Senaste nytt

Så här reserverar du plats på Turkish Airlines vid awardbokning

Bokade en bonusresa med Turkish till Bali mot slutet av nästa år. Enligt SAS så ska det vara 787 som används medan när jag väljer plats så visas 2-3-2 config, alltså 777 och den gamla configen.

Förstår att detta kan ha göra med att inga flyg går till Bali för tillfället pga Covid och att de därför lagt in 777. Är det någon som kan ge en bästa gissning på hur detta kan komma att ändras förutsatt att Bali öppnar upp för turister (på riktigt)?

Vart hittar jag på bästa ställe en sammanställning med vilken maskin som planerar att flyga den sträckan närmsta månaderna?

@MeddanSwe Turkish visar nästan alltid seatmap för B777 när det är långt till avgång, oavsett om det flygs av B787 eller A330. Välj plats som stämmer ungefär med B787 så länge och gå in och kolla igen om någon månad. Jag lyckades själv få 3E,3F,5E,5F på det sättet. Jag valde 2 av sätena i 3:an på B777 seatmap och dessa gjordes om till E,F när Turkish la in rätt seatmap.

Sammanfattning av tips för att boka plats på en TK-flight i appen, några är sedan tidigare nämnda i tråden.

Ta fram TK´s PNR genom att t.ex. registrera SAS PNR i CheckMyTrip eller ring SAS.

Knappa först in TK´s PNR och sedan SAS biljettnummer på samtliga passagerare.

OBS: Om man kopierar numret från SAS så trunkeras detta när man klistrar in. Knappa in de 3 sista siffrorna manuellt. Inget bindestreck efter 117!
Visa bifogad bild 125104
När detta är klart och man går vidare kommer detta meddelande:
Visa bifogad bild 125105
Ignorera detta och tryck på Done. Då kommer följande bild:
Visa bifogad bild 125106
Tryck på > varvid följande meddelande dyker upp:
Visa bifogad bild 125107
Ignorera även detta, och följande visas:
Visa bifogad bild 125108
Välj platser och "trumvirvel", allt klart!
Visa bifogad bild 125109

Det kan förenklas lite ;) Om ni har sparat mailet från SAS som är ett utdrag av Amadeusbokningen så står Turkish PNR under deras detaljer:

Turkish PNR.PNG

Mao, de flesta har redan Turkish PNR.

Sammanfattning av tips för att boka plats på en TK-flight i appen, några är sedan tidigare nämnda i tråden.

Ta fram TK´s PNR genom att t.ex. registrera SAS PNR i CheckMyTrip eller ring SAS.

Knappa först in TK´s PNR och sedan SAS biljettnummer på samtliga passagerare.

OBS: Om man kopierar numret från SAS så trunkeras detta när man klistrar in. Knappa in de 3 sista siffrorna manuellt. Inget bindestreck efter 117!
Visa bifogad bild 125104
När detta är klart och man går vidare kommer detta meddelande:
Visa bifogad bild 125105
Ignorera detta och tryck på Done. Då kommer följande bild:
Visa bifogad bild 125106
Tryck på > varvid följande meddelande dyker upp:
Visa bifogad bild 125107
Ignorera även detta, och följande visas:
Visa bifogad bild 125108
Välj platser och "trumvirvel", allt klart!
Visa bifogad bild 125109
Vilken eminent guide! :)

Det kan förenklas lite ;) Om ni har sparat mailet från SAS som är ett utdrag av Amadeusbokningen så står Turkish PNR under deras detaljer:

Visa bifogad bild 125116

Inte alltid/alla får denna detaljerade resplan. Framförallt vid ombokningar brukar de inte skickas ut (regelmässigt).
Brukar man få denna när man bokar online via SAS *A-sökverktyg? :rolleyes:

Vilken eminent guide! :)

Inte alltid/alla får denna detaljerade resplan. Framförallt vid ombokningar brukar de inte skickas ut (regelmässigt).
Brukar man få denna när man bokar online via SAS *A-sökverktyg? :rolleyes:

Jag vet faktisk inte om denna komma med i online-verktyget och du har rätt att den kanske inte kommer vid ombokning. Jag själv har helt slutat med Check My Trip då allt har blivit så krångligt där med profil/inloggning. Tidigare tittade man bara på sin PNR utan inloggning.

Det enklast är om man har Amadeus-PNR från SAS och ringer man inte, så skulle jag hellre be om detta än manuellt be om Turkish PNR.

Visa bifogad bild 125116

Det var länge sedan jag fick dessa mail - man fick dem alltid tidigare. Men jag minns dessa mail och det var så jag kom på att prova med checkmytrip (som jag för övrigt aldrig har använt tidigare). Jag minns att Turkish PNR fanns med i dessa mail och jag minns att det längst ner i dessa mail fanns länkar till checkmytrip. Så jag testade om man kunde få fram Turkish PNR hos checkmytrip, och det gick.

Det var länge sedan jag fick dessa mail - man fick dem alltid tidigare. Men jag minns dessa mail och det var så jag kom på att prova med checkmytrip (som jag för övrigt aldrig har använt tidigare). Jag minns att Turkish PNR fanns med i dessa mail och jag minns att det längst ner i dessa mail fanns länkar till checkmytrip. Så jag testade om man kunde få fram Turkish PNR hos checkmytrip, och det gick.
Det beror lite på agent - vissa skickar ut itinerary andra inte, men samband med bokning brukar jag fråga om itinerary. De gånger jag har glömt att göra det eller bokat direkt på SAS hemsida har jag i efterhand ringt till SAS kundtjänst och bett dem att skicka itinerary till min mailadress. Detta har fungerat alla gånger jag har ringt in. Värt att notera att vid omskrivning av biljetten kan Turkish PNR mycket väl ha ändrats. Det är alltså viktigt att ha senaste itinerary tillgänglig när man lägger in Turkish PNR och biljettnummer i TK appen.

Last edited:
Toppen