Senaste nytt

Så här reserverar du plats på Turkish Airlines vid awardbokning

RhinoG

Medlem
Jag bokade sittplatser för tur och retur till Manilla från Stockholm via Istanbul precis. Via Turi chatten på SAS hemsida valde jag att få chatta med SAS personal. Frågade henne om hon kunde lägga till sittplatser åt mig, men hon sa nej. Bad henne istället om Turkish Airlines bokningsnummer för biljetterna vilket hon kunde ge mig.

Turkish Airlines bokningsnummer tillsammans med E ticket number som du får av SAS bokningen gjorde att jag kunde lägga in resorna i Turkish Airlines app. Det knöliga var att man var tvungen att göra om samma procedur för varje säte man la till, då de ber om efternamn och E ticket number trots att resan redan är inlagd via Turkish Airlines bokningsnummer.

Ovanstående gällde Business biljetter på samtliga flyg. Om det går med samma procedur för ekonomi vet jag inte.
Helt rätt, samma även för ekonomi. Däremot har jag stött på flera agenter hos SAS som påstår att det absolut inte går för dem att få fram TA:s PNR, men det går precis som du beskriver.
 

Gus

Medlem
Försöker ändra plats på min bokning med Turkish nästa månad. Dock kommer detta felmeddelande upp. Jag ringer till Turkish som säger att det skett en tidtabellsändring på 30 minuter som utställaren av biljetten (SAS) måste acceptera innan resan kan godkännas.

Jag ringer SAS som dubbelkollar sina system och de säger att resan är i sin ordning. Men faktum kvarstår, jag kommer inte åt min bokning på Turkish app (och hemsidan ska vi inte prata om)

Tycker generellt det är svårt att ha en konversation med Turkish kundservice. Jag förstår inte vad de säger och de förstår inte vad jag säger. Har de något nummer man kan prata svenska med dem?

Screenshot_20230814_230234_Turkish Airlines.jpg
 

Fredah

Medlem
Försöker ändra plats på min bokning med Turkish nästa månad. Dock kommer detta felmeddelande upp. Jag ringer till Turkish som säger att det skett en tidtabellsändring på 30 minuter som utställaren av biljetten (SAS) måste acceptera innan resan kan godkännas.

Jag ringer SAS som dubbelkollar sina system och de säger att resan är i sin ordning. Men faktum kvarstår, jag kommer inte åt min bokning på Turkish app (och hemsidan ska vi inte prata om)

Tycker generellt det är svårt att ha en konversation med Turkish kundservice. Jag förstår inte vad de säger och de förstår inte vad jag säger. Har de något nummer man kan prata svenska med dem?

Du kanske kan gå förbi deras desk på flygplatsen eller maila?

GOTEBORGAIRPORT@THY.COM.
Service Provided at Airport Sales Office-Menzies: Ticket sales, date change, route change, upgrade, seat selection, special request (meal, wheel chair etc.), extra baggage sales, ticket & upgrade with miles

 

gneken

Medlem
Jag bokade sittplatser för tur och retur till Manilla från Stockholm via Istanbul precis. Via Turi chatten på SAS hemsida valde jag att få chatta med SAS personal. Frågade henne om hon kunde lägga till sittplatser åt mig, men hon sa nej. Bad henne istället om Turkish Airlines bokningsnummer för biljetterna vilket hon kunde ge mig.

Turkish Airlines bokningsnummer tillsammans med E ticket number som du får av SAS bokningen gjorde att jag kunde lägga in resorna i Turkish Airlines app. Det knöliga var att man var tvungen att göra om samma procedur för varje säte man la till, då de ber om efternamn och E ticket number trots att resan redan är inlagd via Turkish Airlines bokningsnummer.

Ovanstående gällde Business biljetter på samtliga flyg. Om det går med samma procedur för ekonomi vet jag inte.
Har Turkish airlines ett eget E-ticket nummer? Jag har ett e-ticket nummer från sas och bokningsnummer från turkish men kan inte logga in i appen. Resorna finns redan i turkish appen men kan inte modifera dessa om jag inte har e-ticket nummer. SAS e-ticket nummer verkar vara för långt.
 

flatwhite

Medlem
Kollade alla gamla metoder och fick inte tag på Turkish e-ticket/PNR och SAS e-ticket (117) funkade inte i Turkish app heller "due to the sales channel". Så jag använde SAS Turi-chatt och klickade Bokningar -> Boka sittplats -> Nej, tyvärr -> valde PNR och frågade om de kunde boka sittplats.

Fungerade utan problem och de bokade direkt de platser jag ville ha. Enklaste metoden på länge skulle jag säga!
 

Gus

Medlem
Kollade alla gamla metoder och fick inte tag på Turkish e-ticket/PNR och SAS e-ticket (117) funkade inte i Turkish app heller "due to the sales channel". Så jag använde SAS Turi-chatt och klickade Bokningar -> Boka sittplats -> Nej, tyvärr -> valde PNR och frågade om de kunde boka sittplats.

Fungerade utan problem och de bokade direkt de platser jag ville ha. Enklaste metoden på länge skulle jag säga!
Pratade du med Turi hela tiden eller kopplade hon in dig till en människa hos SAS?
 

RhinoG

Medlem
Har ett ben med Turkish i en resa från BKK, benet med Turkish är i ekonomi, övriga i business. Vet ni om detta har någon påverkan när man försöker välja platser i mobilappen? Har alltid fungerat annars. Står så här när man går in på just det benet:

Attention!
Dear passenger,
Unfortunately, we cannot process your transaction at the moment.
Please try again.

Däremot kan jag välja platser på Thaiflighten hem (där jag redan valt platser hos SAS..)
 

Kimmen00

Medlem
Försöker ändra plats på min bokning med Turkish nästa månad. Dock kommer detta felmeddelande upp. Jag ringer till Turkish som säger att det skett en tidtabellsändring på 30 minuter som utställaren av biljetten (SAS) måste acceptera innan resan kan godkännas.

Jag ringer SAS som dubbelkollar sina system och de säger att resan är i sin ordning. Men faktum kvarstår, jag kommer inte åt min bokning på Turkish app (och hemsidan ska vi inte prata om)

Tycker generellt det är svårt att ha en konversation med Turkish kundservice. Jag förstår inte vad de säger och de förstår inte vad jag säger. Har de något nummer man kan prata svenska med dem?

Visa bifogad bild 144960

Lyckades du lösa detta?=

Har precis samma i appen. på SAS ser bokning etc helt OK ut, men kommer ej åt den i appen pga samma disrupted etc som du.
 
Toppen