Senaste nytt

Säkerhetskontrollen - Arlanda terminal 5 är osäker...

Va? Om man har avskräckt ondingarna så är kontrollen effektiv.

"avskräckande" är för mig inte svart eller vitt - en lågstadiefröken kan vara avskräckande för en 8-åring, men inte för militärligan osv.

Du behöver ju aldrig kommunicera med säkerhetspersonal i Europa eller USA, så du behöver bara gömma det du behöver och sedan hoppas att ingen hittar det. Ben-Gurion är ju så extremt avskräckande för att alla hela tiden frågar dig saker och om vad du har för ärende och stirrar dig i ögonen och studerar hur ditt ansikte ser ut när du svarar. Sedan har de å andra sidan varken vätske- eller ta-av-sko-kontroller, men var skulle du helst försöka smuggla igenom något?

Idag kollade de min väska extra noga: Ville se om det var vätska eller våtservetter jag hade samt kolla min urmakarmejsel som jag har till glasögonen i fall det att glaset vill ta sig ut. Inga problem när jag hade visat grejerna.
Det med våtservetter var första gången för mig under alla år...

"avskräckande" är för mig inte svart eller vitt - en lågstadiefröken kan vara avskräckande för en 8-åring, men inte för militärligan osv.

Du behöver ju aldrig kommunicera med säkerhetspersonal i Europa eller USA, så du behöver bara gömma det du behöver och sedan hoppas att ingen hittar det. Ben-Gurion är ju så extremt avskräckande för att alla hela tiden frågar dig saker och om vad du har för ärende och stirrar dig i ögonen och studerar hur ditt ansikte ser ut när du svarar. Sedan har de å andra sidan varken vätske- eller ta-av-sko-kontroller, men var skulle du helst försöka smuggla igenom något?

Men den typen av säkerhetskontroll är inte praktiskt möjlig att införa i stor skala, och inte heller finns behovet av den. Igen; säkerhetskontrollen behöver inte vara perfekt, det räcker med att den är tillräckligt bra för att risken för ondingarna blir oacceptabelt stor.

Men har de slutat med att man behöver ta upp sin dator?? För när jag åkte förra måndagen så var det ingen kö, och när jag skulle ta upp min dator från fodralet, så slet han den ur handen på mig och sa att det blev bra så. För tycker de tidigare varit så noga med att man ska ta upp den och även öppna den. Blev lite förvånad att jag slapp...

Men den typen av säkerhetskontroll är inte praktiskt möjlig att införa i stor skala, och inte heller finns behovet av den. Igen; säkerhetskontrollen behöver inte vara perfekt, det räcker med att den är tillräckligt bra för att risken för ondingarna blir oacceptabelt stor.

Jag är i princip med på vad du säger. Men egentligen vet ju inte vi (som inte jobbar på typ SÄPO) hur många potentiella ondingar det egentligen finns där ute och därmed om säkerhetskontrollerna faktiskt är tillräckligt bra/avskräckande. Åtgärderna som vätskeförbud och skokontroll har ju införts helt ad-hoc för att en enda tillräckligt motiverad onding fick för sig att prova ett av sätten, ett sätt av väldigt många.

Ett faktum som får mig att tvivla på att det finns någon mätbar mängd potentiella ondingar (så att man alltså inte ens kan avgöra om kontrollerna är tillräckligt avskräckande) är att det inte händer något på ställen som är betydligt mer oskyddade än en flygplats - ta exempelvis den där korridoren mellan Centralen och T-centralen, hur många går där varje minut utan att vara uppmärksamma på vad som händer eller om någon ställer ner en stor väska där? En smäll där skulle antagligen kunna orsaka lika mycket skada som på ett flygplan, med skillnaden att det är oerhört mycket lättare att ta sig dit och komma undan obemärkt.

På Ben-Gurion vet de ju däremot att åtgärderna fungerar just för att det gjorts väldigt regelbundna försök där genom historien. Ansvariga där påstår att attentat som lyckats/nästan lyckats här i "väst" inte hade lyckats där (skobombaren är ett exempel, inte för att de skulle kollat hans skor, men hans personlighet).

Sedan kanske inte den typen av kontroller behövs här hos oss. Men finns behovet av de kontroller vi har nu då?

Det är väl främst amerikanerna som tycker att det är en bra modell att bara försöka förhindra upprepning av exakta attackvektorer som tex skobomber.

Är man intresserad av riktig säkerhet bör man titta mer på mönster och försöka förhindra liknande (men inte exakt lika) attacker.

Det är tur att de som försökt göra elaka saker inte varit speciellt smarta hitintills. Det känns helt klart som att det inte vore svårt att överlista säkerhetskontrollerna på nästan godtycklig flygplats idag ifall man bara vill.

Det är tur att de som försökt göra elaka saker inte varit speciellt smarta hitintills. Det känns helt klart som att det inte vore svårt att överlista säkerhetskontrollerna på nästan godtycklig flygplats idag ifall man bara vill.

Ta med några flaskor TATP-precursors. Upptäcker de flaskorna i kontrollen händer ingenting, utan flaskorna slängs bara. Upprepa tills du lyckas komma genom.

Toppen