Senaste nytt

Söker konkreta förslag till bröllopsresa sept 2021

Senator

Moderator
Kroatien och Hilton Imperial Dubrovnik är mitt tips. Hyr bil och besök både Bosnien och Montenegro. Hur romantiskt som helst :)

Jag gillar också det hotellet och staden. Nackdelen är avsaknad av utomhuspool samt att stranden man åker till är både långt borta och inte särskilt bekväm om man inte vill ha hyrbil. Men helt klart ett grym stad och grymt hotell!
 
Nackdelen är avsaknad av utomhuspool samt att stranden man åker till är både långt borta

Nej det är väl bara att gå igenom gamla stan till den här beachen?
b974de4ecb93de325f773e5bac833884.jpg
 

FilipJ

Medlem
Många bra tips och konkreta förslag - mycket uppskattat! I och med att det finns några frågor vill jag bara svara på dessa:
- Hotellbudget är runt 15-20, jag skulle vara ganska nöjd med att resan totalt skulle kosta runt som mest ~35k. Beroende på land, kan man säga lite. Ändrar detta förslag kring t ex Amalfikusten?
- Flera resmål i resan känns resan för kort för. Men att hyra bil ökar ju flexibiliteten, funderar på den.
- Arabländerna går bort.
 

Thornado

Medlem
  • När vill/behöver du resa ut? 20 sept sharp

En sista minuten (boka 14 dagar innan) med Lufthansa F till MEX

vet inte om jag skulle baserar min bröllopsresa på humöret till Lufthansa Revenue Management

Framförallt när det är 20 sept sharp som gäller för utresa så känns det helt klart för riskabelt att lägga alla ägg i en LH F-awardkorg. Under förutsättning att det går att boka allt flyg och boende flexibelt/återbetalningsbart (utan alltför hög extra kostnad) så är ju ett alternativ att boka upp ett av de europeiska alternativen som getts här, och sen boka av det och köra på LH F istället om sådan tillgänglighet dyker upp. Det beror ju dock litegrann på hur ni är lagda psykologiskt sett - det bygger på att man ser båda alternativen som fullgoda resor och inte känner besvikelse över att det blev en "Plan B" om det blir Europaalternativet.


Personligen är jag dessutom tillräckligt paranoid (alltför många "nu är den här coronasituationen snart över som har grusats) för att även inom Europa boka upp åtminstone två parallella resor (gärna en inom Sverige också) om saker och ting inte utvecklar sig som vi hoppas utan att vi har någon ny "variant Omega"-supermutation som härjar i september.
 

Senator

Moderator
- Hotellbudget är runt 15-20, jag skulle vara ganska nöjd med att resan totalt skulle kosta runt som mest ~35k. Beroende på land, kan man säga lite. Ändrar detta förslag kring t ex Amalfikusten?

I Sorrento har ni en del att välja på som är ganska bra i prisklassen €250 - €300 per natt (jag tänker sju nätter). Vi har alltid bott på Hilton som är ok, men kanske värt lägga pengar på något annat på bröllopsresan.

Imperial Hotel Tramontano ligger fantastisk till, men där har jag aldrig varit inne. Inom budget.
Grand Hotel La Favorita sitter jag gärna och botaniserar på takbaren varje kväll tillsammans med den bäste kyparen Tommaso. Sträcker budget.
Bellevue Syrene skulle jag helst bo, men spränger budget.
Grand Hotel Excelsior Vittoria en annan pärla som sträcker budgeten.
Grand Hotel President ligger som Hilton uppe på en kulle, ser magiskt ut men kräver en del höjdmeter upp och ner. Inom budget.

Positano är en pärla men vi har valt att åka dit på utflykt och hellre bo i Sorrento. Vi fyller numera en vecka med härliga strandbesök kombinerat med sköna kvällar med gott käk och bra vin. Du kan få en lista på krogar sen.
 
Last edited:

Senator

Moderator
I Sorrento har ni en del att välja på som är ganska bra i prisklassen €250 - €300 per natt (jag tänker sju nätter). Vi har alltid bott på Hilton som är ok, men kanske värt lägga pengar på något annat på bröllopsresan.

Imperial Hotel Tramontano ligger fantastisk till, men där har jag aldrig varit inne. Inom budget.
Grand Hotel La Favorita sitter jag gärna och botaniserar på takbaren varje kväll tillsammans med den bäste kyparen Tommaso. Sträcker budget.
Bellevue Syrene skulle jag helst bo, men spränger budget.
Grand Hotel Excelsior Vittoria en annan pärla som sträcker budgeten.
Grand Hotel President ligger som Hilton uppe på en kulle, ser magiskt ut men kräver en del höjdmeter upp och ner. Inom budget.

Positano är en pärla men vi har valt att åka dit på utflykt och hellre bo i Sorrento. Vi fyller numera en vecka med härliga strandbesök kombinerat med sköna kvällar med gott käk och bra vin. Du kan få en lista på krogar sen.

En sista grej.. vi kör den "lilla bröllopsresan" själv dit i slutet av juli så jag kan rapportera senaste status då. Den "stora bröllopsresan" får bli lite senare och lite längre borta :)
 

Palazzi

Medlem
Jag har endast några få tips, med tanke på omvärldsfaktorer och önskemål om kort restid (vilket inte är fullt så smidigt från Göteborg, som har relativt låga frekvenser till Europeiska Hubbar).

1. Få resmål norr om Rom (oavsett land) är helt garanterade badväder i slutet på September. Även om badväder är mer regel än undantag, söder om Alperna, så har jag varit med om "kalla" och regniga veckor just från Septembers tredje vecka.
2. Helst direktflyg. Alternativt bolag inom en allians, så att du kan (finns ju inga garantier) routas om via annan ort.

Jag skulle satsa på Mallorca om önskemål om direktflyg (finns ännu "oförstörda" delar) eller Amalfi-kusten (som @Senator nämnt). Längs Algarve-kusten finns säkert också trevliga destinationer, med SAS direktflyg till Faro.

Ett annat, kanske lite udda förslag:
1. Boka en resa + hotell till Venedig, där hotellet är avbokningsbart. 2. Boka flyg med Volotea Venedig - > Pantelleria och avbokningsbart boende i Dammuso på plats. Båda resultaten garanterar god mat, fint boende och spektakulära miljöer. Med största sannolikhet så kan även Venedig innebära bad.
 

FilipJ

Medlem
Sådär! Efter några om och men, och lite fram och tillbaka är det nu bokat GOT-FRA-NAP den 20e september för 8 dagars njutning kring Sorrento och Amalfikusten! Det blev Lufthansa companion deal.
Nu väntar jag på rapport från @Senator efter hans bröllopsresa i juli, vi hoppas på krogtips, vingårdar, bästa badstranden... ;)
Tack till alla för tips, nu blir det hotelljakt och förmodligen hyrbilsjakt. På sistnämnda ämnet tar jag gärna tips för vad man "vågar" i Italien.
 
Sådär! Efter några om och men, och lite fram och tillbaka är det nu bokat GOT-FRA-NAP den 20e september för 8 dagars njutning kring Sorrento och Amalfikusten! Det blev Lufthansa companion deal.
Nu väntar jag på rapport från @Senator efter hans bröllopsresa i juli, vi hoppas på krogtips, vingårdar, bästa badstranden... ;)
Tack till alla för tips, nu blir det hotelljakt och förmodligen hyrbilsjakt. På sistnämnda ämnet tar jag gärna tips för vad man "vågar" i Italien.
Konstigt tips kanske, men en viss Benjamin Ingrosso är där just nu och går loss på restaurangutbudet. Bara att hänga med i hans Instagrammande för bra restaurangtips
 
Toppen