Senaste nytt

Ryanair börjar flyga från Arlanda

Vet inte sedan när iof, men har flugit dem ett antal ggr sedan sommaren utan liknande problem.
Ska flyga Ryan från Arlanda på fredag så kan rapportera om de haffar mer väskor än vanligt.
Frugan och jag har "Ryan Air" väskor från Amazon så vi är ju helt lugna, men har faktiskt aldrig fått väga/mäta väskan när jag flugit dem.

OT: Läst någonstans att numera får Ryanairs agenter 25€ i bonus per väska som inte passar inom tillåtna måtten? Skröna?

Tror inte det då Arlanda ej är en "Bas" för dem.
Incheck öppnar först 2h innan avgång och det är ju inte alltid säkert det är bemannat.
Stod själv där på morgonen för ett par månader sedan och svor över att det ej var öppet när frugan skulle checka en väska :p

Vet någon om Ryanair tillåter bagage inlämning kvällen innan på Arlanda? De har ju twilight check-in på Stansted och några andra ställen.

OT: Läst någonstans att numera får Ryanairs agenter 25€ i bonus per väska som inte passar inom tillåtna måtten? Skröna?
Jag upplever att väskorna kollas i mindre utsträckning numera än vad det gjordes för några år sedan (typ pre-pandemi).
Vet att Ryanair i flertalet fall missat sina slot-tider då det tar tid att kolla alla väskor (plus allt tjafs som kommer med det). Senast (augusti) jag flög med dem fick jag känslan att de gör en okulärbesiktning och har man inte en väska som sticker ut åt det större hållet så var det bara att gå ombord.
Kanske att man infört detta på flighter/linjer där för stora väskor visat sig vara ett problem?

Flög med ryan till grekland tur och retur för ca 1 månad sedan. Folk hade backpacker ryggor och ingen sa något. Jag var faktiskt förvånad
När jag var i Gdansk i somras och flög hem med Ryanair gick det runt 2-3 agenter från gate till gate och kontrollerade folks väskor som stod och skulle boarda. Hade en person för stor väska placerades personen i kön "till vänster" så att säga och fick betala.

Om man har betalat för "prioritet och 2 handbagage" brukar det ske en okulär kontroll av att rullväskan är rimligen inom måtten.

De som däremot fått betala är folk som har med sig rullväskor eller två kollin som inte har betalat för "prioritet och 2 handbagage". Sen skall man nog räkna med att Ryan kan få för dig att göra en drive för att kolla vikt och storlek på alla, men det är inget jag varit med om.

Lite så är det.
Naturligtvis kan de, och har rätt till att kolla.
Därför ser jag alltid till att följa de krav som finns, men det för jag även på övriga flygbolag :)

När jag var i Gdansk i somras och flög hem med Ryanair gick det runt 2-3 agenter från gate till gate och kontrollerade folks väskor som stod och skulle boarda. Hade en person för stor väska placerades personen i kön "till vänster" så att säga och fick betala.

Om man har betalat för "prioritet och 2 handbagage" brukar det ske en okulär kontroll av att rullväskan är rimligen inom måtten.

De som däremot fått betala är folk som har med sig rullväskor eller två kollin som inte har betalat för "prioritet och 2 handbagage". Sen skall man nog räkna med att Ryan kan få för dig att göra en drive för att kolla vikt och storlek på alla, men det är inget jag varit med om.

Toppen