Senaste nytt

Rykte om nya långdistanslinjer med SAS

Status
Stängd för vidare inlägg.
Borde inte det finnas underlag för New York från Göteborg?
Delta hade väl för många år sedan planer på att starta en sommarlinje, så underlag borde det kunna finnas under sommaren iaf. Tror dock dessvärre det inte blir någon linje förrän Norwegian får sina 737max :/
 
Borde inte det finnas underlag för New York från Göteborg?

Jag har letat efter statistik över hur många pax som reser linjer som idag inte har direktförbindelse. @Agö har publicerat sådana för CPH ett par gånger, men jag hittar dessvärre ingen sådan info från Swedavia. Någon som vet?

Jag har för mig att andelen pax från GOT som flyger till New York är 60-70'000/år, där knappt 50'000 av dessa har New York som slutdestination. Då pratades det om att 60'000 var en kritisk gräns. Har dock inte artikeln jag läste detta i.
 
Jag har letat efter statistik över hur många pax som reser linjer som idag inte har direktförbindelse. @Agö har publicerat sådana för CPH ett par gånger, men jag hittar dessvärre ingen sådan info från Swedavia. Någon som vet?

Jag har för mig att andelen pax från GOT som flyger till New York är 60-70'000/år, där knappt 50'000 av dessa har New York som slutdestination. Då pratades det om att 60'000 var en kritisk gräns. Har dock inte artikeln jag läste detta i.
Här förekommer lite siffror, men artikeln är från Feb 2014:
Flygtorget Flygnyheter Flygnyheter Gteborg ska ha direktflyg till New York inom tv r
 
Jag har letat efter statistik över hur många pax som reser linjer som idag inte har direktförbindelse. @Agö har publicerat sådana för CPH ett par gånger, men jag hittar dessvärre ingen sådan info från Swedavia. Någon som vet?

Jag har för mig att andelen pax från GOT som flyger till New York är 60-70'000/år, där knappt 50'000 av dessa har New York som slutdestination. Då pratades det om att 60'000 var en kritisk gräns. Har dock inte artikeln jag läste detta i.

Helt riktigt att det finns underlag, men det balanserar lite på det strecket. Vi behöver fler som vill resa till NYC. För andra flygplatser som har direktflyg så går ändå en stor andel via ett byta. Finns säkert flera anledningar till det. En utmaning är att många våra resenärer som reser i affärer inte skall just till NYC utan vidare, och i många fall väljer man att göra det bytet i Europa istället. Sedan finns det en positiv effekt av en direktflight och det kommer också att stimulera det resandet. En ny linje över atlanten kostar uppåt 400 miljoner för ett flygbolag att starta så det gäller att biljetterna bokas på bra.

Vi arbetar tillsammans med regionen och go:CONNECT med vår tillgänglighetsfråga och jag tar tacksamt emot alla förslag på hur vi kan göra det ännu bättre. En sak är klar, vi skall bara ha linjen, även om det tar lite tid....

-Fredrik


Inlägg från Fredrik på Landvetter i annan tråd kring NYC.
 
53df1efc7c17adeada7ae4f08253a801.jpg


Nu även teasers på Facebook.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen