Senaste nytt

Söker billig resa från Tokyo till Stockholm

Du kan gå till ITA Softwares webbsida och sedan välja One Way.

Specificera flygbolag och transferpunkter i kommandraden.

T ex

Departure city: TYO [vissa flygbolag flyger till/från Haneda(HND)]

LX ZRH LX

Destination: ARN

Totalpriset - baspriset blir skatter&bränsletillägg.

Ja, platstillgångar är det samma förutom på ANA flygningar (det är ANA webbsida trots allt).

Ett viktigt tips angående bokning av bonusresor med bmi miles.

Singapore Airlines avbokar bonusresabokning automatiskt om biljetten inte är biljetterad inom 24 timmar.

Så mitt tips är, boka ingen bonusresa på fredag-lördag om din reseplan inkluderar Singapore Airlines flyg.
Det är många som har råkat illa för denna problem.

Om någon (AHO? ;-) kan kolla på detta vore jag jätteglad, då jag är lite osäker på awardbokning med BMI!

Jag har hittat rätt många datum med awardplatser (enligt ANA-sökning) med TK på sträckan NRT-IST-ARN. MCT uppfylls utan problem i IST.

När jag söker på ITA Matrix (currency: SEK, sales city: ARN) får jag upp att resan i C kostar 37144 SEK och att Fare 1: Carrier TK utgör 35284 SEK. Skillnaden är alltså 1860, vilket jag antar är skatter och avgifter som tillkommer.

Mitt BMI-konto har idag 1000 destination miles från gåvan vid registrering. Jag tänker boka biljetten på mitt konto men skriva den på min kompis namn, vilket jag förstår är okej enligt BMI:s beskrivning.

Totalt behöver jag 18750 mil + 127,5 GBP för att åka från zon 8 till 2 (Japan - Sverige). Jag behöver då köpa till 18000 mil, vilket kostar 231 GBP. Totalpriset blir alltså 231 + 127,5 = 358,5 GBP dvs ca 3800 SEK (även om den summan kan variera något då cash-summan verkar konverteras över till JPY en gång).

Totalt kostar alltså biljetten runt 3800 + 1860 = 5660 SEK, vilket får sägas vara ett rätt okej pris för enkelresa TYO-ARN i Business.

Jag köper rätt antal mil på nätet och ringer sedan BMI:s awardbokning och berättar vilka sträckor, carrier och datum jag vill boka och åt vem. Sedan kommer biljetterna på något lämpligt sätt mig tillhanda.

Har jag missat nåt, för annars tror jag att jag kör på med det här imorgon?

Bokat och klart. Agenten kunde dock inte se tillgänglighet med TK, trots att jag fortfarande ser dem, så det fick bli LX istället. Totalt ungefär samma pris som BA ville ha i Y :D

Återigen stort tack, speciellt till AHO. Jag bjuder på öl (eller motsvarande) nästa gång vi ses!

Det kommer ingen reserapport från den här resan, men jag kan sammanfatta det med att min kompis var sanslöst grymt nöjd med LX. Finns stor risk att han förväntar sig att jag bokar fler business-biljetter i samma prisklass framöver :D

Var också mycket lättad när jag efter min ankomst till NRT den 1 april gick in här på forumet och läste att BMI-affären gått igenom och att biljetten faktiskt skulle gälla. Hade varit svårt att förklara att den bara gått upp i rök annars.

Återigen ett stort tack för hjälpen!

Toppen