Senaste nytt

Roadtrip i Sydafrika - erfarenheter efterfrågas

erc

Medlem
Besöker Sydafrika för första gången i sommar och vänder mig till forumet för trovärdiga erfarenheter istället för att googla och hitta narcissistiska videobloggar från 2013...

Slog till på relativt prisvärda economybiljetter med Qatar. Arlanda - Doha - Johannesburg t/r. I skrivande stund ser det faktiskt ut att bli Airbus 350-900 på ett av segmenten. Alltid skoj med ny metall.

Dimper ner i Johannesburg den 1 juli kl 15:50. Hämtar en hyrbil på Budget och kör till Park Inn by Radisson Polokwane (gott poängvärde med Club Carlson - 15000poäng för en natt). Den 1 juli får roadtrippen börja på riktigt.

Vi avser börja med Krugerparken i egen bil. Här är det lätt att hitta inspiration på nätet. Men jag skulle uppskatta rekommendationer från er som varit där i juni-juli. Förslag på boende? Bör vi sikta på en eller två nätters övernattning i parken?

Skulle vilja besöka Mozambique (Maputo) efter Krugerparken. Egentligen mest för att bocka av landet och Radisson Bluhotellet där. Hur är gränsövergången? Såvitt jag har förstått ska det inte vara några problem att få tillstånd av Budget att köra över gränsen till Mozambique.

Efter Mozambique är landsamlaren i mig lockad av att köra genom Swaziland för vidare färd söderut på väg till Kapstaden. Kanske även Lesotho. Några råd kring detta?

På vägen till Kapstaden finns det oändligt många alternativ. Rekommendationer på parker, hotell, vingårdar och annat mottages tacksamt! Har givetvis koll på att Garden Route är värt att ta i beaktande.

För resan tillbaka till Johannesburg från Kapstaden - borde jag överväga att ta omvägen genom södra Namibia? Eller erbjuder väg #1 till Joburg något av intresse?

Tacksam för all input.
 
På vägen till Phalaborwa kan du besöka Cullinan:s diamantgruva
vidare därifrån på vägen till Kruger är Blyde river canyon ett måste-

Vi avser börja med Krugerparken i egen bil. Här är det lätt att hitta inspiration på nätet. Men jag skulle uppskatta rekommendationer från er som varit där i juni-juli. Förslag på boende?

Bo inne i parken att vara uppe tidigt är det viktigaste av allt.


Kanske även Lesotho. Några råd kring detta?


Vägen dit genom Sani Pass är verkligen spektakulär men har du olämplig bil släpper de inte igenom dig
Däromkring är Drakensburg Mountains värt att besöka och om du orkar Tugela Falls (som en sytråd men näst högst i världen)

borde jag överväga att ta omvägen genom södra Namibia?

Fish River Canyon - otroligt spektakulär
men det tar ju tid och kostar pengar att köra in i Namibia.
på S.Afrikanska sidan har du Kgalagadi Transfrontier Park, Augrabies Falls National Park

Elefanter finns överallt: Addo Elephant park,Limpopo National Park osv
Men de riktigt stora elefanterna finns i Tembe Elephant Park, KwaZulu-Natal
 
Rekommenderar starkt när du ändå är där, att inte bara besöka Kruger parken i sig, det kan vara otroligt mycket bilar där samtidigt om något djur dyker upp, vilket tar bort hela känslan av att vara i naturen & på safari.

Själv så bodde jag på en lodge nu i Januari som åker inte bara till Kruger parken, utan dessutom även till den privata game reserve Sabi sand. (som är en del av Kruger)
Sabi sand var helt otroligt bra,(speciellt för leopard) det är endast ett fåtal safari jeepar med riktiga guider som får åka där, till skillnad från Kruger.
Tycker det är värt att besöka båda, då naturen skiljer sig åt väldigt mycket. Samt nämnda upplevelse.

Guiderna som jobbar där rekommenderar verkligen att åka dit under deras vinter, när du är där. Så du har säkerligen valt en bra tid :)

Hur länge du vill stanna på safari beror helt på hur stort intresse du har, personligen så skulle en vecka där vid nästa besök kännas lagom då naturen & djurlivet är helt fantastiskt.

Tips: Keeping Up With The Kruger | Dplay | , program serie på Animal planet om Kruger & flera olika privata delar av parken.
 
Bra "statliga" boenden, dvs drivna av nationalparken i sig, inne i Kruger från norr till söder som jag själv provat, samtliga med ungefär billigare amerikansk motellrumsstandard fast plus kök och uteplats med grill;
Mopani view
Letaba perimeter
Olifants best river view
Talamati bushveld camp
Satara (inte så mysigt boende men ändå välplanerat och funktionellt, omgivningarna är dock extremt vildrika och "lättspanade" pga öppen terräng)
Skukuza river view (bara dessa)
Lower Sabie, i första hand luxury tent, i andra hand perimeter bungalow. Omgivningarna helt outstanding på alla sätt, både djurtäthet och naturskönhet.
Sedan har vi även provat Shimuwini, Orpen, Crocodile Bridge, Pretoriuskop och Berg-en-Dal, samtliga ok och de två sistnämnda bra för noshörning.

