Senaste nytt

Söker Award-biljetter till Costa Rica i februari

Kg2017

Ny medlem
Hej! Har samlat ihop poäng till min första Business-resa och tänkte använda dem till en bröllopsresa till Costa Rica. Har sökt på Uniteds hemsida och våra alternativ verkar vara Air Canada/SAS (men typ inga business-biljetter)/Lufthansa (typ inga biljetter där heller enl hemsidan).
Hittar tex 7 februari med Air Canada dit men när jag vill söka på biljetter tillbaka finns det i princip inget att välja på. Är det verkligen så eller ska man söka åt ett håll i taget? Skulle vara tacksam om någon med mer erfarenhet tittade för att antingen dubbelkolla eller hjälpa oss hitta ett annat förslag.

Varifrån vill du börja din resa? ARN, Stockholm
Var är din destination? SJO, San Jose Costa Rica
När vill/behöver du resa ut? Mellan 21 januari 2018- 14 februari 2018
När vill/behöver du komma hem? Flexibel, borta i ca två veckor
Hur länge vill du vara borta? Ca två veckor
Hur många personer som skall resa? 2 personer
I vilken kabinklass? Business
Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star alliance
Vad är din budget? (per person) 2-4-1 Amex kupong, 110 000 Eurobonus poäng
Vad är det viktigaste för dig? Inte alltför lång flygtid men även upplevelsen att flyga Business
Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej

Tack!

En snabb sökning på SAS Business award flights - Travelhacks (för att hitta SAS-flyg med businessplatser till USA) och sen United därifrån så kan man t.ex. flyga
23 jan
ARN-ORD (SAS)
övernattning i Chicago till 24 jan
ORD-PTY (Copa)
PTY-SJO (Avianca)
(allt i business)

hem 5 feb samma väg.

Du kan experimentera lite själv för att hitta det som passar bäst.

Vet inte hur du har sökt på united, men rent generellt så är det att rekommendera att inte bara söka ett håll åt taget, utan dessutom söka segment per segment (dvs, sök inte ARN-SJO, utan dela upp det).

Möjligheterna är oändliga, börja med att säkra upp resan till USA via SAS hemsida.
Åker själv i februari till Panama City CPH-IAD-ORD-PTY-IAD-CPH i business, får se om det kan bli LH first.

Jag hade nog försökt undvika byte i USA om möjligt, det är ju lite stökigt med att tvingas gå igenom immigration, skaffa ESTA etc bara för att byta plan.
Aviancia brukar ha ganska god tillgång mellan Europa och Sydamerika. Vet inte hur det är med synligheten av dessa på Uniteds webb dock.

Med SAS till USA blir det övernattning på ORD eller EWR, sen United i ekonomi, eller Copa via PTY.
Avianca, ARN-LHR-BOG-SJO, verkar smidigast. Finns gott om platser. Risken är att det kostar som Sydamerika 140000 poäng, men kanske går bra nu med nya reglerna. På Avianca så tror jag man slipper bränsletillägget också.

Med SAS till USA blir det övernattning på ORD eller EWR, sen United i ekonomi, eller Copa via PTY.
Avianca, ARN-LHR-BOG-SJO, verkar smidigast. Finns gott om platser. Risken är att det kostar som Sydamerika 140000 poäng, men kanske går bra nu med nya reglerna. På Avianca så tror jag man slipper bränsletillägget också.

Det borde det inte göra. Bokade nyligen en resa till Cusco, och började med enkelresa dit via bland annat BOG. Detta prissattes till 66k poäng då resan av någon anledning listade som resa till BOG. Alltså 120k för tur och retur.

Jag hade nog försökt undvika byte i USA om möjligt, det är ju lite stökigt med att tvingas gå igenom immigration, skaffa ESTA etc bara för att byta plan.
Aviancia brukar ha ganska god tillgång mellan Europa och Sydamerika. Vet inte hur det är med synligheten av dessa på Uniteds webb dock.
Men Bogota (Colombia) tillhör Sydamerika zon så antagligen blir bonusresan dyrare.

SAS skrev:
South America & Caribbean

Antigua, Argentina, Auruba, Bahamas, Barbados, Bolivia, Brazil, Bermuda, Cayman Islands, Chile, Colombia, Cuba, Ecuador, Guyana, Grenada, Guadalupe, Haiti, Dominican Republic, Jamaica, Martinique, Netherlands Antilles, Puerto Rico, St.Lucia, St.Kitts-Nevis, St. Thomas, Surinam, Trinidad & Tobago, Turks and Caicos Islands, Virgin Islands, Paraguay, Peru, Uruguay and Venezuela.
EuroBonus partners - Star Alliance award zones - SAS

Tack för hjälpen! Vill helst inte behöva övernatta nånstans och utgick också ifrån att byte i Bogota inte funkar pga dyrare. Men värt att kolla.
Finns det en anledning att inte flyga med Air Canada då? Tänkte ARN-LHR-YYZ-SJO

Jag flyger ganska ofta till SJO och skulle rekommendera Avianca via Bogota. Att resa via USA när man ska dit är bara jobbigt. Tillgängligheten på biljetter brukar vara förhållandevis bra. Räcker poängen så är det mitt tips. Fräscha plan och fin service.

Toppen