Senaste nytt

Ryanair börjar flyga från Arlanda

Om ett (eller flera) flygbolag öppnar en ny linje till en flygplats, som inte har flugits mer än 20 gånger på 12 månader från någon av Swedavias flygplatser, så får det (eller de) bolagen ta del av Swedavias incentive, oavsett hur många andra linjer flygbolaget redan har.

Då får man dels rabatt på take-off fee. För en 737/A320 handlar det om runt 5000 SEK per avgång.
Dels rabatt på passageraravgiften som är 70-90 kronor per pax, dvs runt 15000 SEK per avgång om man fyller et helt plan (vilket man kanske inte gör på en ny destination).

Så, den som öppnar en ny destination får runt 10000-20000 kronor per avgång täckt av Swedavia. För Ryanair motsvarar det ett betydande antal sålda biljetter per flight, och så ser man säkert till att få samma incentive från flygplatsen i andra ändan av linjen. Det är en del av förklaringen till varför nya linjer ploppar upp och sedan lever länge nog tills att bidraget tar slut.
 
Om ett (eller flera) flygbolag öppnar en ny linje till en flygplats, som inte har flugits mer än 20 gånger på 12 månader från någon av Swedavias flygplatser, så får det (eller de) bolagen ta del av Swedavias incentive, oavsett hur många andra linjer flygbolaget redan har.

Då får man dels rabatt på take-off fee. För en 737/A320 handlar det om runt 5000 SEK per avgång.
Dels rabatt på passageraravgiften som är 70-90 kronor per pax, dvs runt 15000 SEK per avgång om man fyller et helt plan (vilket man kanske inte gör på en ny destination).

Så, den som öppnar en ny destination får runt 10000-20000 kronor per avgång täckt av Swedavia. För Ryanair motsvarar det ett betydande antal sålda biljetter per flight, och så ser man säkert till att få samma incentive från flygplatsen i andra ändan av linjen. Det är en del av förklaringen till varför nya linjer ploppar upp och sedan lever länge nog tills att bidraget tar slut.
Hur överensstämmer detta med @Hachans påstående att Ryanair fick rabatt för ARN-MMX och sedermera lade ner den när rabatten försvann? Den sträckan borde ju inte ha omfattats med tanke på att både SAS och BRA flugit till MMX.
 
Flygbolag får ju rejält med rabatter på landningsavgifter etc när de öppnar rutter som inte servats på ett tag.

Det är så Ryanair opererar. Sen lägger de ner rutterna och öppnar nya igen till någon annanstans under något svepskäl. De gjorde de med Malmölinjen nyligen tex. Precis när rabatterna gått ut så tyckte de inte det var värt det och la ner linjen.
Du har vid flera tillfällen påstått att Ryanair fick rabatter för att flyga till Malmö. Det stämmer inte. För att få rabatter från Swedavia - det kallas NDD, New Destination Discount - är grundkravet att högst 19 avgångar med reguljärflyg funnits på aktuell sträcka under de föregående 12 månaderna. Eftersom bl.a. SAS hade flugit oavbrutet mellan Stockholm och Malmö när Ryanair öppnade den linjen kunde de inte få någon NDD mellan Stockholm och Malmö. Ryanair öppnade alltså linjen mellan Stockholm och Malmö utan några som helst rabatter från Swedavia. Detsamma gällde Ryanairs tidigare inrikeslinjer till Visby, Luleå och Göteborg. Inga rabatter.

Ser man på de nya linjer som Ryanair annonserat idag är inte heller alla dessa kvalificerade för NDD. T.ex. linjen Stockholm - Sarajevo får man inte NDD för eftersom Norwegian flugit den med mer än 19 avgångar senaste 12 månaderna.
 
Last edited:
Enligt den hänvisade texten kommer Ryanair inte längre att få rabatter eftersom de flyger till fler än 20 destinationer från Swedavias flygplatser.

"A destination is qualified for NDD if it has had less than 20 non-stop departures, excluding charter services, from a Swedavia airport within twelve months prior to the date of the start of the new service."
Det ska tolkas som att om det funnits högst 19 avgångar på sträckan kan man få rabatt.
 
Källa på att det är nya rutter och inte nya flygbolag? Vad jag vet så har Ryanair funnits på ARN sedan 2021 och rabatterna har nu börjat försvinna.
Påståendet att Ryanair i stort öppnar nya linjer för att lägga ned dem när rabatterna upphört stämmer inte. Ryanair har öppnat en mängd linjer från Arlanda som de inte fått en krona i rabatt för från Swedavia eftersom det varit fråga om linjer som redan trafikerats sedan tidigare. Gissningsvis hälften eller mer av alla linjer som Ryanair öppnat från Arlanda är inte kvalificerade för rabatter. Att Ryanair lägger ned linjer ibland är knappast unikt för dem.
 
Påståendet att Ryanair i stort öppnar nya linjer för att lägga ned dem när rabatterna upphört stämmer inte. Ryanair har öppnat en mängd linjer från Arlanda som de inte fått en krona i rabatt för från Swedavia eftersom det varit fråga om linjer som redan trafikerats sedan tidigare. Gissningsvis hälften eller mer av alla linjer som Ryanair öppnat från Arlanda är inte kvalificerade för rabatter. Att Ryanair lägger ned linjer ibland är knappast unikt för dem.
Korrekt, men beteendet är inte unikt för Ryanair. Även SAS och Norwegian öppnar ju "oväntade" destinationer som bara lever två år.

På de linjer man inte får stöd för satsar man ju på "säkra kort", eftersom man redan har svart på vitt att efterfrågan finns.
 
Ser ut som det blir dessa
Gothenburg
Corfu-06.07 2w
Dubrovnik-08.07 2w
Milan MXP-08.07 3w
Pula-07.07 2w
Thessaloniki-06.07 2w

Stockholm Arlanda
Cagliari-04.07 2w
Marseille -04.07 2w
Sarajevo-01.04 2w
Trieste -02.07 2w
Zakynthos -01.07 1w

Oväntat, samt trist för undertecknad, att man flyttar sin linje från Bergamo till Milano. Istället för 15min fick jag nu 1h45min transport i den italienska änden....
 
Korrekt, men beteendet är inte unikt för Ryanair. Även SAS och Norwegian öppnar ju "oväntade" destinationer som bara lever två år.

På de linjer man inte får stöd för satsar man ju på "säkra kort", eftersom man redan har svart på vitt att efterfrågan finns.
Det är väl iofs av det skälet Swedavia har rabatter, för att ngn ska våga testa ngn ny destination och ge flygplatsen mer varierat utbud.
 
Vet någon om Ryanair tillåter bagage inlämning kvällen innan på Arlanda? De har ju twilight check-in på Stansted och några andra ställen.
 
Toppen