Senator
Moderator
En fråga som tangerar vad tråden handlar om. Om man har en betald biljett med SAS ARN-CPH-IAD (Washington) och sedan en Eurobonusaward ett helt dygn efter ankomst till Washington, IAD-PTY (Panama) och så ställs någon del av den betalda resan in - tänk snöstorm på Arlanda. Vilka skyldigheter har SAS i ett sådant läge? Detta kan ju drabba även trådstartaren eftersom denne också har två separata biljetter....
Min erfarenhet är "best effort" men om vi skall prata "skyldighet" så har SAS ansvar att få resenären till IAD på den biljett som är utfärdat. Förmildrande omständigheter är kanske att IAD-PTY är betalat med SAS "valuta" i form av EuroBonuspoäng men man skall nog planera som att dessa är helt separata transaktioner och inte prata om "skyldigheter" eller "rättigheter". Det finns väl reseförsäkringar som täcker detta.
Jag har fastnat på fel ställe flera gånger på väg hem till Arlanda, med en avresa nästa morgon på annan biljett med olika bolag. Detta har alltid löst sig med ett samtal, men med "best effort".
Separata biljetter kan ställa till det, men min erfarenhet är att lite ödmjuk hållning kombinerat med status och premiumkabin löser problemen. Min senaste "på håret" var BAEC 2-for-1 CPH-LHR-YYZ med British Airways First där jag hade en betald American Business och en Avios American Business till LGA samma kväll med 2 ½ timma mellan. Vattenläcka på Terminal 3 gjorde att vår British Airways flight behövde landa på Terminal 1, och vi behövde klarera immigration/tull, sedan ta oss till Terminal 1 som både American och British använder. Inte en chans vi skulle hinna med YYZ-LGA. I detta fall betalade British Airways hotell, mat och bokade om oss till nästa dag samt att Hilton krediterade natten i NYC. Men det hade inte vi förväntat oss alls.
Last edited: