Senaste nytt

Sätta ihop kombinera poäng + betalresa till en?

öhh, jag trodde dessa forum var till för att ställa frågor...det är lite i sakens natur med ett forum :) :)
Erhåller hellre svar på någon som rest på öppna biljetter, eller har input att ge.
Tror du missförstod inlägget. Inputen här är att i och med att frågan behöver ställas så är den onekligen inte självklar och därmed ska man ta föriktighet i beaktande.
Alla gånger jag rest till USA på en biljett och connection på en annan så har jag tagit en övernattning vid första stoppet på inresan. På utresan så skulle jag se till att ha tillräckligt med tid för att kunna ha åtminstone 3 andra flighter jag kan ta för att ändå hinna min connection. Nu när du ska åka över jul/nyår med högre beläggning ombord samt väder som kan ställa till det hade jag lagt in minst 24h stopp även på hemvägen, worst case scenario så ska du kunna plocka ut en hyrbil och köra sträckan, så resonerar jag i alla fall. Miami till Chicago görs på ca 20 timmar om det är till någon hjälp.

Sen kan man självklart göra en kalkylerad risk och ha mindre marginaler, men man ska vara medveten om vilket pris man kan få betala om det spricker.

Det finns en annan möjlighet också som jag beskrev tidigare i en annan tråd. United och American erbjuder "same day change" gratis om du har status. Jag använder denna ofta om jag hinner med ett tidigare plan. Jag har alltid mitt Senatorkort inlagt på United och får detta gratis, så om du har Star Gold är det ett alternativ: https://www.united.com/ual/en/us/fly/reservations/same-day-change.html

Så du kan t.ex. boka en sen avgång och hoppas på en tidigare i mån av plats. Jag får som oftast erbjudanden om flighter nästa morgon också, den verkar att titta 24t framåt. Så jag skulle inte checka in innan jag vet när jag landar, eller när jag har kommit genom US CBP.

Det finns dock ingen garantier för att du får plats, eller att du hamnar längst bak i mittenplats om du åker ekonomiklass, samt att United vill ha stålar för bagaget beroende av status. Igen om du åker ensamt, och utan bagage är det ett alternativ, men jag skulle inte göra det om det är flera samt incheckat bagage. Viktigt att komma ihåg att "load factors" inrikes i USA ligger på +90%, så inte helt enkelt hitta platser samma dag.

Jag skall åka med SK903 med sambon och Mini i december, sedan vidare till Miami. Vi kommer bo över i New York en natt eftersom det a) är vinter, b) vi har bagage och c) det räcker med en flight om dagen för Mini. Så en total avvägning är viktig i mitt tycke. Ensam med handbagage kör jag ovan, flera med bagage är svaret nej.

Det finns en annan möjlighet också som jag beskrev tidigare i en annan tråd. United och American erbjuder "same day change" gratis om du har status. Jag använder denna ofta om jag hinner med ett tidigare plan. Jag har alltid mitt Senatorkort inlagt på United och får detta gratis, så om du har Star Gold är det ett alternativ: https://www.united.com/ual/en/us/fly/reservations/same-day-change.html
När jag letade info om detta fick jag uppfattningen att "same day change" inte är gratis för Star Gold, utan enbart för deras egna. Det ska alltså funka med tex EBG?

Och om man har bagage, menar du att det är risk att det inte kommer fram i tid, eller att man måste betala extra? Som EBG?

När jag letade info om detta fick jag uppfattningen att "same day change" inte är gratis för Star Gold, utan enbart för deras egna. Det ska alltså funka med tex EBG?

Och om man har bagage, menar du att det är risk att det inte kommer fram i tid, eller att man måste betala extra? Som EBG?

För mig har det funkat så länge biljetten är utställt av United på 016 ticket stock, men annars inte. Bagage: ingår en väska som EBG på United.

Det är alltid mycket krångligare att byta avgång med bagage, eftersom du i pricip får reda på om du kommer med den tidigare avgången när boarding börjas och om din väska då redan är taggad för den senare avgången och ligger på nåt rullband nånstans så funkar det ju inte. Vet inte om vissa bolag kan lösa det ändå.

För mig har det funkat så länge biljetten är utställt av United på 016 ticket stock, men annars inte. Bagage: ingår en väska som EBG på United.

Jag hade anledning att fråga på samma ämne nyligen. Fullständig tvärvägran från personalen att hjälpa till, just för att det bara gäller deras egna guld. Att det sedan bevisligen ”kan gå ändå” om man har rätt sorts biljett och gör bytet själv på nätet eller i appen, det är ju klart trevligt men inget som man ska räkna med. Bara att tacka och ta emot så länge det går!

Jag hade anledning att fråga på samma ämne nyligen. Fullständig tvärvägran från personalen att hjälpa till, just för att det bara gäller deras egna guld. Att det sedan bevisligen ”kan gå ändå” om man har rätt sorts biljett och gör bytet själv på nätet eller i appen, det är ju klart trevligt men inget som man ska räkna med. Bara att tacka och ta emot så länge det går!

Var detta United och utställt på deras ticket stock? Det har nämligen aldrig funkat på Lufthansa eller Swiss ticket stock, så detaljerna är viktiga

Om man är statuslös, vilken typ av biljett måste man köpa hos AA/UA för att åtnjuta ”same day changes”-förmånen? Mycket bra inspel f.ö. Senator

Om man är statuslös, vilken typ av biljett måste man köpa hos AA/UA för att åtnjuta ”same day changes”-förmånen? Mycket bra inspel f.ö. Senator

Då måste du nog köpa en flexibel biljett i alla fall. Jag gissar tanken med ”Free same day charges” är att låta statusmedlemmar kringgå reglerna som en förmån men har du inte status så kostar det $75 att ändra hos United.

Jag har länkat till Uniteds villkor ovan. Du kan läsa där.

Toppen