Senaste nytt

Sända bagage hela vägen vid separata bokningar SAS - United

Nicasp

Medlem
Har av olika anledningar för första gången varit tvungen att frångå den gyllene regeln om bokning hela vägen från Stockholm till slutdestination i USA (Fort Lauderdale). Har en separat bokning med SAS, ARN-EWR och därefter samma dag EWR - FLL. Samma upplägg på hemresan. Båda vägarna runt 3 timmar mellan respektive flyg. Har förstått genom sökningar i forumet att det är svårt att slå bokningarna i efterhand. Så efterfrågar detta grymma forum om era erfarenheter kring:

* att vid incheckning vid ARN ändå få väskorna taggade hela vägen till slutdestination trots separata bokningar (om än inom Star Alliance)
* Inser nu att även United börjat ta betalt för bagage. Svårt att hitta information om hur man kan boka och betala det i förväg. Är det möjligt?

Du måste ändå plocka ut väskan på EWR, men om SAS är snälla så kan de tagga hela vägen så att det går lite fortare när du checkar om den på EWR. Åt andra hållet är det upp till vänligheten hos United i FLL.

Lite kort med 3h på separata biljetter kan jag tycka.

Har du tur och personalen är på gott humör så går det bra. Det är dock av begränsad praktisk betydelse eftersom du blir tvungen att förtulla väskan i New York. Jag har själv varit med om att Ethiopian har interlinat 2 väskor till SAS-flyg där endast 1 incheckad väska ingick.

Ja, även om mina erfarenheter av byte av flyg på EWR är goda och gått snabbt så känns det tajt med tre timmar. Därför bra om man kunde spara in några minuter på att endast förtulla väskan på EWR jämfört med att behöva checka in den igen. På vägen hem lite bättre tidsmarginal så där känns det lugnare.
Blir till att fjäska vid SAS-disken med andra ord.

Du har som sagt ingenting rättighet att få det checkat hela vägen utan beror helt på deras välvilja och kunskap.

Då du ändå måste hämta ut det så är det enda du tjänar på detta att slippa släpa på väskan mellan terminalerna.

Om personen i incheckningsdisken VILL hjälpa dig men saknar kunskap så be hen att trycka på "Add connection". Förresten, när jag hade interlinat en väska Barranquilla-Miami-Dusseldorf fick jag i Miami beskedet att väskan troligtvis inte skulle hinna med flyget om jag inte själv bar ner den till den vanliga incheckningen.

Last edited:
Någon som har koll på hur man kan reservera bagage i förväg? Måste man göra det vid incheckningen? Hittar ingen exakt info om detta på UA:s hemsida

Det er desværre ikke muligt at booke bagage på forhånd på indenrigsbilletter i USA. Dette kan kun gøres ifm. check-in, desværre, hvor du også betaler typisk USD25,- pr. stk.
Om SAS lader dig checke ind bagagen hele vejen til final destination, ved jeg dog ikke, om de kan tilføje bagage til din United-billet.

Det er desværre ikke muligt at booke bagage på forhånd på indenrigsbilletter i USA. Dette kan kun gøres ifm. check-in, desværre, hvor du også betaler typisk USD25,- pr. stk.
Om SAS lader dig checke ind bagagen hele vejen til final destination, ved jeg dog ikke, om de kan tilføje bagage til din United-billet.

Tack misstänkte att det förhöll sig på det viset. Blir väl då ytterligare en försvårande omständighet vid försök att få väskorna incheckade hela vägen

En fråga som tangerar vad tråden handlar om. Om man har en betald biljett med SAS ARN-CPH-IAD (Washington) och sedan en Eurobonusaward ett helt dygn efter ankomst till Washington, IAD-PTY (Panama) och så ställs någon del av den betalda resan in - tänk snöstorm på Arlanda. Vilka skyldigheter har SAS i ett sådant läge? Detta kan ju drabba även trådstartaren eftersom denne också har två separata biljetter....

Toppen