma. De har stor erfarenhet och kan även säkert komma med tips

Har för mig att jag ringde till Swedavia på Arlanda som kopplade mig vidare. Du kan prova numret 010-109 10 00.

EDIT: Jag ringde precis Swedavia och de kopplar inte längre vidare till säkerhetsavdelningen. Enligt personen jag pratade med är det inga problem om man har läkarintyg. Han påpekade också att det gäller samma regler inom hela EU. Jag vet ju hur idiotiska de är på flygplatsen UK och Frankrike så kan tänka mig att man där kollas lite extra. Som vanligt ett måste att ha läkarintyget på engelska!

Toppen