Senaste nytt

Söker konkreta förslag till bröllopsresa sept 2021

FilipJ

Medlem
Blivande frugan och (eller förmodligen framför allt) jag har fastnat lite i vad och vart det ska bli av med bröllopsresa. Försöker utgå från mallen enligt standard:

  • Varifrån vill du börja din resa? Göteborg
  • Var är din destination? Vet ej! Vi tittar på Corfu just nu, men vi tar gärna förslag på andra destinationer där det verkar sannolikt att man blir insläppta och kan leva relativt normalt i september 2021.
  • När vill/behöver du resa ut? 20 sept sharp
  • När vill/behöver du komma hem? Senast 28 sept
  • Hur länge vill du vara borta? --
  • Hur många personer som skall resa?2 vuxna
  • I vilken kabinklass? I Business class, eller möjligen ekonomi om *A på revenue
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med?Helst med Star Alliance
  • Vad är din budget? (per person) riktvärde 4.000 SEK per person inom Europa, alternativt 300.000 eurobonus-poäng och en 2-4-1 voucher om förslaget ”kräver” detta
  • Vad är det viktigaste för dig? Kort restid, destination med bad- och gärna dykbart hav med bra matkultur (dvs allt förutom tapas.. inväntar lynchning). Vi siktar på inom Europa, men går det att komma längre tas tips gärna emot.
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Beror på destination! Riktvärde är nej i och med den korta resan.
 

Senator

Moderator
En fråga: vad är budgeten för hotell och annat? Jag menar det är där ofta det dyra blir.

Spontant för denna "once in a lifetime experience" inom Europa och årstiden, tänker jag:
1. Amalfikusten. Vi har varit där i september två gånger. Det har varit väldig sköna temperaturer både dagtid och kvällstid. Jämfört med veckan efter Midsommar är det ganska lugnt med folk och priserna självklart bättre. Kvällen lite kortare självklart. Beroende av budget skulle jag titta på allt från Sorrento, Minori, Positano, eller Amalfi. Flyg till NAP, Business med Lufthansa/Swiss ligger under 4.000kr per person. Normalt ganska enkelt att ta sig dit. SAS flyger också från ARN/CPH i augusti/september.

2. Santorini. Jag har inte varit där själv men det skulle jag direkt åka dit på bröllopsresa. Lufthansa flyger på helgerna både från MUC och FRA med ganska bra tider från GOT. Dock veckodagar är det två byten som gäller.

3. Mallorca. Finns hur mycket som helst att utforska.

4, Kroatien. Massor av alternativ som borde passa.

5. Områden runt Nice som t.ex. Eze skulle också passa in.

6. Bodrum, Turkiet om läget är bättre får man massor av hotell för pengarna.

7. Madeira. Lufthansa flyger på lördagar FRA och MUC, men annars är det två stopp som gäller.

8. Vad med Abu Dhabi eller Dubai?
 

filip23

Medlem
En sista minuten (boka 14 dagar innan) med LH F till MEX sen vidare med revenue till Cancun och Tulum? Tulum är ett paradis plus att tillgängligheten med LH F kan vara rätt bra. Således får ni en underbar flygupplevelse + underbart resmål.

Tulum var relativt normalt redan i Januari 2021
 

Senator

Moderator
En sista minuten (boka 14 dagar innan) med LH F till MEX sen vidare med revenue till Cancun och Tulum? Tulum är ett paradis plus att tillgängligheten med LH F kan vara rätt bra. Således får ni en underbar flygupplevelse + underbart resmål.

Tulum var relativt normalt redan i Januari 2021

Tulum står högt på min lista men jag vet inte om jag skulle baserar min bröllopsresa på humöret till Lufthansa Revenue Management ;)
 

ulagun

Medlem
Portugal i september är vår favorit.
Förslag Cascais , lyxiga hotel Albatroz, eller billigare och genuina Pergola adults only.
Cascsis är mysigt trevligt och ca. halvtimme med pendeln till Lissabon. Kanske fadorestaurang i gamla stan ( om man gillar kvidande sång)
Lunch på Seteais i historiska Sintra upp i bergen, bussavstånd.
 

NyfikenGrau

Medlem
Var är din destination? Vet ej! Vi tittar på Corfu just nu, men vi tar gärna förslag på andra destinationer där det verkar sannolikt att man blir insläppta och kan leva relativt normalt i september 2021.
  • När vill/behöver du resa ut? 20 sept sharp
  • När vill/behöver du komma hem? Senast 28 sept
Har inget direkt konkret tips, men tänk på att resperioden kräver att ni siktar på södra Medelhavet om ni vill vara hyfsat säkra på bra väder slutet av september. Cypern, sydligaste Grekland, södra Spanien (och Kanarieöarna) och så Portugal förstås även om det inte ligger vid Medelhavet.
På alla andra ställen i Sydeuropa finns överhängande risk för regn så sent på säsongen.
 

Piffsan

Medlem
Har letat efter spännande förslag till er med utgångspunkt kring både er budget och krav, först med utgångspunkt Korfu men även kikat på andra romantiska ställen i Grekland som Aten, Thessaloniki samt Aten i kombination med Santorini eller Mykonos. Det jag hittade var en resa till Korfu i business 20-28 september men det var med Edelweiss Air. Tyvärr verkar de inte ha en lika spännande biz/premium eco som SAS eller Lufthansa men kostnadsmässigt var det iaf runt 5.000kr/p.

Ett annat romantiskt resmål är ju Kroatien och om ni är någorlunda erfarna att hyra båt kan jag tänka mig att ni kan få en romantisk resa "för er själva" och tillfällen till bra bad och dykning. Om ni inte är så båtvana kanske det inte blir lika romantiskt dock... ;)

Tredje landet är ju Italien - maten, kulturen mm. Amalfikusten eller Cinque Terre om ni vill hålla till vid kusten. Eller flyg till Rom eller Bologna, hyr bil och hus med pool i Toscana - med besök i bl.a. San Gimignano, Siena, Pienze eller Cortona m.fl. Överlag väldigt prisvärt att hyra hus i Toscana samt besöka krogar som är omnämna i guide Michelin. Vädermässigt har kvällar och nätter börjat bli lite svalare men riktigt bra period att resa ändå. Finns inga gränser på hur romantiskt man kan ha det här :)
 

sandek

Medlem
Har inga tips på konkreta resmål, men vill ge följande tips:

Kolla hur flygplats m.m är innan ni bokar något. Alldeles för många gånger har man varit ute och rest där den genomusla infrastrukturen på flygplatser har gjort att man blivit helt matt. Orkar man t.ex stå i en timme i 40-gradig värme utomhus i kö för incheckning sista dagen på sin bröllopsresa? (tror detta var på kreta, dock inte på bröllopsresa ;) )
 
Toppen