Polokwane-Phalaborwa: Jag skulle personligen kunna tänka mig en övernattning mellan Haenertsburg och Tzaneen ( t.ex. här: Kings Walden Garden Manor ) lika gärna som att köra igenom "Panorama route" m Blyde river canyon etc.

Bilköer vid lejon är aldrig något problem norr om typ Olifants ungefär, eller i Kgalagadi Transfrontier Park som är klart rovdjurssäkrast av de statliga parkerna och för mig med god marginal det bästa av det Homer nämner på Namibia-rundan. Canyons och vattenfall kan du se på många ställen, men köra enkelt själv i stora djurtäta parker kan du bara göra i Sydafrika (möjligen Etosha i Namibia också, men mindre vägnät/färre camps).
 
Stirra dig inte blind på Kreuger parken. När jag var där bodde vi på utmärkta Garonga Safari Camp i Juli månad. Africa Safari Camp, Kruger Safari, Luxury Safari South Africa
Det var kallt på morgonen i hyddorna (juli = vinter) men de hade el-uppvärmda täcken så det var inga problem. Dagstemperaturen var angenäm. Vi såg big five utan att behöva trängas så mycket med andra bilar. Fått intrycket att Kreuger kan vara rätt fullt. Garonga ligger i Makalali Nature Reserve väster om Kreugerparken. Vi körde in en liten KIA från flygplatsen i Johannesburg, vilket i sig var ett äventyr. De tittade lite konstigt på oss när vi anlände till campen mitt ute i bushen.
 
För att sätta detta med trängsel och bilköer i Kruger i proportion:

Jag förnekar inte att sådan trångsel/köer kan uppstå, särskilt på asfaltsvägar söder om Satara och i synnerhet runt Skukuza och Lower Sabie. Med detta sagt:
Vi var ute och körde själva på S100 nu den första veckan i januari, när sydafrikanerna (överväldigande majoriteten av turisterna inne i parken) forfarande hade semester. S100 (grusväg!) är en av Krugers mest kända vägar tack vare rovdjurstätheten i området.
Vi upptäckte själva en förmiddag en flock hyenor på ca 20 meters avstånd från vägen och betraktade flocken i minst tio minuter innan EN enda bil kom förbi. Detta på en av parkens populäraste vägar, så det beror lite på vad man menar med trängsel.
På varje asfalterad väg går det minst tre grusvägar, och tar man dessa istället så minskar trafiken till 10-20 % av den på asfaltsvägarna.

Jag har provat lodge med riktig safari en gång också, det ska man absolut göra om man har råd, deras rangers hittar ofta djuren direkt och man kan komma nära inpå svårhittade djur som leopard mm.
Med detta sagt så kan ingen lodge i världen ge mig känslan av att själv upptäcka djuren som i Kruger, eller stå helt själv med bilen omgiven av en flock giraffer eller elefanter. I det sista fallet stiger adrenalinnivån rejält vågar jag påstå, på ett sätt den absolut inte gör när någon erfaren ranger plus förare har ansvaret.
 
Jag rekommenderar att ta ett stopp i Franschhoek, väldigt mysigt ställe och trevliga bergspass med fin utsikt för att komma dit.


Kan verkligen hålla med -

Garden Route (Kapstaden och neråt) - Godahoppsudden, Cape Agulhas, och Pingvinerna (Betty’s Bday) är också besöksvärda.

Missa inte Cap Classique (Sydafrikansk bubbel) vid besök på vingårdarna runt Stellenbosch / Western Cape - Simonsig är ett tips men det finns bättre - kommer bara inte på namnen just nu.
 
Håller helt med om Franschhoek, klart mest atmosfär och klart vackrast av de större orterna i Winelands.

Som lättillgänglig vingård med genomgående hög kvalitet kan jag rekommendera Rust en Vrede.
Rust en Vrede - Wine Estate, Restaurant, Stellenbosch, South Africa

Längs Garden Route är favoriterna Wilderness (ebb and flow camp south) och området kring Plettenberg Bay för stränder samt Tsitsikamma storms river mouth för häftig men lättillgänglig natur.
Knysna har jag aldrig riktigt förstått storheten i, trots att vi bodde där tre nätter första gången.
 
Stay safe när du är ute och kör i ingenstans är mitt tips, tänk på att det finns en del vägpirater. Swaziland och Mbabane/Manzini mer specifikt rekommenderas för kulturen. I Swaziland hittar du också Hlane nationalpark som är mycket mindre än Kreuger men ändå värt ett besök tycker jag. Kan ge ganska många tips i både Lesotho och Swaziland då jag spenderat en del tid där, men ville du bara se djur så har du fått tips så det räcker. Landsgränserna Lesotho/ZA kan vara väldigt vältrafikerade(4+ timmar väntetid) för tillfället pga neddragningar vid gränskontrollen - så se till att kolla upp det innan.
 
Toppen